Paard met cornage

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Paard met cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 19:24

Hoi!

Mijn paard is vandaag op de kliniek geweest en daar bleek uit een scopie dat hij een milde vorm van cornage heeft. Zonder sedatie zag je er bijna niets van, een lichte asymmetrie. Daarna ook met sedatie gekeken en toen zag je wel duidelijk dat hij zijn linkerstemband liet hangen.
Ik ben al vanaf 2016 af en toe wat met hem aan het dokteren; hij liep mooi in de dressuur maar "kon" het toen ineens niet meer. Was destijds (2016) ook wat aan het hoesten en snotteren en bleek toen een luchtweginfectie te hebben. We hebben destijds ook een scopie laten maken om te controleren op cornage maar dat kwam toen niet naar voren. Sindsdien heb ik hem niet meer lekker op kunnen pakken, het leek in de zomer erger te zijn dan in de winter. Urine en bloed laten controleren en we dachten uiteindelijk aan pollenallergie. Vorig jaar had hij in de zomer meer last en heeft hij af en toe stil gestaan, dit jaar hebben we hem wel het hele jaar kunnen rijden.
Al met al heeft dus de afgelopen 3 jaar alleen wat basiswerk gedaan onder het zadel en aan de longe.
Nu zegt deze dierenarts (is niet mijn eigen) dat hij hiermee prima aan het werk kan, dat je de conditie juist goed op peil moet houden en dat je ze er soms ook gewoon weer goed bovenop kunt krijgen.
Omdat ik al die tijd dacht dat hij adem/zuurstof te kort had, heb ik hem dus gewoon lekker lang en laag gereden, zijgangen, weinig galop enz. Ik vind hem niet piepen (de dierenarts herkende het gelijk aan de longe) maar voor mij als leek klinkt het als hijgen/zwaar ademen.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met cornage maar kon er via de zoekfunctie niet heel veel over vinden. Wat merken jullie aan je paard? Is het puur dat het niet fijn klinkt/oogt of heeft je paard er ook last van met rijden? Zijn er dingen die je doet qua huishouding of voeding waar je paard baat bij heeft? Heb je dingen aangepast in het trainen?

Alvast bedankt :)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:30

Mijn paard heeft cornage. Het geluid kan voor jezelf vervelend zijn, en als ze het heel erg hebben kan het wel invloed hebben op het uithoudingsvermogen.
Ik merk aan mijn paard dat hoe beter haar conditie is, hoe minder je het hoort. Zij heeft er overigens totaal geen last van. Bij mijn paard klinkt het idd ook als zwaar ademen, maar dit is dus niet zo. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Re: Paard met cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 19:52

Maar dat hoesten heeft denk ik een andere reden dan de cornage, of niet?
Heb je het idee dat je er minder mee kunt doen hierdoor, of dat niet?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:00

Ik heb een paard met cornage gehad. Liep zz-l zonder enig probleem. Je hoorde hem wat, maar hij had er zelf niet echt last van. Hij hoestte of snotterde er zeker niet van trouwens. Ik vermoed dat dat een andere oorzaak heeft inderdaad.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:36

Oh dat is mooi op niveau!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:39

Toevallig een maand of 3 mijn merrie verkocht die ook, bleek bij de keuring, hele lichte mate van cornage had. Die hoorde je alleen wat zwaarder ademen als ze zich heel erg druk maakte aan de longe. Die dierenarts gaf toen aan dat dit zeker geen belemmering is voor een dressuurpaard, ook niet tot op het hoogste niveau (Paard liep z2). Voor spring, eventing en renpaarden is het wel een belemmering, die worden er ook mee afgekeurd. Als dressuurpaarden het in lichte mate hebben worden ze er gewoon mee goedgekeurd voor de sport. Ze kunnen er trouwens wel aan geopereerd worden als ze er last van hebben.
Het snotteren, hoesten en korte adem etc lijkt me dan eerder ergens in de longen te zitten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 08:33

Jij hebt dit dus zelf nooit gemerkt?

Wat ik tot nu toe lees is wel fijn in elk geval! Dan is het denk ik ook niet iets wat bij een dressuur paard erg de prijs drukt bij verkoop als het milde vorm betreft?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:40

opisop_shop schreef:
Jij hebt dit dus zelf nooit gemerkt?

Wat ik tot nu toe lees is wel fijn in elk geval! Dan is het denk ik ook niet iets wat bij een dressuur paard erg de prijs drukt bij verkoop als het milde vorm betreft?

Nee ik heb er in de training echt nooit iets van gemerkt. Ook bij verkoop niets gewijzigd qua prijs. Als de dierenarts kan garanderen dat hij er geen last van heeft het en geen belemmering is.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:25

Wij hebben een paard met cornage. Is nu met pensioen, maar heeft met succes op Internationaal niveau reining gelopen. Nooit een dag ziek geweest. Nooit hoesten of snotteren. Hij ‘gromt’ wel in zijn ademhaling als hij hard moet werken, maar heeft er geen last van. Soms kreeg hij bij het inrijden wel eens een opmerking van de ringsteward. :D
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:29

Wanneer je paard er echt last van heeft kun je een operatie overwegen maar dat is niet goedkoop. Kennis heeft dit 15 jaar geleden bij haar zzl paard gedaan want dier kreeg steeds meer last .

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 10:10

Klopt, daar heb ik naar geïnformeerd. Kost €1300 ongeveer naast datb er eerst nog één of twee aanvullende onderzoeken moeten worden gedaan. Op zich wel iets dat ik er voor over zou hebben hoor, maar hij heeft het denk ik in te milde vorm als ik de ervaringen hierboven zo lees. Dan eerst maar eens weer goed gaan trainen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:30

Meld zich ook.
Haflinger met cornage niveau II-III

Het belangrijkste is om op conditie te houden
Ik vergelijk het altijd met als ik zelf geen conditie heb en ik moet 100 meter hardlopen dan hoor je me ook.
Die ik dat getraind dan hoor je me niet.

Ik hou hem goed in training en in conditie
Met benauwd warm weer hoor je hem meer dan met koele dagen.

Jij heb er meer last van dan hij.
Omdat jij hem hoort en dat is vervelend ook voor omstanders.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 11:34

Ze komen totaal geen zuurstof tekort hierdoor? Dus in goede conditie horen ze gewoon hetzelfde aan te kunnen als voorheen? Echt zooooo zonde, we startten Z en sindsdien trainen we een beetje op L niveau omdat het er op leek dat hij het niet meer aankon. -O-

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:41

Hier een ander verhaal, met een paard dat dus echt belemmeringen erin had en zuurstof tekort kwam om ook nog maar iets te doen. Zij is toen geopereerd, en naast dat ze niet meer fatsoenlijk kon hinniken daarna heeft ze weer jaren probleemloos in de sport gelopen.

Een cornage operatie is trouwens wettelijk verboden, en mag alleen uitgevoerd worden wanneer het echt medische noodzaak is. Ik verwacht dat een paard met een lichte asymmetrie tussen de stembanden, niet onder medische noodzaak valt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 12:13

Klopt, dat is mij bekend. Na het aanvullende onderzoek zou het wel mogelijk zijn maar is niet mijn intentie. Dat na sedatie het paard wel duidelijk liet hangen simuleert natuurlijk hoe het bij inspanning is m dan was het wel degelijk duidelijk zichtbaar. Ik heb er nog maar even een mailtje achteraan gestuurd om de klasse na te vragen want die weet ik eigenlijk niet.

Edit: ook al antwoord :)
Hij zegt Ongesedeerd is het klasse IIb, gesedeerd klasse IIIb.
De beelden zijn doorgestuurd naar mijn eigen dierenarts. Hij is twee weken afwezig, daarna zal hij mij wel contacten en hopelijk wat doorsturen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:18

Ik zou een operatie afraden. Ten eerste is het verboden, ten tweede wordt de aangetaste luchtpijp opengezet, waardoor er voedsel en vuil in terecht komt, want het paatd kan de klep niet meer sluiten. Lang geleden hebben we een uitgekoerste volbloed gehad die eraan geopereerd was en als hij at kwam hetvoedsel gewoon door zijn neus naar buiten. Het dier had dan ook chronische ontsteking van de luchtpijp. Met een endoscopie zagen we de opeenhoping van vuil erin. Normaal gezien heeft een paard met cornage geen lucht tekort. Maar elk geval zal wel anders zijn natuurlijk. Ik denk dat een dierenarts hier het beste advies kan in geven.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:44

De mijne had het ook, liep gewoon op hoog nivo in de sport (dressuur).
Alleen met war,/benauwd weer hield ik er rekening mee, voor de rest behandelen als gewoon paard.

Raad een operatie echt af, ik heb daar slechte verhalen over gehoord, langdurig herstel en neven complicaties.