Bloedworm, veearts bellen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Bloedworm, veearts bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:52

Ik vond bij mijn 2 jarige mest met behoorlijk wat bloed wormen erin.
Onze stalhouder heeft vandaag gelijk wormenkuur besteld. Maar nu lees ik op Wikipedia dat ze ook bloedarmoede kunnen krijgen. Daarom vraag ik mij af, is ontwormen en over een aantal weken nog een keer, voldoende? Of zal ik de veearts inschakelen ivm de hoeveelheid wormen?
Onze veearts is altijd groot fan van dure bloedonderzoeken, echo's en foto's, dus ik wilde graag ook wat andere meningen horen. Begrijp me niet verkeerd, als het verstandig is, dan doe ik dat uiteraard.

De pony is niet mager, heeft wel een bolle buik. Diarree is sinds 2 dagen, hij is wel al een aantal weken minder fit.

Afbeelding

Onali

Re: Bloedworm, veearts bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:54

Sowieso de goede wormenspuit erin maar ook even overleggen met je DA.

Ik ben al 2 jaar bezig met die rotwormen :x

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:04

Ik zou de veearts bellen! Mijn paard heeft 11 dagen doodziek op de kliniek gestaan met een infectie.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:05

Ik hoor net dat ze Pramox Equest hebben besteld. Is dat de goeie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:10

Met de symptomen die jij aangeeft? NEE. Pramox heeft tegen bloedworm moxidectine die ook ingekapselde bloedworm aanpakt, in jouw geval zou dan en wat al actief is + wat slapende is tegelijk gedood worden en naar buiten komen. Dat is een zeer pittige aanslag gezien al niet lekker, diarree en flink wormen in de mest.
Geef eerst maar gewone ivermectine en mogelijk zelfs niet eens volledige dosis, moxi of volle (overdosering) ivermectine weer over 4 weken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:14

Mona81 schreef:
Ik hoor net dat ze Pramox Equest hebben besteld. Is dat de goeie?

Stuur eventjes een pb naar Geerke van Bokt
memberlist.php?mode=viewprofile&u=93514

Zij heeft heel erg veel ervaring en informatie met allerlei kuren tegen allerlei soorten wormen.
Ik heb namelijk het idee dat je stalhouder wel de goede kuur heeft besteld. Geerke kan je er alles over vertellen en over de dosering, risico's etc.
Succes ermee.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:57

Je hebt voor bloedworm ivermectine, equest (promox) en 5 daagse kuur Panacur zo uit mijn hoofd. De promox is ook voor lintworm. Ivermectine is het minst heftig in 1 keer, bij een grote besmetting moet je inderdaad op letten dat ze niet ziek worden omdat er zoveel in eens afgedreven wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:01

5 daagse kuur is laatste redmiddel en daar is dit paard nog lang niet.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:03

Dierenarts erbij halen...

Bij ons veulen hadden we extreme spoel wormen, was dusdanig ernstig dat het levensbedreigend werd...
Voor ontworming
Afbeelding

En toen moesten we 5 dagen ontworpen in combinatie met paraffine olie (dit word niet opgenomen door de darmen)
Toen kwam er dit uit 3 dagen lang:

Afbeelding

Nu zien we helemaal niks meer over 5weken nieuw mest onderzoek en afwachten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:13

Equest werkt het beste tegen bloedwormen dus dat is prima. Ik zou wel over een paar weken herhalen. Grote kans dat deze dingen er elke keer uit blijven komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:18

Geen pramox geven,een prima middel alleen gaat alles tegelijk dood,en dat kan ernstige koliek veroorzaken.
Dit is mest zonder dat je ontwormd hebt? Vrij ernstig dus.Ik zou een halve dosering ivermectine geven,dood de volwassen bloedwormen.Hij gaat daar waarschijnlijk niet lekker van zijn.Dan na een week een goede dosering ivermectine....dan na een dag of 10 een pramox.Goede dosering geven vooral niet teveel!
Bloedwormen ben je niet zomaar vanaf....en wie weet wat er nog meer in huist.Sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:19

Happy_Hippie schreef:

Bij ons veulen hadden we extreme spoel wormen, was dusdanig ernstig dat het levensbedreigend werd...
Voor ontworming
[ [url=m/iSiSQf.jpg]Afbeelding[/url] ]

En toen moesten we 5 dagen ontworpen in combinatie met paraffine olie (dit word niet opgenomen door de darmen)

[ [url=m/XUxRf8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De eerste foto zijn bloedwormen

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:21

Denk ook aan je weiland die besmet is, dus voorzichtig met andere paarden op de wei.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:26

Inderdaad equest geven. Als er ook spoelwormbesmetting is kun je ook strongid-P geven (dood ook bloedwormen maar voornamelijk spoelwormen).
Pramox is prima als najaarsontworming tegen horzellarven en lintworm maar niet tegen bloedworm.

En belangrijk om 3 weken na ontworming even mestonderzoek te doen. Ik doe dat bij worm&co vanwege de uitgebreide rapportage en persoonlijk advies.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:27

alice0cullen schreef:
Denk ook aan je weiland die besmet is, dus voorzichtig met andere paarden op de wei.

Vat het niet persoonlijk op maar ik vraag mij af hoe kan dat dan je weiland besmetten? Die beestjes zijn zo klein en dood, dat doet toch geen schade? Zoiets verteert toch of de vogels gaan ermee aan de haal..

(Note,jep ik weet het dat bloedworm in de wei voorkomt maar ik begrijp even niet hoe dat erin komt want wat in de mest zit is immers dood toch?)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:27

Hutcherson schreef:
Inderdaad equest geven. Als er ook spoelwormbesmetting is kun je ook strongid-P geven (dood ook bloedwormen maar voornamelijk spoelwormen).
Pramox is prima als najaarsontworming tegen horzellarven en lintworm maar niet tegen bloedworm.

En belangrijk om 3 weken na ontworming even mestonderzoek te doen. Ik doe dat bij worm&co vanwege de uitgebreide rapportage en persoonlijk advies.

Moxidectine is bij uitstek het middel tegen bloedwormen en ingekapselde bloedwormen,werkt beter dan 5 dagen fenbendazole

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:28

DeBuurvrouw schreef:
alice0cullen schreef:

Vat het niet persoonlijk op maar ik vraag mij af hoe kan dat dan je weiland besmetten? Die beestjes zijn zo klein en dood, dat doet toch geen schade? Zoiets verteert toch of de vogels gaan ermee aan de haal..

(Note,jep ik weet het dat bloedworm in de wei voorkomt maar ik begrijp even niet hoe dat erin komt want wat in de mest zit is immers dood toch?)

Ze laten dagelijk miljoenen eitjes los in hun cyclus...het hele land is vergeven.Helemaal met vochtig weer gaan ze niet dood

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:29

DeBuurvrouw schreef:
alice0cullen schreef:

Met de mest worden ook eitjes uitgescheiden. En die worden door de andere paarden opgegeten met het gras en daar worden het weer wormen, in de buik van de andere paarden.

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:33

De eitjes gaan niet dood. Dat is dus de overlevingstechniek van die rotdingen. Weer wat geleerd.

Blijven ze lang leven in de grond/gras als ze niet worden opgegeten door de andere paarden?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 22:39

Bedankt voor de reacties allemaal.
De wei zal dan inderdaad vergeven zijn. Blijven ze zich dan niet voortdurend herbesmetten?

Bedankt voor de uitgebreide reactie Geerke.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:49

geerke schreef:
Hutcherson schreef:

Moxidectine is bij uitstek het middel tegen bloedwormen en ingekapselde bloedwormen,werkt beter dan 5 dagen fenbendazole

Excuus, klopt inderdaad. Moxidectine zit ook in equest. Ik bedoelde niet ontwormen met deze:
Equimax (ivermectine+ praziquantel): combi-preparaat. Standaard middel; werkt onvoldoende tegen (larvale stadia) van de rode bloedworm. Werkt tegen horzellarven en aarsmaden. De stof praziquantel doodt ook lintwormen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:50

Mona81 schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal.
De wei zal dan inderdaad vergeven zijn. Blijven ze zich dan niet voortdurend herbesmetten?

Bedankt voor de uitgebreide reactie Geerke.

Jawel. De eitjes komen binnen enkele dagen uit en klimmen hoog in het gras zodat ze makkelijk gegeten worden. Die dingen kunnen nog maanden/jaren besmettelijk zijn.
Tijdig mest verwijderen voorkomt dat de eitjes uitkomen in de mest.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:02

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:02

geerke schreef:
Happy_Hippie schreef:

Voor ontworming
[ [url=m/iSiSQf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XUxRf8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De eerste foto zijn bloedwormen

Nee, het zijn spoel wormen ze is getest (het waren witte wormpjes).
Tevens mest onderzoek laten doen waaruit dat ze amper bloedworm had en vroobamelijk spoelwormen.

Na de ontworming was het meer worm (sommige wel dik 20cm lang) als mest wat eruit kwam, en nu is haar mest 3x zo groot. Wij waren net optijd, verstopping was zich al aan het vormen volgens de DA (dit was ook wel te merken aan haar mini mest hoopjes).

TS, mijn advies is echt een 5daagse kuut met eventueel paraffine olie... in dit stadium kan het een levensbedreigende situatie vormen voor je paardje.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:16

Heel eerlijk..... je krijgt nu allemaal super goed bedoeld ( en ook goed) advies. Maar ik zou gewoon de vee arts bellen. Onze pony is bijna dood gegaan aan bloed wormen vlak nadat we haar kochten doordat ik er dus ook als het ware met gestrekt been in ging kwa behandeling. Dus ik zou het lekker met een professional overleggen die er voor geleerd heeft een ook zeker regelmatig mest onderzoek doen ter controle want dit is echt wel serieus. Hier wil je geen fouten mee maken en zeker voor de patiënt is het belangrijk dat de doseringen en werkzame stoffen etc zorgvuldig gekozen worden.