Opbouwen peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frysian90

Opbouwen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 22:11

Hallo allemaal!

Mijn 13 jarige fries heeft 7 maanden geleden een blessure gekregen in het checkligament en diepe buiger links voor. Nu mogen we eindelijk gaan opbouwen. Ik ben hier alleen erg onzeker over. We mogen van de DA al draven, en dit pakt hij goed op. We rijden om de dag en dan draaf ik hem 4 lange zijdes op de rechterhand en 2 lange zijdes op de linkerhand, dit word elke week meer.. hij loopt ook niet kreupel en loopt best hard voor zijn doen ( en heel vrolijk). Maar dat zegt niks i know. Na het rijden is zijn been nog niet dik geweest of warm geweest, wel blijft zijn been dikker dan zn andere been, soms wel iets dunner in de avond van de dag dat ik heb gereden. Nu ben ik eens verhalen gaan lezen en ik lees alleen maar dat mensen pas opbouwen als de scan 100% genezen aan geeft. Maar mijn DA heeft mij dus geadviseert al met draven op te bouwen anders kunnen er verklevingen komen.. ik word hier best onzeker van en ik ben bang dat ik het niet goed doe. Zijn er misschien mensen die hun verhaal kwijt willen of die t zelfde hebben mee gemaakt? Ook word hij 2x per maand gelasert, en ik koel hem nog steeds iedere dag. Ik hoop dat er meerdere mensen zijn die met mij mee kunnen praten en misschien advies kunnen geven! De laatste scan (september) bleek dus nog niet genezen te zijn, maar t gat was al wel gevuld. Alles is nieuw voor mij en heb hem pas 1,5 jaar vandaar mijn onzekerheid, doe ook liever te weinig dan teveel. Maar dat was ook niet goed volgens de DA om te weinig te doen haha

Sanet

Re: Opbouwen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:22

Mijn Friese merrie heeft een blessure aan het kniebandje, qua tijdspanne hetzelfde als een peesblessure. Ik heb haar laten inspuiten met IRAP, ik laser en koel elke dag en we mogen vanaf volgende week beginnen met draf. Bij had is het ook nog niet 100% hersteld, maar wel al heel veel beter. Ik hou me gewoon aan het schema zoals de DA heeft opgesteld. Ik zie ook overal apen en beren, maar goed, we proberen ons best om het zo goed mogelijk te doen. Rust roest, dus vol goede moed gaan we dit doen.
Wanneer heb je weer controle?

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 22:25

Ja mij was in eerste instantie ook aangeraden om te laten inspuiten, en daarna kwam de DA daar op terug, toen begonnen met laseren. Laser jij elke dag? Ik zou dat echt niet kunnen betalen haha of doe je het zelf? Ik houd de controles eigelijk op elke 3 maanden aan. Dus nu in december weer.. vind er anders een korte tijd tussen zitten.. maar wie weet ga ik het nu wel sneller doen hoor.
Sanet schreef:
Mijn Friese merrie heeft een blessure aan het kniebandje, qua tijdspanne hetzelfde als een peesblessure. Ik heb haar laten inspuiten met IRAP, ik laser en koel elke dag en we mogen vanaf volgende week beginnen met draf. Bij had is het ook nog niet 100% hersteld, maar wel al heel veel beter. Ik hou me gewoon aan het schema zoals de DA heeft opgesteld. Ik zie ook overal apen en beren, maar goed, we proberen ons best om het zo goed mogelijk te doen. Rust roest, dus vol goede moed gaan we dit doen.
Wanneer heb je weer controle?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:34

Ik heb de mazzel dat een goede vriendin van mij zelf een laser gekocht had. Die heb ik dus te leen, dat is echt heel fijn.
Gewoon volhouden. Tenzij je echt verandering ziet, dat het been dik en warm wordt of uiteraard zodra paard niet goed loopt.

Joolsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:35

Hoever is de blessure op dit moment herstelt? Ik denk dat het vooral ook belangrijk is om te kijken of er nog veel reactie om de plek heen zit (Dus vocht op de echo) om te zien of de boek wat rustiger wordt. Daarbij zou ik je ook aanraden om op het harde te draven en niet op een zachte bodem, of er moet echt een hele nette bodem in de bak liggen die mooi strak is en zeker niet mul.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:44

Koelen heeft absoluut geen zin meer nu.
De meningen verschillen of koelen überhaupt zin heeft, maar koelen na zeven maanden doet niets meer.
Daarnaast denk ik dat je inderdaad goed de reactie van het been in de gaten moet houden. Of het weer dikker of warm wordt, of gelijk blijft.
Meestal staat voor peesblessures een jaar dus je bent al goed op weg.
Ik zou me aan het schema van de dierenarts houden, tenzij het been ineens warmer en of dikker wordt.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 21:07

De diere arts zei mij dat onze bak goed is om in te rijden dus ben daar eigelijk vanuit gegaan, stap wel altijd eerst een rondje voor t rijden in en een rondje uit op het harde. Ik durf niet te zeggen hoever het hersteld is, alles is voor mij zo nieuw en onbekend maar ik weet wel dat er nog wat vocht was te zien op de laatste echo (september). T verschilt ook soms per dag, de ene dag is zn been echt heeel droog en totaal niet warm, en de andere dag weer ietsjes voller en niet warm.
Joolsie schreef:
Hoever is de blessure op dit moment herstelt? Ik denk dat het vooral ook belangrijk is om te kijken of er nog veel reactie om de plek heen zit (Dus vocht op de echo) om te zien of de boek wat rustiger wordt. Daarbij zou ik je ook aanraden om op het harde te draven en niet op een zachte bodem, of er moet echt een hele nette bodem in de bak liggen die mooi strak is en zeker niet mul.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 21:09

Ja zijn been geeft bijna geen reactie op wat wij doen, daarom ben ik soms bang dat ik t ook verkeerd doe haha. Vooral omdatik zoveel lees dat je bijna niks kan merken en zien aan een peesblessure. Maar na het rijden, heeft het koelen dan ook geen zin?
Def schreef:
De meningen verschillen of koelen überhaupt zin heeft, maar koelen na zeven maanden doet niets meer.
Daarnaast denk ik dat je inderdaad goed de reactie van het been in de gaten moet houden. Of het weer dikker of warm wordt, of gelijk blijft.
Meestal staat voor peesblessures een jaar dus je bent al goed op weg.
Ik zou me aan het schema van de dierenarts houden, tenzij het been ineens warmer en of dikker wordt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:20

Wel eens gedacht aan het gebruik van Ice-vibes?

Nu we het toch over peesblessures hebben.
Iemand ervaring met Hoef en pees van Ecostyle?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 21:24

hier inmiddels peeskneuzen expert na 5 peesblessures. zodra het gat gevuld is, is het belangrijk om het drafwerk erbij te pakken. hierdoor gaan de nieuwe vezels in de goede richting liggen en gaan ze sterker worden. vocht kan er vaak alleen uit door te bewegen.

ice vibe vee ervaring mee.
en peescomp. van de groene oss.
mocht je vragen hebben pb maar

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 22:46

Ik gebruik om de dag de ijspads en die laat ik 20 minuten om zitten. Nee geen ervaring mee sorry
Marie111 schreef:
Wel eens gedacht aan het gebruik van Ice-vibes?

Nu we het toch over peesblessures hebben.
Iemand ervaring met Hoef en pees van Ecostyle?

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 22:47

Aha dus vandaar. Ja heb wel t gevoel dat we op de goede weg zijn, maar vind het zooo spannend
ikke20 schreef:
hier inmiddels peeskneuzen expert na 5 peesblessures. zodra het gat gevuld is, is het belangrijk om het drafwerk erbij te pakken. hierdoor gaan de nieuwe vezels in de goede richting liggen en gaan ze sterker worden. vocht kan er vaak alleen uit door te bewegen.

ice vibe vee ervaring mee.
en peescomp. van de groene oss.
mocht je vragen hebben pb maar

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 06:58

Def schreef:

Waarom heeft koelen nu geen zin meer? Ik dacht dat koelen na inspanning altijd goed was, ook zonder blessure.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:30

Koelen kan geen kwaad, zorgt voor betere doorbloeding en aangezien een pees slecht doorbloed is ben ik bij mijn paard ook gewoon blijven koelen tot het moment kwam dat ik mocht gaan galoperen. Mijne had ook een blessure aan het checkligament, ook vocht bleef er bij mij lang in zitten terwijl de scan een goed beeld gaf.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:16

Google maar eens op koelen van de benen.
Het schijnt dat je de bloedvaten met koud water dicht knijpt, terwijl je voor goede genezing juist een goede doorbloeding nodig hebt.
Maar wat ik al zei, de meningen verschillen hierover. Er komen steeds meer meningen tegen koelen.
Toen mijn paard een peesblessure had is door mijn dierenarts en fysio gezegd dat koelen in acute situatie zin heeft maar daarna niet meer.
Het is altijd de vraag wat nu de precieze waarheid is. Maar ik vind het zelf altijd wel
Interessant om me in te lezen als de meningen veranderen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:17

De ice vibe boots brengen trouwens door te trillen de doorbloeding op gang.
Ik heb ze zelf ook gebruikt en gebruik ze soms nog steeds, maar ook over deze boots wordt soms gezegd dat ze veel te zacht trillen om echt iets uit te kunnen maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:23

Ik heb de ice vibes recent aangeschaft (niet voor de blessure van dit paard). Maar op de hoogste stand trillen ze echt heel hard!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:35

koelen heeft idd alleen zin bij de eerste dagen na de blessure.

de ice vibes zorgen door middel van de trilling (doe 2 trilstrips in 1 boot) dat de doorbloeding goed op gang komt. dit in combi met het koelen zorgt ervoor dat het been goed afgekoeld word

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:59

Ik heb ook een paard op moeten bouwen na een peesblessure. Elke dag 2 minuten langer laten draven. Deze werd om de 6 weken gescand om te kijken hoe het vorderde.

Dit paard is direct na de blessure 10 dagen gelazerd op de kliniek. Ik heb niet gekoeld tijdens de revalidatie werd ook niet geadviseerd.
Paard mocht ook in een kleine afgezette paddock staan.

Het bewegen tijdens de opbouw periode is ook om de spieren sterk te houden want die moeten immers het paard dragen.
Het is overigens helemaal goed gekomen met dit paard en loopt weer in de wedstrijd sport.
Heb er wel een klein jaar voor uitgetrokken om te genezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:01

Joolsie schreef:

Op het harde draven is achterhaald. Kan ook prima in los zand.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:05

Los zand? Nou daar zijn de meningen dan zeker over verdeeld. Los zand was altijd juist wat het meeste problemen veroorzaakt. Vandaar ook alle eb en vloedbodems.Niet bij alle peesblessures is het een groot probleem,maar wel bij de meeste.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:10

Beweging/drafwerk meepakken heeft te maken met het herstel van de pees.
Als er een gat/scheur in de pees zit, wordt dat willekeurig opgevuld door bindweefsel. Door, voordat het bindweefsel helemaal gehecht is en star is, licht te gaan belasten (inclusief draf), gaan de vezels zich strekken in de richting van de pees, wat het litteken op de pees sterker en uiteindelijk beter belastbaar maakt, dan wanneer je het paard tijdens deze hele herstelfase op rust laat staan.
Het hoeft idd niet op keiharde ondergrond, een goede (dressuur)bodem in de bak kan prima. Wel uitkijken in de bochten (maar las dat je alleen lange zijdes draaft), in de bochten komen er meer krachten op het been en dat kan wel net teveel zijn in deze fase.
Wanneer je mooie ruiterpaden in een bos tot je beschikking hebt (geen mul zand maar beetje stevig) is dat ook een prima manier om het draven op te bouwen, dan ga je ook lekker rechtuit.

Koelen in deze fase is vnl bezigheidstherapie voor de eigenaar, voor het herstel van de pees voegt het niets toe (het kan ook geen kwaad).
Alleen in de acute fase na het optreden van de blessure heeft koelen daadwerkelijk nut.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:16

Zie hieronder een schema opgesteld door dierenartsen voor het opbouwen na een peesblessure. Zelf goed het been in de gaten houden en regelmatig de voortgang checken dmv echo door de dierenarts. Evt koelen na het rijden met icevibes en ik heb zelf erg goede ervaringen met compagel, al is dat meer in de acute fase.
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:18

Rizette schreef:
Los zand? Nou daar zijn de meningen dan zeker over verdeeld. Los zand was altijd juist wat het meeste problemen veroorzaakt. Vandaar ook alle eb en vloedbodems.Niet bij alle peesblessures is het een groot probleem,maar wel bij de meeste.

Ja ik bedoel natuurlijk niet los zand als zijnde op een strand ofzo. Ik bedoel een harde ondergrond met een losse laag zand.

Mijn paard is succesvol en met groen licht van de arts opgebouwd in een reining piste dus vrij zware bodem.
Ook de paddock waar hij in stond was diep, los zand.

Frysian90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:57

Ja ik probeer hem toch na elke training die we dan doen (om de dag) te koelen, gewoon voor mn eigen gevoel haha. Vanavond weer na t rijden mooi dun en niet warm! T viel mij wel op dat hij af en toe struikelt en zich verstapt, alsof hij zn benen niet zo goed durft te gebruiken in de stap? Voorheen moest ik hem soms ook echt aanduwen bijna om in draf te gaan en nu moet ik echt mn benen stil houden, en als we dan gaan draven gaat hij als een rakket en gooit zn hoofd de lucht in en oren naar voren. Hij vind t gelukkig wel erg leuk weer. Ook viel mij op toen een vriendin hem uitstapte dat het lijkt alsof hij een ingezakte rug heeft wat hij voorheen niet had, kan dit met bespiering te maken hebben?