najaarsontworming... wanneer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

najaarsontworming... wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 21:54

Ieder jaar ontworm ik standaard in het najaar tegen lintworm omdat deze in het mestonderzoek niet goed naar voren komt, en tegen horzellarven.

Normaal deed ik dat na de eerste nachtvorst.

Maar wanneer is er tegenwoordig nou nog sprake van nachtvorst? En wanneer deze zich voordoet kan het soms pas heel laat in het jaar zijn.
Dus houden jullie dat ook nog aan als stelregel, of toch ook bij warmere temperaturen... dus los van de nachtvorst...?

LadyDaily

Re: najaarsontworming... wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:57

Meestal ontworm ik ze eind november/begin december met equest pramox.
Ongeacht vorst of geen vorst.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:00

Ik ontworm ze met pramox in februari,overige keren met ivermectine,soms ook nog met panacur.Ik ontworm dus vaker dan 1x per jaar,maar dat zal de snelle rekenaar wel doorhebben

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:16

Toevallig dat ik deze vraag vandaag aan de dierenarts wilde stellen. Ik haalde er deze week nog horzeleitjes af -O-

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:35

Je ontwormt na de eerste nachtvorst omdat dan de horzels dood zouden moeten zijn en je niet weer opnieuw zal besmetten.

Als je een beetje vertrouwen hebt in je DA kan je daarmee ook overleggen. Laatst bij een lezing geweest en afhankelijk van je huisvesting en leeftijd paard kan het type en hoeveelheid ontworming vaak wel worden aangepast. Ik ben ook niet overtuigd van de heiligheid van mestonderzoek, maar wel dat bepaalde wormen in bepaalde gebieden een hogere infectieziekte hebben dan andere.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:37

Na de eerste nachtvorst is de regel -wat ik heb geleerd- maar wat als je paarden s'nachts op stal staan en daar is de temperatuur nog boven het vriespunt,zijn die eitjes dan wel dood?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:38

Ik twijfel ook. Vooral omdat mijn jaarling half augustus bloedwormen had. Ontwormd, wormen waren daarna te zien in zijn mest en in september was hij schoon volgens mestonderzoek maar ik lees ook veel dat ze zo makkelijk niet weg te krijgen zijn. Ik haal wel echt iedere dag alle mest weg en weidegang is maar beperkt. Ik wil de najaarsontworming niet te lang uitstellen, liefst toch wel in november ook omdat ze nu kunnen inkapselen. Het kan goed pas in 2020 gaan vriezen.
Ik ga sowieso nu maar nog een onderzoekje doen en de pramox alvast bestellen. Horzeleitjes heb ik gelukkig niet gezien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:46

Wij zitten hier ook mee. Er is een besmetting geweest, van de zomer al, (hoorde ik van de week) dus stalgenoten willen mestonderzoek doen. Ik wil sowieso ontwormen, mestonderzoek nu vind ik minder nuttig. Maar wanneer geef ik het? De DA wilde een 5 daagse kuur doen (zal panacur zijn, toch?) maar we staan op een grote stal, dus moet je dan niet enigszins tegelijk ontwormen? Want als wij nu 5 dagen ontwormen, maar de rest doet het pas volgende maand, kan ze ook wer opnieuw besmet raken...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:59

DeBuurvrouw schreef:
Na de eerste nachtvorst is de regel -wat ik heb geleerd- maar wat als je paarden s'nachts op stal staan en daar is de temperatuur nog boven het vriespunt,zijn die eitjes dan wel dood?

Het zijn niet de eitjes die dood gaan, maar de vliegen en dus de nachtvorst is voornamelijk van belang voor de horzels.
Eitjes van andere wormen kunnen vaak tot 2 jaar overleven als de omstandigheden gunstig zijn (niet te warm/droog niet te koud).

Jaarlingen hebben ook nog vaak spoelworm dus overleg met je dierenarts welk wormmiddel je wanneer geeft. Niet om de bloedwormen te ontkennen, maar er zijn verschillende werkzame stoffen nodig om ze goed aan te pakken.

Besmetting op een grote stal is vaak ook verstandig aan te pakken per weidegroep of in z’n geheel. Als er gekozen wordt voor een 5 daagde kuur overleg dan wat er specifiek voor jouw paard moet gebeuren, want als jij er een andere kuur instopt waarvan je denkt dat het de wormen aanpakt maar juist de verkeerde werkende stof heeft ben je als stal verder van huis dan wanneer er een correct wormschema wordt opgesteld.
Kijk anders zelfs of er met de da een voorlichtingsavond gegeven kan worden zodat alle neuzen dezelfde kant op staan ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:09

geerke schreef:
Ik ontworm ze met pramox in februari,overige keren met ivermectine,soms ook nog met panacur.Ik ontworm dus vaker dan 1x per jaar,maar dat zal de snelle rekenaar wel doorhebben

Hier het zelfde. Alleen heb ik mijn nieuwe paard onlangs een week voordat hij hier naar toe kwam de pramox gegeven. Die krijgt er één extra eenmalig dus en alles blijft dan op de oude plek en niet hier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 09:50

geerke schreef:

Hi Geerke, ik heb van jou eens een schema voorbij zien komen.... zou je dat misschien eens met ons willen delen?
Jij zit ih buitenland he? Daar zal de verkrijgbaarheid van e.e.a. wellicht ook iets makkelijker zijn.

Op zich ben ik geneigd niet teveel troep erin te duwen, maar vertrouw beslist niet alleen op mestonderzoek.

Ik zit op hoge zandgrond, maak altijd de wei schoon. Toch zijn de mossige dichtgelopen stukken, naar het schijnt, plekken waar de lintwormeitjes goed kunnen overleven. En uiteraard heb ik ook hier horzeleitjes gezien.
Nachtvorst kan, zoals sommigen al benoemen, wel 2020 duren....

Je merkt toch dat het klimaat verandert de afgelopen jaren, meer nattigheid, meer warmte, het zal misschien toch om wat aanpassing vragen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 09:53

Wij doen dat altijd in januari, inderdaad na nachtvorst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:00

Ninx schreef:
Daar zal de verkrijgbaarheid van e.e.a. wellicht ook iets makkelijker zijn.

https://www.hadrianequine.co.uk/horse-wormers is waar ik besteld (en volgens mij Geerke ook) en binnenkort pb ik Geerke weer eens met de vraag wat ik allemaal moet bestellen want die namen zeggen mij nooit zo veel.

Ninx schreef:
En uiteraard heb ik ook hier horzeleitjes gezien.
Mijn beiden paarden zitten helemaal onder de eitjes bij de benen. Is echt geen beginnen aan, dus ik ontworm zeer stringent en heb nog nooit één worm in de kak gezien. En niet voor en niet na ontwormen. Toen Polie pas bij ons kwam bleek ze een rode bloedworm besmetting te hebben en daar was ze toen te ziek van. Dat is de reden dat ik Chico pramox mee heb ontwormd een week voordat hij hier naar toe kwam. Ik ben ook nooit flauw met de dosis. Geef altijd een hele spuit ook al zouden mijn paarden voor het gewicht wat minder mogen hebben.
Als je eenmaal de ellende hebt gezien van een besmetting, dan neem je het "ongezonde" van het geven van een wormenkuur op de koop toe.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-19 10:03

pien_2010 schreef:
Als je eenmaal de ellende hebt gezien van een besmetting, dan neem je het "ongezonde" van het geven van een wormenkuur op de koop toe.

Eens.... mijn merrie heeft een hele heftige bloedwormbesmetting gehad.
2 van de paarden uit die groep zijn nu dood, en de anderen voor altijd lastige darmen... dus ja, geen grapjes mee maken die wormen :-(

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:09

Het gaat niet om het overleven van de lintworm eitjes, maar de mosmijt is een tussengastheer voor de lintworm. Die leeft op mossig gebied en daarom zal je daar ook wat strenger moeten zijn met je lintworm ontworming omdat de druk daar hoger is dan in andere gebieden.

Gelijk aan leverbot, die heeft een bepaalde slak als tussengastheer die je meer in nattere gebieden tegenkomt.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet echt fan van wormeitellingen, maar recent na een lezing wel bewust geworden dat niet iedere da maar iets doet en dat het soms wel goed is informatie en overleg in te winnen bij je da over een bepaalde aanpak. En ik ben ook da’s tegen gekomen die maar iets meegeven of juist niets willen meegeven ondanks verandering in de groep etc.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 10:10

Krijg ze bij mijn dierenarts niet mee zonder mestonderzoek... 1 van de 4 had wel teveel wormeieren (2300 pge) dus die mocht ik wel ontwormen.. maar de andere 3 waren "schoon".
Mijn opmerking dat er veel horzeleitjes op de benen zaten, mocht niet baten..
De werkzaamheid van moxidectine schijnt al snel minder te doen, eerst was het nog 12 weken werkzaam, nu nog maar 9 weken. Vandaar dat ze huiverig zijn met "blind' wormenkuur mee te geven..

Hoe weet ik nu of mijn paarden horzellarven hebben? wat zijn de klachten? En wat nu te doen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 13:55

Ik doe de pramox altijd eind november..
Het voorjaar weer gewone equest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:13

Ik heb de Pramox vorige week al gegeven. Best wel vroeger dan andere jaren.
Maar de DA zei ook dat de eerste vorst misschien nog wel maanden op zich kan laten wachten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:18

Beetje afhankelijk van het weer .... Vorig jaar zat ik toch ook ergens december.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:25

Desi_2409 schreef:
Krijg ze bij mijn dierenarts niet mee zonder mestonderzoek... 1 van de 4 had wel teveel wormeieren (2300 pge) dus die mocht ik wel ontwormen.. maar de andere 3 waren "schoon".
Mijn opmerking dat er veel horzeleitjes op de benen zaten, mocht niet baten..
De werkzaamheid van moxidectine schijnt al snel minder te doen, eerst was het nog 12 weken werkzaam, nu nog maar 9 weken. Vandaar dat ze huiverig zijn met "blind' wormenkuur mee te geven..

Hoe weet ik nu of mijn paarden horzellarven hebben? wat zijn de klachten? En wat nu te doen?

Ik heb hier net de DA gehad voor iets anders en even gevraagd, in principe werkt de kuur 12 weken, dus als je nu ontwormt, moet hij wel werken tot de eerste nachtvorst.
Ik ga ze dus een dezer dagen ontwormen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:40

Er zijn al 1-2 nachtvorsten geweest, incl. die ergens in juli? Weer is raar dit jaar.
Ook zonder nachtvorst zakt het aantal insecten snel naar mate de dagen korter worden, meesten zijn nu dood, winterslaap of "gewoon" weg. Lintworm ivm mosmijt is voor en najaar de tijd voor om te ontwormen. Moxidectine is voor ingekapselde dus winterslaap wormen in de darmen, die 2 samen geven in pramox is niet logisch omdat de 2 stoffen qua toepassing een seizoen uit de pas lopen met elkaar. Ook is moxidectine als alles in 1x klap voor bloedworm een zwaar middel die je niet moet willen inzetten bij flinke besmetting zonder eerst de al active wormen te doden. Doe je dat wel, dan loop je risico op overbelasten darmen en koliek of erger doordat alles tegelijk naar buiten komt.

Preventie door uitmesten en wisselbegrazing met bv schapen of hooien helpt een stuk, blind ontwormen elke x weken afhankelijk van het gebruikte middel is onverstandig, 1-2x per jaar specifiek ontwormen voor zeker lintworm en horzellarven samen met preventie kom je een heel eind. Uitzonderingen zijn wisselende kuddes en jonge/oude(re) paarden in de kudde die minder weerstand hebben, net als zieke dieren waarbij de weerstand lager is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:12

Tegen lintworm ontwormen is 1x per jaar voldoende...tegen de overige wormen naar mijn idee niet.Maar dat is zeer persoonlijk,en komt niet voort uit ellende die ik bij mezelf heb meegemaakt maar meer bij anderenIk ontworm preventief,dat doe ik al 35 jaar,en natuurlijk zijn heel veel mensen het daar niet mee eens en komen met verhalen over resistentie en onnodig gif in een paard gooien....ik kom dan weer op mijn beurt met bloedworminfecties met dodelijke afloop.Het is een keuze.

Sind het populaire mestonderzoek wemelt het van de schone paarden met bloedwormen.

Mijn schema is niet erg ingewikkelt,januari februari pramox,mei ivermectine...vind je nooit wormen kun je wat langer wachten tussen de verschillende wormkuren.Zeg drie maanden....juli panacur,mits het zeiknat weer is,dan kiezen voor ivermectine.Herfst ivermectine...jonge paarden ook nog behandelen met pyranthel.Ivermectine dood geen spoel en veulenwormen.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:25

Mijn paarden ontworm ik ook altijd na de eerste vorst. Ik gaf ze altijd een pramox, maar volgens de nieuwste richtlijn van de kliniek kreeg ik nu equimax mee. Het advies was om alleen jonge paarden tot 4 jaar een pramox te geven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:28

Geerke wat doet de panacur?
Ik ontworm met equest, equest pramox (jan/ febr), en invecttine. Ik geloof dat ik panacur nog nooit gedaan heb. Waar loop ik dan nu risico op?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:40

Mijne ontworm ik de laatste keer van het jaar als hij niet meer op de wei gaat, hangt van het weer af hoe lang hij nog staat voordat hij de winter op de paddock staat..
Op de paddock nooit wormbesmetting gehad dus dan blijven ze schoon.
Mijn dierenarts zegt ook niet speciaal wachten tot de nachtvorst want dat is tegenwoordig nogal verschillend.
Ik laat wel mestonderzoek doen, als ze dan wat hebben weet ik wat ik moet geven en ik heb met de jonkies genoeg besmetting dus ze krijgen regelmatig, anders zou ik sowieso af en toe ontwormen.