Twee jaar geleden heb ik een superlief hengstveulentje (inmiddels ruintje) gekocht. Helaas raakte hij op enig moment aan de diarree en hier krijgen we hem bijna niet meer vanaf. Er zijn perioden geweest dat hij droog was, maar die waren vaak maar van korte duur.
We hebben inmiddels bijna alles al geprobeerd:
- We zijn natuurlijk begonnen met onderzoek op wormen, nou die waren aanwezig, enkele kuren later was hij dan wormvrij. Ik laat het nog steeds regelmatig onderzoeken maar is al maanden wormvrij.
- We checken regelmatig op zand in de mest, maar ook hier geen resultaat of indien aanwezig een zandkuur gegeven.
- Na een aantal keren de dierenarts op visite gehad te hebben in verband met koliek besloten we om hem te laten onderzoeken bij de paardenkliniek (inmiddels al bijna 1,5 jaar geleden). Het kost wat, maar ik ben zo gehecht aan hem dat ik er alles voor over heb om m beter te krijgen. Hier is hij toentertijd positief getest op de Lawsonia bacterie. We moesten hem 6 weken antibioticakuur geven maar dat is best zwaar voor zo'n kleintje, dus na 4 weken weer hele heftige koliek. De dierenarts en kliniek hebben besloten om de kuur af te breken en met goed geluk zou de bacterie weg zijn --> ik heb het recentelijk nog eens laten testen en gelukkig was hij bacterie-vrij.
- Hij staat voornamelijk op een paddock met onbeperkt hooi, maar staat wel elke dag even op het gras (ong. 1 a 2uur). Ik zie hier geen trend in, dus hij heeft niet meer/minder last van diarree na het eten van gras.
- Qua hooi heb ik ook al vanalles geprobeerd, eerste snede, tweede snede, hooi van vorig jaar, graszaadhooi etc. Ik merk hier niet heeeel veel verschil in, al denk ik wel dat het 'oudere' hooi hem beter valt. Helaas is daar bijna niet aan te komen...
- Qua brokken, in verband met zn diarree krijgt hij wel wat brokjes bij om toch wat vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Ik heb ook de Darmbalans van Ecostyle geprobeerd, hier had hij geen baat bij. Momenteel de Gastro+ van Havens, maar werkt naar mijn idee ook niet echt.
- Op advies van dierenarts ook eens tarwezemelen geprobeerd, ook geen verschil.
- Ik heb bloedonderzoek laten doen, hier leek iets van spierverzuring voor te komen. Hier heeft hij vitamine E + selenium supplement voor gekregen, maar selenium kun je niet onbeperkt blijven geven dus daar inmiddels alweer mee gestopt.
- Verder heb ik hem Opkikker van NAF gegeven, maar hier geeft hij ook geen reactie op.
- Zijn gebit is ok, met zn verlaagde weerstand heeft ie n klein donker plekje op zn voortand ontwikkeld. Hier is naar gekeken, maar aangezien hij volgend jaar zal gaan wisselen aanbevolen er niks mee te doen.
Ik denk zelf dat hij wellicht een litteken op zijn darm overgehouden heeft van de Lawsonia en dat dit problemen geeft, maar ook dat is maar gissen...
Zo werd een paardje van 100 euro ineens een paardje van minimaal 1300 euro.. en ik heb er elke euro voor over om hem met droog te krijgen!
Nu denken jullie wat een ellende, hoe moet dat beestje erbij staan. Nou hij is topfit, ziet er goed uit en is nog steeds net zo lief als altijd, een enkele keer heeft hij een opgeblazen buik en wel chronisch diarree dus. Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip!
Alvast bedankt voor het lezen van het verhaal. Hieronder twee foto's van m'n lieverd