Sebacil/ Byemite (of alternatief?) kopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Sebacil/ Byemite (of alternatief?) kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 22:01

Hoi allemaal,

Al jarenlang heb ik een flesje sebacil in mijn kast liggen. Mijn vorige Fries had zo af en toe mijt, wat ik herkende aan wat korstjes op haar achterbenen boven haar sokken. Wanneer ik haar behandelde met sebacil was dit altijd direct weg en bleef het ook heel lang weer weg.

Ondertussen heb ik een nieuwe Fries, die veel minder last heeft van mijten. Vorig jaar 1x gehad tijdens de overgang van wei naar stal. Behandeld met sebacil en het was weg en niet meer terug gekomen. Helaas heeft ze nu weer lichtjes last en ik dacht, ik behandel het direct, dan zijn we daar weer vanaf. Blijkt de dop van het flesje helaas kapot te zijn en alle vloeistof is verdampt in de emmer waar het in zat.. Ik heb dus geen druppel meer. Voorheen heb ik dit gewoon op kunnen halen bij de dierenarts, zonder al te moeilijk te moeten doen.

Nu heb ik wel jaren terug al gehoord dat sebacil verboden is in Nederland nu. Maar ik hoorde ook dat Byemite een goed alternatief daarvoor is (meer verdund dan sebacil). Prima, dan zoek ik die.. Alleen blijkt ook dat niet zo makkelijk dus.. Ik kan het nergens vinden om te bestellen. Alleen via het buitenland. Of je moet een dierenarts licentie hebben.. Wat ik natuurlijk niet heb.

Nu weet ik zeker dat er zát bokkers zijn met Friezen, Tinkers, Shires, trekpaard etc die ook weleens met deze klachten rondlopen. Aan jullie de vraag: Wat gebruiken jullie? Is er ondertussen alweer een ander alternatief dat goed werkt? En zo ja: waar kan ik dat krijgen?

Nu heb ik haar behandeld met Derfen, omdat ik ergens gehoord had dat dat ook zou werken tegen mijten en ik dat toch in mijn kast had staan. Dus ik ben benieuwd of dat iets gaat doen. Zo niet, ben ik toch op zoek naar waar je tegenwoordig sebacil/byemite vandaan haalt of een beter alternatief (die misschien wel mag in NL?).

Alvast bedankt voor de reacties!!

Absolem

Re: Sebacil/ Byemite (of alternatief?) kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:08

Ik zie het probleem niet zo . Dan bestel je toch gewoon via je dierenarts ? Mijn vorige bijrijd Fries had ook last van mok waarvan ik vermoedde dat het mijt was . Ik kreeg zonder discussie zo een flesje byemite in Mn handen gedrukt . Na de behandeling met byemite trok de mok weg en genas zijn huid .

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 22:19

Absolem schreef:
Ik zie het probleem niet zo . Dan bestel je toch gewoon via je dierenarts ? Mijn vorige bijrijd Fries had ook last van mok waarvan ik vermoedde dat het mijt was . Ik kreeg zonder discussie zo een flesje byemite in Mn handen gedrukt . Na de behandeling met byemite trok de mok weg en genas zijn huid .

Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ik las laatst dus ergens dat dat dus ook niet meer kan. Pas als de dierenarts je paard gezien heeft. En dat vind ik overdreven. Het gewoon bestellen bij de dierenarts vind ik geen enkel probleem. Toevallig is een stalgenootje van mij dierenarts, dus ik was sowieso al van plan het haar te vragen. Of zij er aan kan komen voor mij. Of tips heeft. Maar ik dacht misschien zijn er bokkers met alternatieven of websites waar het gewoon te bestellen is :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:20

Gewoon bestellen bij de DA. Is geen enkel probleem.
Het mag alleen niet meer receptvrij, dus het ligt niet meer in de winkel.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 22:21

x_Rebecca schreef:
Gewoon bestellen bij de DA. Is geen enkel probleem.
Het mag alleen niet meer receptvrij, dus het ligt niet meer in de winkel.

Ah top! Dan ga ik dat proberen. Thanks! En is dat dan gewoon sebacil, of wel byemite? :)

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:27

Ik kreeg altijd gewoon sebacil mee.
Nu al een poosje niet meer nodig gehad omdat ik dectomax heb laten spuiten. Maar dat is overdreven voor een paar plekjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:32

Sebacil mag niet meer, maar byemite kun je gewoon bij de veearts halen. Hoeft ie je paard niet voor te zien.

Derfen helpt niet tegen mijt.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 00:06

Ik heb afgelopen voorjaar nog gewoon Sebacil kunnen krijgen bij de dierenarts na een huidschraapsel :=

Ik gebruikte dus gewoon Sebacil bij mijn Fries. Wassen, aan de lucht laten drogen aangezien je niet mag uitspoelen en ook geen deken op mag leggen, week later weer wassen was het advies. Dat gedaan en het was heel snel weg. Maarja daar schiet je dus niks mee op als jij geen Sebacil meer kunt krijgen :+ Spuiten dectomax hebben wij ooit in een grijs verleden ook gedaan, maar toen ik hoorde dat ze aan de naald neer kunnen vallen als dat per ongeluk in de bloedbaan terecht komt heb ik besloten dat ik dat nooit weer ga doen. Het was wel ontzettend effectief, dus het is een afweging die je kunt maken voor jezelf :) Onze dierenarts heeft dat afgelopen voorjaar om die reden ook afgeraden. Ik zou inderdaad kijken naar ByeMite dan.

Ontwormen wil ook nog wel eens helpen, maar zou dat niet zonder positief mestonderzoek doen. Je ziet vaker dat ze bij wormen ook nog wel eens jeuk krijgen. Ivermectine schijnt ook niet zo lekker te zijn voor mijten heb ik wel eens gehoord. Of dat echt feitelijk zo is weet ik niet.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:20

Ik kreeg vorig jaar ook gewoon byemite. Maar ik was sneller van de mijten af met een spray van de paardendrogist. Goedkoper en vooral veel makkelijker in gebruik. Omdat het geen troep is en huidverzorgend is kun je vaker behandelen. Gewoon wat sprayen en verdelen met je handen. De spray was iets van 15 euro en byemite bijna 70 dus het is het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:00

FleurVP schreef:
Ik kreeg vorig jaar ook gewoon byemite. Maar ik was sneller van de mijten af met een spray van de paardendrogist. Goedkoper en vooral veel makkelijker in gebruik. Omdat het geen troep is en huidverzorgend is kun je vaker behandelen. Gewoon wat sprayen en verdelen met je handen. De spray was iets van 15 euro en byemite bijna 70 dus het is het proberen waard.

Ik morsy voor byemite 52 betalen. Dat verschilt dus per dierenarts!

Hier helpen de vriendelijke middelen helaas niet, erg jammer

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 23:19

Ik heb vandaag even nagevraagd en ik kan het inderdaad gelukkig bij de dierenarts ophalen (sebacil). Helemaal top dus!! Is bij ons gelukkig geen 70 euro! Stuk goedkoper :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:36

Ik heb ook een mega fles gekregen, meer voor een hele kippenstal. Denk dat ik een liter heb en 5 ml nodig had om een keer te wassen. Dat ik ook dacht hoe krijg ik deze minihoeveel nou weer uit die fles. Maarja daar kom je pas achter als je afrekent.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 00:20

Ooh ja kan wel kloppen dan! Dit zijn kleinere flesjes :) Maar sebacil heeft volgens mij niet echt een houdbaarheidsdatum, dus met die grote fles ben je nog wel een tijdje zoet dan! Haha.