Naar buiten met wond?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Naar buiten met wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 10:31

Onze lieve pony heeft een flinke wond aan de binnenkant van haar voorheen. Deze wond is nu 2 weken oud. Het was gehecht, maar helaas zijn de hechtingen niet blijven zitten. Grote gat is nu dicht, het is nu een rode oppervlakkige wond. Behandeling is 2 daags wond schoonmaken, honingzalf erop en verbinden.

Pony is een stresskipje, dus alleen op stal blijven voor het herstel lukte niet. Dus alle 3 de paarden maar op stal. Nu zijn mijn paarden gewend aan 24/7 buiten. Mijn geweten begint nu toch echt wat op te spelen. Paddock en weiland zijn nu behoorlijk opgedroogd. Zal ik ze toch weer naar buiten doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:42

op welke plek zit de wond?
is er kans dat het open gaat als ze gek gaat doen?
ik ben zelf totaal geen voorstander van binnen staan, maar kijk goed of het echt wel kan.
desnoods zet je buiten even een klein stuk af zodat je dier niet al te gek kan doen met risico van open gaan van de wond.

staan ze alle drie nu al 2 weken achter elkaar binnen dan?

Qimm

Re: Naar buiten met wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:44

Vaak zijn er in een stal (een paar vierkante meter waar je paard gegarandeerd poept en plast) meer bacteriën dan buiten

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 10:54

De wond is goed verbonden, dus ze kan hem niet zelf open trappen.

Een klein stuk afzetten werkt niet, heb 1x onze kleine paddock geprobeerd, ze gingen compleet uit hun dak, doodeng op dat kleine stukje. Heb ze elke dag wel een half uurtje op een smal stuk verhard pad tussen onze schuren, zodat we de stallen kunnen uitmesten, op het harde rennen de paarden niet.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:55

Als de wond wel al dicht is, zou ik haar inderdaad buitenzetten. Maar dan wel op gras, zodat ze eerder geneigd zijn om te eten dan om te spelen of rennen. Ik weet niet hoe je paard is, maar als je denkt dat ze helemaal uit haar plaat gaat, dan zou ik haar toch nog een dagje binnenhouden. Misschien ook even overleggen met je DA?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 10:57

Om eerlijk te zijn heb ik nooit mijn paarden binnen gehouden met wonden... maar die waren ook nooit heel erg groot, dus dat is moeilijk vergelijken. Volgens mij is zoals met alle blessures: ken je paard (of je kudde) en kies die optie waar ze rustigste en handelbaarste onder blijven.

Is het een roller op de weide? Of eerder op stal? Spelen ze druk op de weide of lopen ze gewoon te grazen? Dat zijn allemaal dingen die meespelen. Jij weet het als baas het beste, de dierenarts kan enkel maar advies geven voor het gemiddelde paard dat hij/zij kent.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 10:59

Bedankt allemaal. Ik ga ze lekker buiten zetten, eerst gewoon op een klein stukje gras.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:03

Wat ik zou doen, is met pony aan het halstertouw de wei op gaan en rustig rond lopen terwijl ik de pony vasthoud. Pas als ik echt voel ze wil eten of ze is rustig los klikken. Want het is vaak de 1ste ontploffing van vreugde die je niet wil hebben.