Ik heb sinds een klein half jaar een nieuw paard, een Quarter merrie van 7.
Sinds 5 weken heb ik haar verhuisd van de stal waar ze geboren is en 7 jaar gestaan heeft naar mijn eigen stal.
Op haar geboortestal heeft ze als veulen/ enter op het gras gestaan. Daarna, tot 5 weken geleden niet meer(uiteraard wel buiten maar op de paddock met voordroog).
Aan de hand graast ze soms(1 hap, hoofd weer omhoog) maar vrij in het land graast ze amper tot niet.
Ze staat samen met 3 andere merries en is de laagste in rang. De andere merries jagen niet oid, er is rust.
Afgelopen week is de tandarts geweest en naast forse haken had ze ook een fikse ontsteking in een diastase tussen haar kiezen rechts onder.
Om de ontsteking te laten genezen staat ze nu 2 weken op uitsluitend seniores priores(voor 500/600 kg) en luzerne.
Daarnaast krijgt ze 2 maal daags een onderhoudsdosering brok+muesli met magnesium, brandnetel, vitamine e en selenium.
Dit eet ze allemaal goed.
Echter, ze valt in.
Mijn tandarts welke ook mijn dierenarts is geeft aan dat ze aan de hoeveelheid ruwvoervervangers icm gras in principe voldoende moet hebben.
Echter, door het niet grazen heb ik hier mijn twijfels over.
Als ze aan de hand graast dan bijt ze normaal af, ze kauwt ook normaal en maakt geen proppen(nooit gedaan ook).
Ik kan me voorstellen dat ze weer moet wennen aan het grazen maar ik blijf het een raar iets vinden.
Ik heb nog nooit paarden gehad die niet grazen als een malle namelijk

Heeft iemand hier ervaring mee?
N.b ze is ontspannen op haar nieuwe stal, echter blijf ik het gevoel houden dat ze niet weet wat ze overdag buiten moet. Ze komt van 2u pd paddock(alleen) naar nu gemiddeld 8 uur op de wei in een groepje van 4 merries.
Ze blijft erg gefocust op mensen en het lijkt wel of ze niet zo goed weet wat ze "hoort te doen" als paard.
In het werk, we rijden 3 tot 4x pw basis/allround en in het bos is ze niet anders, hooguit wat soepeler.