Singelnijd, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 14:13

Wat ik nog mis, let ook goed op waar de singel uiteinden liggen. Heel veel mensen hebben een verkeerde maat singel waardoor de uiteinden en plek van de gespen precies op de spieren zit.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 16:06

Bigone, dat is zeker een goede. Mijn dressuurzadel heeft relatief korte stoten (Wintec). Ik zal er eens op letten waar de gespen uitkomen.

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 16:19

Soms zitten die gespen en uiteinden van de singel precies op de spier die moet bewegen en dat doet pijn wanneer dat niet kan. En ze oefenen wel druk uit, zijn vast wel plaatjes over te vinden op het net.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 16:41

Ik zal vanavond nogmaals opzadelen en dan een foto maken. Hopelijk is dat niet het issue! (als het wel een issue is dan zal er toch een langere singel moeten komen (toch?)

kimwilliam

Berichten: 1187
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:00

toevallig van een neopreen singel of iets naar leer gegaan?

die van mij heeft in de winter een hekel aan de singel en het is om een hele stomme reden, hahahaha

menner vind in de winter de singel te koud en gaat lastig doen. als ik de singel warm maak en dan om doe heeft hij nergens last van :)

weet niet of het je verder helpt maar soms zit het in een heel klein stom iets.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-19 17:05

Daar heb ik ook al aan gedacht, Kimwilliam, maar ik heb geen verschil gemerkt tussen bont/neopreen/traagschuim/gewoon rubber.

kimwilliam

Berichten: 1187
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 17:11

oke goed dat je eraan heb gedacht!

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 19:10

bigone schreef:
Wat ik nog mis, let ook goed op waar de singel uiteinden liggen. Heel veel mensen hebben een verkeerde maat singel waardoor de uiteinden en plek van de gespen precies op de spieren zit.

Ik heb laatst nog een proberen te ontdekken tot waar een singel moet zitten.
Ik dacht altijd tot ong de hoogte van de onderkant van je dekje (dressuur), nu is dat natuurlijk een beetje natte vinger werk, maar als dat zo ongeveer klopt, zie ik toch veel mensen met een te korte singel. Maar goed, ik kon het zo vlug nergens vinden wat nu correct is...

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 20:32

Ik dacht dat ook tot iemand eens zei dat je bij een dressuur singel hem zo kort mogelijk moest nemen.
Heb je korte singelstoten dan heb je al een probleempje maar we hadden zadels met lange stoten en korte singels, je zag de singel net aan weerskanten van de buik dus echt laag.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 09:18

Afbeelding
Zo zit de singel in ieder geval. Als het klopt wat Letizia zegt dan ben ik inderdaad wel de sjaak
(let niet op de positie van het zadel, heb het idee dat hij hier te ver naar voren ligt maar het ging om de singel)

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:33

bigone schreef:
Ik dacht dat ook tot iemand eens zei dat je bij een dressuur singel hem zo kort mogelijk moest nemen.
Heb je korte singelstoten dan heb je al een probleempje maar we hadden zadels met lange stoten en korte singels, je zag de singel net aan weerskanten van de buik dus echt laag.

Dat bedoel ik, de een zegt dit, de ander zegt dat, maar wat klopt er nu?
Gezien dit niet helemaal de strekking van dit topic is, zal ik er een openen met dit onderwerp :)

Letizia

Berichten: 12153
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 09:37


Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:17

Heb je hem al vanaf jong en vn zelf gereden?
Dus je kent het verleden en weet hoe het gebeurd.

Anders zou ik het in eerste instantie gewoon zoeken in te hard aangesingeld zijn in het verleden.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 10:40

Dank je wel Letizia, ik zag het topic en ga het zeker volgen! Totdat daar wat duidelijkheid is ga ik ook voorlopig even mijn springzadel gebruiken, dan weet ik in ieder geval zeker dat de singel niet op een irritante plek zit
@Rakkie: Ja, ik heb hem al vanaf jong, altijd zelf opgezadeld. Hij heeft 1x een zadel op gehad voor hij van mij was, ik weet dus precies hoe het opzadelen altijd is gegaan.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Singelnijd, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 16:08

Ik heb hem deze week al de hele week zonder protest kunnen opzadelen! Zó trots *\o/*
Blijkbaar was het voor Stinky dus een combi van spierpijn in de borstspieren en gewoonte

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 09:31

nessinator schreef:
Babootje schreef:
Of hormonen (bij een merrie dan wel te verstaan

Het gaat om een ruin, dus dat kan ik in ieder geval vast uitsluiten ;-)
Hij is 6 en ik heb nog niet veel en zeker nog niet zo zwaar werk met hem gedaan, dus ik hoop heel erg dat het geen slijtage is...
In ieder geval heb ik nu het volgende stappenplan in mijn hoofd:
1. Check mbv Gaviscon of het misschien toch een maagzweer is (mee begonnen, doe ik een week)
2. Osteopaat laten komen voor weefsels (volgende week donderdag)
3. Kijken of het aangeleerd gedrag is naar aanleiding van eerdere pijn (dus dat de herinnering aan pijn van een eerder aantoonbaar slecht passend zadel nu de singelnijd veroorzaakt)
4. Zadelpasser laten checken of mijn zadels wel echt passen
5. Controleren op zand in mest + evt zandweg kuur
6. Paard helemaal in de kliniek door laten lichten

Ik ben uiteindelijk toch nog bij stap 6 aangekomen (helemaal door laten lichten) afgelopen weken, en daaruit bleek wat ik al vermoedde: het is een gedragsprobleem. Hij heeft géén maagzweren en zijn rug is goed.