Waar heeft mijn paard last van?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

QuintusLover

Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 08:33

Hoi.

Mijn paard heeft een tijdje last van grote bulten over zijn lichaam. Eerst dachten wij eiwitbulten. De dierenarts was langs gekomen voor een ander paard en die zei dat het een reactie was door muggen en dat het geen kwaad kon...

Nu zitten wij ook aan regenschurft te denken. Maar wat denken jullie? En hoe kan ik het het beste behandelen?

Het begon bij bulten maar die bulten zijn nu al wonden geworden. Ik smeer het in met betadine.

Dag 1:
Afbeelding

Nu:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:41

lijkt mij ook regenschurft hoor.
zou het als zodanig gaan behandelen :j
ik vind het aantal plekjes wel veel, zou wel goed in de gaten houden of de temperatuur van het paard goed blijft.
desnoods even helemaal wassen met desinfectie?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 22-10-19 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: Waar heeft mijn paard last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:43

Foto's naar de betreffende DA appen? Dan kan hij/zij zien dat het geen muggenbulten zijn.

Lijkt mij ook regenschurft, zou het ook zo behandelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:35

Ik zie ook regenschurft. Niet zo gek ook want het is al lang vochtig en soms klam weer.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:10

Lijkt me inderdaad regenschurft. Hier ook een paard dat eronder zit.
Komt door het weer en kan ook komen doordat het paard in deze periode door aanmaak wintervacht minder weerstand heeft en een gevoeliger huid.

Korsten inweken met betadinescrub en daarna voorzichtig erafpeuteren. De huid onder de korsten is nl een broedplaats voor de betreffende bacterie.
Na behandeling de plekken heel goed drogen (föhn?). Grotere kale plekken kun je na behandeling evt met wat sudocreme insmeren.
Waar ik in het verleden ook goede ervaringen mee heb gehad, is de wondspray van Silverlinde.

Ik zou het paard bij regenweer regelmatig op stal zetten zodat de vacht kan drogen. Geen regendeken gebruiken, dat maakt het alleen maar erger. De huid moet kunnen ademen.
Behandeling paar keer herhalen, om de 2-3 dagen.
Als het niet beter wordt DA erbij halen, die kan een huidafkrabsel nemen om te kijken wat voor bacterie het is.

Soms is er een antibioticakuur nodig, maar dat zou ik persoonlijk alleen doen als het echt niet anders kan. Je kunt met voedingssupplementen zoals msm zwavel proberen de huidweerstand te vergroten.
Misschien ook eens bloed laten trekken om te zien of er iets anders speelt waardoor je paard minder weerstand heeft

QuintusLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 22:03

Bedankt voor de reacties!!!!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 22:09

Lijkt op regenschurft. Ik moest het hele paard tweemaal (met paar dagen ertussen) met betadinescrub wassen, goed laten drogen en daarna zorgen dat hij goed droog bleef. Daarnaast kreeg hij een vitamine-injectie.

Nadat het was verdwenen heeft hij het nooit meer teruggekregen, ook al was hij vaak kleddernat.

*korsten wegpeuteren mocht absoluut niet van mijn DA.