Onze shet staat a.s vrijdag 2 weken ineens kreupel met haar rechter voorbeen. Ze ontlast het been en zet hem geknikt in de koot met de teen op de grond. D.a is geweest, bute en metacam gestart in hoge dosering maar dit deed/doet niets aan pijn vermindering. De d.a kon niet echt wat vinden enkel wat pulsatie in beide voorbenen onder de knie en, dat is nu nog voelbaar.
Smid denkt aan hoefzweer, maar ze reageerde niet heel heftig op knijpen met de tang. Hoeven zijn niet warm, ben nu al anderhalve week aan het weken in de soda in de hoop dat er een hoefzweer uitkomt. A.s vrijdag komen ze foto s van de hoeven maken dmv thermografie.... Ik zit met de handen in het haar, het is zo naar het dier pijn te zien lijden en te hinken op 3 benen... Inmiddels is ze door de buut en se metacam heen, maar dit deed dus niets,ik week 2x daags in de soda en ben voor de zekerheid gestart met puur podo... Haar benen zijn niet dik of warm, hoeven zijn ook niet warm
Wie o wie heeft er ervaring met soortgelijk probleem...
Ik zelf zou ook denken hoefzweer maar dan misschien hoger in de voet. Misschien daarom Geen reactie op knijpen in de hoef. Mijn oude pony is vroeger veel Hoefbevangen geweest maar nooit een pas kreupel. Meer op Eieren lopen. Misschien dat sommige wel Kreupel worden hoor maar ik denk meer een hoefzweer
Ik zou in dit geval ook kiezen voor röntgenfoto's ipv een thermografie. Dat voegt nu niets extra's toe. Je weet al in welk gebied het zit. Heel veel beterschap.
Ik gok eerder een hoefzweer dan hoefbevangenheid aangezien het aan een kant is. Hoefbevangenheid komt meestal voor in beide voorbenen. Een been kan maar dat komt minder vaak voor. En dan gaan ze juist meer op de achterkant van de hoef lopen.
marleen_usar
Geplaatst: 02-11-19 20:47
Ben je al wat wijzer?
immii_clarr
Geplaatst: 02-11-19 21:08
Heb dit ook zo ongeveer gehad laatst. Erg kreupel rv al stond ze er wel gewoon op. Uiteindelijk wel warme hoeven dus leek op hoefbevangenheid, maar ook weer op hoefzweer. Ook geen reactie op de tang.. Uiteindelijk met hoefsmid gaan kijken. Die haalde het ijzer eraf en toen bleek dat de verzenen omgeslagen waren. Simpel opgelost met speciaal beslag om te laten herstellen en kreupelheid was hiermee ook direct verdwenen.
Geen idee of die van jou ook op ijzers staat en of dit het kan zijn maar je verhaal is wel herkenbaar. Al kan het zoveel zijn natuurlijk.
Als de dierenarts pulsatie voelt in beide voorbenen, zouden bij mij de alert-lampen gaan op hoefbevangenheid... Helaas bij vriendin mee gemaakt dat hij dit ook eerst toonde met 1 been, en dus gedacht werd aan hoefzweer.
Ik hoop voor jullie dat het 'gewoon' een zweer blijkt te zijn. Deze kan ook in de wand zitten, dat ga je met tang niet vinden. In ieder geval is zowel zool- als wandzweer wat minder ellendig dan bevangenheid.