Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DeBuurvrouw schreef:Na de eerste nachtvorst is de regel -wat ik heb geleerd- maar wat als je paarden s'nachts op stal staan en daar is de temperatuur nog boven het vriespunt,zijn die eitjes dan wel dood?
geerke schreef:Ik ontworm ze met pramox in februari,overige keren met ivermectine,soms ook nog met panacur.Ik ontworm dus vaker dan 1x per jaar,maar dat zal de snelle rekenaar wel doorhebben
geerke schreef:Ik ontworm ze met pramox in februari,overige keren met ivermectine,soms ook nog met panacur.Ik ontworm dus vaker dan 1x per jaar,maar dat zal de snelle rekenaar wel doorhebben
Ninx schreef:Daar zal de verkrijgbaarheid van e.e.a. wellicht ook iets makkelijker zijn.
Ninx schreef:Mijn beiden paarden zitten helemaal onder de eitjes bij de benen. Is echt geen beginnen aan, dus ik ontworm zeer stringent en heb nog nooit één worm in de kak gezien. En niet voor en niet na ontwormen. Toen Polie pas bij ons kwam bleek ze een rode bloedworm besmetting te hebben en daar was ze toen te ziek van. Dat is de reden dat ik Chico pramox mee heb ontwormd een week voordat hij hier naar toe kwam. Ik ben ook nooit flauw met de dosis. Geef altijd een hele spuit ook al zouden mijn paarden voor het gewicht wat minder mogen hebben.En uiteraard heb ik ook hier horzeleitjes gezien.
pien_2010 schreef:Als je eenmaal de ellende hebt gezien van een besmetting, dan neem je het "ongezonde" van het geven van een wormenkuur op de koop toe.
Desi_2409 schreef:Krijg ze bij mijn dierenarts niet mee zonder mestonderzoek... 1 van de 4 had wel teveel wormeieren (2300 pge) dus die mocht ik wel ontwormen.. maar de andere 3 waren "schoon".
Mijn opmerking dat er veel horzeleitjes op de benen zaten, mocht niet baten..
De werkzaamheid van moxidectine schijnt al snel minder te doen, eerst was het nog 12 weken werkzaam, nu nog maar 9 weken. Vandaar dat ze huiverig zijn met "blind' wormenkuur mee te geven..
Hoe weet ik nu of mijn paarden horzellarven hebben? wat zijn de klachten? En wat nu te doen?