Wat denken jullie bij dit filmpje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Wat denken jullie bij dit filmpje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:07

Graag zou ik jullie mening willen over onderstaande filmpje. Ik vertel er niet teveel bij, aangezien ik graag jullie onbeïnvloede mening wil. Op het filmpje is mijn 24-jarige gepensioneerde ruin te zien die na de gehele dag (7-19:30) in het grasland te hebben gestaan, nu 2 minuten op stal staat zijn seniores priores te eten

rien10

Re: Wat denken jullie bij dit filmpje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:10

Ik zie:
Niet een geheel paard. (Hoofd en hals zie ik niet).
Hij staat steeds met een been op rust. Wisselt dit af.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:12

ik wilde eerst wachten om te kijken wat een ander zegt. :D
want straks zie ik iets wat een ander niet ziet
maar het enige wat ik zie is een paard met niet gevulde darmen, staat er nog genoeg gras op de wei?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:15

Hij zet het been in rust steeds voor het ander been, en niet ernaast.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:15

Hij staat op het gras met bijgevoerd met kuilgras. Heeft hele dag voer tot zn beschikking, maar gras is nu aan het eind van het seizoen wel schraal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:17

Heeft hij artrose? Wat trouwens niet raar is voor een paard van die leeftijd?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:18

Een paard dat wellicht een lendenen of bekken probleem kan hebben. Ik zie dat de achterbenen niet onder maar achter de massa blijven en dat het paard daarbij het gewicht afwisseld van het ene been naar het andere om zo de pijn of ongemak te handhaven. Maar het is natuurlijk wel moeilijk oordelen zo in stilstand en met een ontbrekend stukje paard! :D

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:20

Je kent zelf je paard het beste, staat hij er normaal niet zo bij?
Ik zie een leuk paardje, geen dingen die me opvallen medisch gezien.
Hij zet wel wat kracht op zijn voerbak, het voer gaat er goed in.
Gras heeft aan het eind van het jaar ook weinig voedingswaarde meer om echt aan te zetten.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:22

Naja, ik zal toch maar meer vertellen

Mijn ruin staat is al ongeveer 10 jaar met vervroegd pensioen in verband met HKO en artrose. De andere paarden staan op rust te eten, maar Novèl blijft wisselen met ruststand en lift daarbij ook even zijn voorbeen.

Ik ben al weken aan het twijfelen over wel/niet in laten slapen. Maar ik zie hier dus een paard, wat eigenlijk niet weet hoe hij langere tijd stil moet staan en ik denk dus aan pijn. Mijn vriend vindt het nog 'vrolijk'. Hij maakt nog wel een sprintje, is levendig. En ik vind het ZOOOOOOOO moeilijk! Wat is het goede moment om je paard te laten gaan?

Ik 'hoopte' dat mensen bij het filmpje gelijk zouden zeggen 'stress'/'pijn', waardoor ik minder aan mn eigen beslissing zou twijfelen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:24

Zn hoofd heb ik er eigenlijk bewust niet op gezet, aangezien hij toch met zn hoofd diep in zn voerbak zat

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:26

Uppojono schreef:
Ik 'hoopte' dat mensen bij het filmpje gelijk zouden zeggen 'stress'/'pijn', waardoor ik minder aan mn eigen beslissing zou twijfelen.

Een paard dat zo blijft afwisselen doet dat duidelijk uit ongemak en pijn.
Moeilijk hoor. Staat hij op pijnstillers oid?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:27

Ik vind hem vrij opgetrokken staan, maar dat kan komen door een vrij lege darm na een dag weidegang.

Als je twijfeld over pijn zou je eens met je da kunnen overleggen over een periode buut om te kijken of hij veranderd in gedrag. Erg moeilijk wanneer het relatief subtiel gaat om te beslissen wanneer je de keus moet maken.
Draagt ie ook een deken?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:27

Dit is ook een heel moeilijk stadium. "Makkelijker" is als ze ineens in storten, dan weet je dat hij vandaag moet gaan.
Wat ik zie is afwisselende belasting. Dat kan pijn zijn. En met jouw verhaal erbij denk ik dat ook.
Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Een "versleten" paard wat nog wel kon wandelen. Op een gegeven moment heb ik de DA gebeld dat het tijd was. Een paar dagen later kwam hij. Precies op tijd. Het dier ging tegen de muur leunen om zijn benen te ontlasten. Hij wilde ook niet meer liggen, want opstaan werd een pijnlijke aangelegenheid.
Ik zeg altijd, beter een week te vroeg dan en dag te laat.
Hoe hard het ook klinkt, het moet toch een keer gebeuren. Ik oktober, of december, dat maakt dan niet meer uit.
Sterkte er mee. Het is rot. Om geen ander woord te gebruiken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:30

Ik dacht gelijk ook aan pijn/ongemak vanwege het frequent wisselen van been. Misschien kun je hem een paar dagen op pijnstilling zetten om te kijken hoe hij er dan bij staat.
Sterkte ermee TS :(:) , moeilijk als ze oud worden...

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:31

Ik zie duidelijk wel ongemak.. maar om het nou als pijn te bestempelen?

Ik vind de tip van buut geven wel een goeie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:34

hij doet dat nu onder het eten, maar als dat op is
staat hij dan nog steeds zo af te wisselen?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:42

Ik wilde vragen of hij last heeft van zijn benen/voeten....Dat is wat ik zie

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:48

Die rust wisselen...

Is 12:30 uur in de wei onder de huidige weersomstandigheden niet wat te veel voor je paard? Zeker met een HKO/artrose achtergrond...

Heb je als eens gekeken hoe hij zich gedraagt wanneer hij met deken op buiten staat? (= minder energie voor warmhouden, minder kou op de spieren etc)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:50

Dank jullie wel.

Hij krijgt op dit moment geen pijnstilling. Ik ga de tip van de buut zeker opvolgen. Zal morgen de dierenarts direct bellen.

Hij heeft bij regen/kouder weer een deken op. Vandaag niet, aangezien het bij ons prachtig weer was. Maar in principe in de winter gewoon een waterdichte winterdeken op.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:54

Hij staat nu natuurlijk met zijn hoofd hoger om bij het eten te kunnen. Dus in een ietwat ‘gedwongen’ houding. Grote kans dat hij in zijn natuurlijke eethouding minder last heeft.
Persoonlijk ben ik van mening dat je zelden te vroeg bent met inslapen, pijn en ongemak zijn wel aanwezig zo te zien. Maar jij kent je paard, vertrouw jouw gevoel.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:56

Janine1990 schreef:
Die rust wisselen...

Is 12:30 uur in de wei onder de huidige weersomstandigheden niet wat te veel voor je paard? Zeker met een HKO/artrose achtergrond...

Heb je als eens gekeken hoe hij zich gedraagt wanneer hij met deken op buiten staat? (= minder energie voor warmhouden, minder kou op de spieren etc)

De meeste mensen willen een paard met HKO juist liefst 24/7 buiten. Ik heb hem liever s nachts lekker warm op stal.

Maar ik kan hem al wel een deken op doen. In de regen heeft hij altijd een regendeken op, maar qua temperatuur vond ik een gevoerde deken nog niet nodig. Maar kan.nu voor hem misschien wel bijdragen.

Hij maakt altijd al een forse wintervacht aan, ondanks dekens. Toen hij nog gereden werd, schoor ik hem, maar nu mag hij gewoon een wollie zijn.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:59

Mijn paard staat ook niet stil tijdens het eten van z'n brok. Beetje stress of het te gulzig willen eten dus daar zou ik, bij mijn paard geen conclusies uit trekken.
Het wordt een ander verhaal als hij het ook in de wei doet, of als hij rustig in z'n stal staat te dutten.
Voor zijn artose kun je hem Glucosamine geven, evt met HA erbij (weet de volledige naam niet meer), da's net wat sterker.
Als pijnstiller doet die van mij het super goed op duivelsklauw. Zowel vloeibaar als de rauwe korrels kun je makkelijk kopen. Ik geloof dat die pijnstilling net wat minder heftig is dan Buut?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:13

Uppojono schreef:
Janine1990 schreef:
Die rust wisselen...

De meeste mensen willen een paard met HKO juist liefst 24/7 buiten. Ik heb hem liever s nachts lekker warm op stal.

Maar ik kan hem al wel een deken op doen. In de regen heeft hij altijd een regendeken op, maar qua temperatuur vond ik een gevoerde deken nog niet nodig. Maar kan.nu voor hem misschien wel bijdragen.

Hij maakt altijd al een forse wintervacht aan, ondanks dekens. Toen hij nog gereden werd, schoor ik hem, maar nu mag hij gewoon een wollie zijn.

Maar het is bij jouw paard niet alleen HKO... ;)
Ik weet niet hoe jullie weiland er uit ziet nu... Maar hier staan ze al meer dan een maand niet meer in de wei omdat het zo nat is. Je wilt een paard met artrose niet even laten liggen in de wei bij ons, omdat hij last van zijn voeten krijgt. En als je een mietje hebt (wij hadden er zo eentje :') ) gaat hij niet eens liggen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:17

Wil je "zekerheid" dan zou ik een aantal dagen pijnstilling geven en zien of dat verschil maakt.
Ook iets om in je achterhoofd te houden/even te checken: het kán beginnende hoefbevangenheid zijn.

Ow en wat ook kan, bedenk ik mij nu net. Dat de voerbak te hoog staat voor het paard om (met artrose lijf) makkelijk uit te kunnen eten, simpel te testen door het voer vanaf de grond aan te bieden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:28

Vreselijk lastig dit soort keuzes. Waarom zet je hem niet een weekje op metacam oid? Mogelijk zie je daar verbetering op een bij stoppen van de pijnstilling weer verslechtering. Dan heb je in ieder geval een antwoord op de vraag of hij wel of geen pijn ervaart....