Mijn paard is vandaag op de kliniek geweest en daar bleek uit een scopie dat hij een milde vorm van cornage heeft. Zonder sedatie zag je er bijna niets van, een lichte asymmetrie. Daarna ook met sedatie gekeken en toen zag je wel duidelijk dat hij zijn linkerstemband liet hangen.
Ik ben al vanaf 2016 af en toe wat met hem aan het dokteren; hij liep mooi in de dressuur maar "kon" het toen ineens niet meer. Was destijds (2016) ook wat aan het hoesten en snotteren en bleek toen een luchtweginfectie te hebben. We hebben destijds ook een scopie laten maken om te controleren op cornage maar dat kwam toen niet naar voren. Sindsdien heb ik hem niet meer lekker op kunnen pakken, het leek in de zomer erger te zijn dan in de winter. Urine en bloed laten controleren en we dachten uiteindelijk aan pollenallergie. Vorig jaar had hij in de zomer meer last en heeft hij af en toe stil gestaan, dit jaar hebben we hem wel het hele jaar kunnen rijden.
Al met al heeft dus de afgelopen 3 jaar alleen wat basiswerk gedaan onder het zadel en aan de longe.
Nu zegt deze dierenarts (is niet mijn eigen) dat hij hiermee prima aan het werk kan, dat je de conditie juist goed op peil moet houden en dat je ze er soms ook gewoon weer goed bovenop kunt krijgen.
Omdat ik al die tijd dacht dat hij adem/zuurstof te kort had, heb ik hem dus gewoon lekker lang en laag gereden, zijgangen, weinig galop enz. Ik vind hem niet piepen (de dierenarts herkende het gelijk aan de longe) maar voor mij als leek klinkt het als hijgen/zwaar ademen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met cornage maar kon er via de zoekfunctie niet heel veel over vinden. Wat merken jullie aan je paard? Is het puur dat het niet fijn klinkt/oogt of heeft je paard er ook last van met rijden? Zijn er dingen die je doet qua huishouding of voeding waar je paard baat bij heeft? Heb je dingen aangepast in het trainen?
Alvast bedankt