Ontworming, overdoseren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esterke

Ontworming, overdoseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 11:41

In een ander topic: ontwormen, wanneer komen ze af? Vind je bij interesse het hele verhaal maar open hiervoor een nieuw topic in de hoop jullie mening te lezen.

Ik heb dus het advies gekregen van mijn DA om 5 dagen panacur te geven, op dag 6 horseminth en na 14 dagen furexel combi voor mijn 1,5 jarige quarter ruin die na een ontworming met panacur op de 28ste oktober nog steeds een erg dikke buik heeft en de ribben goed voelbaar zijn, ook zijn er tot op heden nog geen wormen afgekomen en heb letterlijk iedere drol binnenstebuiten gekeerd op zoek naar wormen (gezien zijn leeftijd en verschijnselen spoelworm).

Na deze, in mijn ogen heftige kuur, en indien geen verandering komen er andere onderzoek, zoals bloedonderzoek.

Nu was gisteren de hubby dus alles gaan halen bij onze DA. Maar toen hij thuis kwam verschoot ik toch even, hij heeft dus 5 pasta s van de panacur mee gekregen en niet het flesje vloeibare panacur die ik in gedachte had...
Dus ik bel naar mijn DA om te vragen of dit wel het juiste is.
Mijn DA rade aan om hem 5 dagen een ganse spuit te geven := mijn buikgevoel begon toch even te draaien (en nu nog)
Dat zijn spuiten voor een paard van 600kg!? Terwijl hij maar 1m35 36 is. Hij weegt dus nooit 600kg, ik vond 400kg al ruim.
Maar dit was volgens hun geen probleem, enkel de horseminth en furexel moest ik me aan het geschatte gewicht houden.

Buiten beschouwing gelaten dat 5 pasta s ook nog een 2-3 keer zo duur is dan het 5dagen flesje panacur lijkt mij 5 dagen een ganse spuit erin proppen gewoon gevaarlijk veel.
Nu ik heb echt wel vertrouwen in mijn DA ze hebben er voor geleerd maar hoe je het ook draait of keert, ontworming is eigenlijk een hoop rotzooi wat je in je paard duwd en er word altijd zo gewezen op een juiste dosering dat het gewoon fout voelt.

Maar ik ben dan ook geen DA dus wat is jullie bescheiden mening hierover? Volgen jullie altijd jullie DA in zo n zaken of zouden jullie toch het gewicht volgen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:18

Dat onderbuikgevoel zit er meestal niet voor niets... Toen vriendin van me twijfelde over geadviseerde hoeveelheid pracent, heeft ze contact gezocht met de fabrikant. Misschien is zoiets ook mogelijk voor de panacur? Wat staat er anders op de bijsluiter?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:20

Even uit het hoofd hebben ze ooit wel klinische onderzoeken gedaan op kittens geloof ik die 5x overgedoseerd werden, en die hielden er geen effecten aan over. Nu heb ik zo snel niet de gegevens van paard bij de hand, maar ga ervan uit dat een dergelijke overdosis in principe veilig is. Zelf geen paard, maar wel altijd honden, en de jonge honden (die nog pasta/vloeibare ontworming krijgen) doe ik meestal LG + 25% omdat er altijd wel wat verloren gaat bij het inspuiten, en dat weet je zeker dat je dosis hoog genoeg is. (onderdoseren kan tot resistentie leiden).

Ik zou toch ook nadenken of er naast wormen niet wat anders aan de hand zou kunenn zijn, zeker omdat er al een panacur kuur in is gegaan (als hij een erge besmetting had gehad zou je toch verwachten wat te zien, of je hebt te maken met resistentie, dus dan kan je er beter een ander middel indrukken, en niet opnieuw panacur). Je zou in ieder geval een x mestonderzoek kunnen overwegen, om te zien of wormen uberhaupt het probleem zijn, maar helaas zijn die ook niet altijd sluitend (vaak vals negatief).

Wat ik mis in het verhaal is zijn ontwormingsstatus voor de problemen? (is hij al eerder ontwormd). Verder kan ik niet veel opmaken uit de huisvesting? Staat hij op de weide, staan er meerdere paarden (aantal paarden per m2), en zo ja in dezelfde leeftijdscategorie? Zijn er ook problemen met andere paarden, of enkel dit paard, e.d. Een dierenarts gebruikt deze informatie om na te gaan of het paard ergens staat waar de besmettings kans hoog is, of waar een hoge infectiedruk is, om zo een behandeling te bepalen.

RianneH

Re: Ontworming, overdoseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:22

Wat zegt de bijsluiter, daar zou ik beginnen. Bepaalde wormmiddelen kan je wel ocerdoseren, anderen juist weer niet. Bijsluiter is hierin een goede leidraad.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:33

het overdoseren an sich zou ik geen probleem vinden (de 600 kilo spuit voor 400 kilo paard.) Op die dingen zit een hele ruime marge.

Ik vind echter de combi van 5 dagen na elkaar elke dag een spuit én de andere producten erbovenop wel apart. Hoe worden de panacur spuiten volgens de bijsluiter gedoseerd? Van het vloeibare spul weet ik dat het een kuur van 5 dagen is, maar de spuiten zoals een normale ontworming is normaal maar eenmalig?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 12:40

Een 5-daagsde Panacur (fenbendazol) kuur is het enige dat goed werkt bij een flinke spoelworminfectie en die kan je rustig de hele spuit voor een paard van 400 kg geven.

En die andere twee kuren zijn voor ander wormen, en dat is prima om die 2 weken later te geven.

Gewoon doen wat je DA zegt dus, anders kom je niet van de wormen af.

Overigens hoeven wormen niet terug te vinden te zijn in de mest, ze kunnen nl ook al verteerd zijn voor ze naar buiten komen. Eenmaal dood is het gewoon verteerbaar eiwit...

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 12:46

Bedankt alvast voor de reacties!

Voor meer duidelijkheid, ik heb drie paarden. Leeftijden zijn 14, 8 en 1,5 jaar.
Ze staan altijd met hun drietjes, geen contact met andere paarden.
In de lente, zomer en tot afhankelijk van het weer tot september oktober op een weide van 1ha.
In de winter staan ze aan huis op een paddock, 30 op 30 meter.
Ze worden regelmatig ontwormd.
Jaarling heeft in augustus nog een ontworming gehad in de borst, de 28ste dus panacur pasta en nu volgend schema op aanraden van de DA.

En inderdaad als hierna geen verrandering optreed komen er verdere onderzoeken.

Zijn mest is redelijk, wat bedoel ik hiermee, mooie bollen maar ook regelmatig mestvocht ervoor, na en zelfs zo gewoon tussen door.
Hij heeft een opgezette buik (krijgt wel onbeperkt hooi, maar dit lijkt mij niet de reden voor zo n extreem dik buikje) moest het een merrie zijn die wat ouder is zou je haast denken dat ze op t eind van haar dracht loopt...
Hij heeft ook pas een psyllium kuur gehad tegen eventueel zand.
Ik vind hem wat flauwtjes ogen en stilletjes, nu is hij van zichzelf een heel rustig type maar toch vind ik het anders dan anders.
Hij eet wel gewoon even goed als voorheen, zowel zijn mineraalkorrel als hooi gaan smakelijk naar binnen.

Op de bijsluiter vind ik niet direct iets terug over overdoseren.
Maar er staat wel op dat veulens van 2 tot 3 weken oud bij diaree veroorzaakt door strongyloides mogen behandeld worden met 50mg fenbendazol/ kg ipv de normaal aangeraden 7,5mg/ kg dus daaruit zou ik dan toch afleiden dat overdoseren met deze pasta geen risico's geeft als je er bij zo n jong dier al zo ver boven moogt gaan...toch?

Er komen dus inderdaad nog andere onderzoeken, waarvan eerst uitgebreid bloedonderzoek, als deze behandeling geen beterschap geeft.
Maar de DA stond erop om toch eerst dit te doen omdat bovenstaande symptomen met zijn leeftijd vaak door wormen ontstaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:10

Ik zou eerder advies vragen aan een andere dierenarts dan hier op bokt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:26

ik lees in ander topic dit van jou:

Ik heb al mijn paarden vrijdag ontwormd met Equest Pramox.
——

Equest heeft een aanhoudende werking gedurende twee weken tegen kleine
strongyliden.
De uitscheiding van kleine strongyliden eieren wordt gedurende 90 dagen onderdrukt.

dus zou het helemaal niet nodig zijn om nu meteen weer extra te ontwormen??

ga eerst eens voor een bloedonderzoek, ook even de mineralen mee nemen.
niet elke bolle buik is wormen, er kan ook wat anders aan de hand zijn.

overleg even helemaal goed hoe het nou precies zit met een arts die echt goed weet hoe het zit

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:38

Ik vind de behandeling een beetje en baat het niet dan schaadt het niet approach. Wat vroeger veel (en nog steeds wel) gedaan werd: dier is niet goed, geven eerst antibioticum, als't niet beter wordt gaan we verder kijken. Wormen zijn aannemelijk, maar het feit dat je recentelijk ontwormt hebt, en de infectiedruk vanaf de weide laag lijkt te zijn (gezien je gegevens), lijkt het me toch sterk dat er een zware wormbesmetting is (al kan je het natuurlijk nooit uitsluiten). Ik zou persoonlijk ook eerst voor het bloedonderzoek gaan. Weet niet of er standaard naar gekeken wordt, maar anders sowieso #eosinofielen bekijken. Die zijn vaak verhoogd bij parasitaire infecties.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 13:54

Jep ellepel die heeft hij ook gehad maar dat zijn geen spoelwormen kleine strongyliden en mijn DA is hiervan op de hoogte. Door die pasta zijn er bij alle drie mijn paarden wel een aantal horzellarven afgekomen.
Mijn DA denkt bij zijn beeld en zijn leeftijd aan spoelwormen. Mijn DA weet dus hoe het zit, ze komen hier al jaren.
De Equest komt van hun dus ze weten heel goed wat er al in gegaan is. De ontworming in de borst weet ik niet zo van buiten wat dat was, dat moet ik opzoeken in de papieren hier.

Ik heb niet geleerd voor DA dus verwacht wel dat mijn DA het wel weet maar panikeerde even omdat een hele spuit vijf dagen lang veel leek en spoelwormen is iets vies als er veel ineens zouden sterven. En omdat hier veel paarden mensen zitten dacht ik, vraag het hier even, misschien dat er mensen ervaring mee hebben.
De intentie van mijn vraag was dan ook of het niet teveel pasta is voor 1 paardje. Kwa behandelplan volg ik gewoon mijn DA ipv bokt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:18

Esterke schreef:
Zijn mest is redelijk, wat bedoel ik hiermee, mooie bollen maar ook regelmatig mestvocht ervoor, na en zelfs zo gewoon tussen door.
Hij heeft een opgezette buik (krijgt wel onbeperkt hooi, maar dit lijkt mij niet de reden voor zo n extreem dik buikje) moest het een merrie zijn die wat ouder is zou je haast denken dat ze op t eind van haar dracht loopt...
Hij heeft ook pas een psyllium kuur gehad tegen eventueel zand.
Ik vind hem wat flauwtjes ogen en stilletjes, nu is hij van zichzelf een heel rustig type maar toch vind ik het anders dan anders.
Hij eet wel gewoon even goed als voorheen, zowel zijn mineraalkorrel als hooi gaan smakelijk naar binnen.

Welke dosering was die psylliumkuur? Want wat er op het etiket staat, doet meer voor jouw gemoedsrust dan dat het in het paard doet.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 19:29

OH nu moet ik even denken he...
Hij heeft in september dacht ik een kuur gehad ( ze stonden toen nog op de wei, dus voor precieze datum zou ik even moeten opzoeken dan) en twee weken terug nu zeker...
100 gr per dag voor 7 dagen.

Dus heb inderdaad de voorgeschreven dosis aan gehouden.