Afwisselend kreupel/stijf/pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

November108

Afwisselend kreupel/stijf/pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:46

Mijn merrie staat de laatste twee weken afwisselend met een dik achterbeen. De ene keer is deze dik, dan weer slank, ga zo maar door. Het ziet er naar uit dat er vocht in het been zit. Ze reageert er verder niet op en liep de eerste dagen ook gewoon zuiver en was ze heel energiek. Afgelopen weekend ging het helaas een stuk minder, zaterdag kreupelde ze met opstarten en aan de longe bewoog haar gehele lichaam gewoon krampachtig. We hebben het idee dan ook dat het uit de rug/bekken/heup komt, en het dikke been een teken is dat ze die teveel belast omdat ze iets bovenin zo vast houdt. Maandag liep ze echter gewoon weer normaal...

We hebben een afspraak bij de kliniek staan voor aanstaande dinsdag, maar ik merk dat ik het best wel spannend vind. Mijn dame is inmiddels toch al bijna 17 en ik ben bang dat ze ergens heel veel pijn heeft zonder dat ze dat altijd laat zien. Ik heb ook geen idee wat er uit gaat komen en dat maakt me wel nerveus.

Het doel van het topic weet ik niet echt, ik wilde het graag even van me af schrijven en wellicht dat een van jullie de symptomen herkent.

November108

Re: Afwisselend kreupel/stijf/pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 21:12

Vandaag was het zo ver, we zijn naar de kliniek geweest. Compleet kreupelheidsonderzoek met röntgen en echo. Helaas blijkt dat ze artrose heeft in het rechter achterbeen en in haar heup. Ook is de tussenwervelschijf beschadigd. We zijn gelijk gestart met mesotherapie en gestart met buut, dat krijgt ze nu de komende maand. Dit allemaal om het patroon even te doorbreken, alle spieren die vast staan door de beperkingen weer soepel te maken, en te kijken of ze dan na de pijnstilling nog goed soepel te houden is. Mocht dat niet zo zijn gaat ze op welverdiend pensioen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:15

Aan de ene kant fijn dat je weet wat het is, aan de andere kant enorm balen...
Sterkte ermee!

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 21:51

Bedankt!
Ja, het is toch even schrikken. Het rijden maakt me niet uit en ik ben opgelucht dat de dierenarts bevestigd heeft dat ze op pensioen kan zonder pijn. Wordt er wel heel verdrietig van als ik er aan denk dat dit betekent dat ze misschien niet zo oud gaat worden als ik gehoopt had... Maar goed, van het positieve uitgaan en eerst eens bekijken hoe ze het komende tijd gaat doen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:07

Paarden met artrose kunnen heel oud worden hoor.
Het zal soms weer even opvlammen, maar het kan ook tijden geen last geven.
Aan mijn paard, 19 en artrose in de voet , geef ik nu Curcumix Suoplesse van Horseflex. En dit lijkt super te werken. Hij liep met ijzers en zooltjes met siliconen doorgaans goed. Zonder zolen was geen optie, want dan liep hij zelfs op het land al kreupel.
Nu had hij helaas een sluimerende hoefzweer en moest wel even zonder ijzers.
Hij loopt nu , sinds ik de curcumix geef, zelfs zonder ijzers rad op het harde. Draf en galop...hij loopt als een tierelier!
Dus houdt hoop ! Kijk waar jouw paard goed op reageert.
Duivelsklauw kan ook goed helpen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:10

Bah, dat is niet het nieuws wat je wilt horen, 17 is nog jong genoeg. Wel maagbeschermers bij de buut geven of anders even vragen aan de DA. Hopelijk kan ze straks nog wel op rustig tempo wat doen, bewegen is wel erg nuttig. Duivelsklauw wordt ook vaak gegeven bij artrose. En mocht ze op stal staan, dan iets zoeken waar ze doorlopend maar rustig in beweging kan blijven. Rust roest in dit geval.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:04

Bedankt voor de reacties!
Ik zal inderdaad eens op zoek gaan naar supplementen die kunnen gaan helpen, wat jullie zeiden ga ik meenemen!
En gelukkig mirim dat de jouwe het nu zo goed doet, dat biedt weer hoop

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:11

Zoveel mogelijk op laag tempo lekker laten bewegen is bij artrose vaak wel fijn. En inderdaad: curcuminoïden kunnen helpen (aangevuld met zwarte peper en kokosolie voor optimale beschikbaarheid), en duivelsklauw houdt de pijn wat onder controle.

MSM zou ook een goede aanvulling kunnen zijn (of MSM + glucosamine).

Artrose is geen doodvonnis hoor :(:) , en hoeft zelfs niet het volledige einde van een carrière te betekenen. Wel vergt het wat aanpassingen in het management om ze zo optimaal mogelijk te kunnen laten functioneren.