Navelbreuk veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Navelbreuk veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 11:17

We hebben enige tijd geleden een schitterend zwart hengstveulen gekocht, welke onlangs naar de opfok is verhuisd. Nu de veulenvacht eraf is, viel het me op dat het navelbreukje (waarvan ik gehoopt had dat het zichzelf zou herstellen) toch wat groter is...Morgen ga ik bij hem kijken en voelen of er een gaatje zit, of dat het vet / weefsel is wat er zit. Huisbezoek van de dierenarts doe ik sowieso, want ik wil geen enkel risico nemen.

Zijn er mensen met ervaring hierover en hoe lang heeft jullie veulen boxrust gehad? En hoeveel dagen heeft het veulen op de kliniek moeten staan en wat zijn ongeveer de kosten waar ik rekening mee moet houden? Veulen zit in de verzekering, maar breukje zat er al en is dus niet gedekt wat logisch is.

Hoor graag ervaringen.

Romeo2007

Re: Navelbreuk veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:50

Ik heb mijn veulen ook met een navelbreukje gekocht. De fokker heeft een een elastiekje omheen laten zetten en het is netjes dichtgegroeid. Met operatief sluiten heb ik geen ervaring.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:15

Die van mij had koliek en is toen doorgegaan naar de kliniek.
Toen kwamen we erachter dat de koliek idd door de navelbreuk kwam.
Hij had al eerder koliek gehad en na een paar weken kwam ik erachter dat hij een navelbreuk had, maar voordat ik een DA ervoor kon bellen had hij dus weer koliek.

Zijn dunne darm kwam er doorheen.

Donderdagnacht opgenomen vanwege de koliek, maandag geopereerd en dinsdag weer naar huis.
Maand boxrust.

Bijkomende kosten waren dus observatie vanwege koliek, een heel weekend op de kliniek en ook gelijk castratie bij de navelbreuk.

[MD] Stomme koliek

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 21:39

Ik was benieuwd hoe het afgelopen is met de navelbreuk?
Mijn veulen heeft het ook en is nu bijna 4 maanden.

ohio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:15

Mijn veulen had ook een navelbreuk en is geopereerd toen ze 4 maanden oud was dit was omdat ze toen aan haar sprong gewricht geopereerd moest worden. Daarna moest ze 6 weken boxrust.
De eerste 3 weken was het echt dik veel dikker als voor de operatie maar met 6 weken zag je er niks meer van.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:40

Oke dat is best jong al, maar fijn dat het goed genezen is.
Heb je haar samen met de merrie naar kliniek gebracht?

ohio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:09

Ja ze is samen met de merrie naar de kliniek gegaan en staat nu nog steeds met de merrie samen op stal daardoor is ze wel aardig rustig.
De merrie blijft bij het veulen totdat die onder narcose is en dan wordt de merrie ook wat gesedeerd als het veulen weer wakker is en staat dan mag de merrie er weer bij komen.

Ze is in Emmeloord geopereerd en daar gaven ze aan dat het geen probleem is om op zo'n jonge leeftijd al te opereren.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:24

Mijn merrie veulen had ook een navelbreukje, leek net een hengstje daardoor. Ik zag opereren niet zitten want ik ben geen voorstander van box rust. Een ervaren fokker zei, daar groeien ze overheen. En jahoor nu niks meer van te zien.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:16

Bij die van mij is er dus een elastiekje omheen geplaatst en is het eraf gevallen. Hij is nu bijna 2 jaar en er is niks van te zien meer

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:29

Je hoort inderdaad vaak dat ze erover heen groeien, maar niet altijd.
Hoe groot was het bij jou en wanneer was het niet meer zichtbaar?

Moniquex schreef:
Mijn merrie veulen had ook een navelbreukje, leek net een hengstje daardoor. Ik zag opereren niet zitten want ik ben geen voorstander van box rust. Een ervaren fokker zei, daar groeien ze overheen. En jahoor nu niks meer van te zien.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:29

Mij DA doet dit niet.

Romeo2007 schreef:
Bij die van mij is er dus een elastiekje omheen geplaatst en is het eraf gevallen. Hij is nu bijna 2 jaar en er is niks van te zien meer

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:33

Als veulens bij ons een navelbreuk hebben smeren we deze elke dag in met groene driehoek zeep. Dan herstelt de breuk ook mooi.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:25

Maar het is niet open?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:28

Joy is geopereerd aan haar navelbreuk toen ze bijna 1 was. Op donderdag br aschten we haar naar se kliniek, vrijdag operatie en maamdag hebben we haar weer opgehaald. Ze heeft 6 weken op box gestaan. Maar daarna heeft ze er niks geen last meer van gehad.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:09

NadiaM schreef:
Je hoort inderdaad vaak dat ze erover heen groeien, maar niet altijd.
Hoe groot was het bij jou en wanneer was het niet meer zichtbaar?

Moniquex schreef:

Ik heb alleen een foto vd zijkant, wel goed zichtbaar, ook voor omstanders op de keuring. Na de winter het 1e jaar was er niks meer van te zien.

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 15:45

Mazzel dat dat vanzelf weggegaan is. Die breuk van Joy was een stuk kleiner, maar de DA geloofde niet dat dat zelf weg zou gaan. Overigens zit er nu nog een flupje huid. Als je goed kijkt zie je het nog zitten. Het is dicht hoor, ik noem dat flupje altijd haar "aan" knopje :+

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:25

haha het aan knopje :')

Ja zeker mazzel en heel blij dat ik er niks aan gedaan heb! Helemaal strak nu.

Afbeelding

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:12

Haha aanknopje :D

Oke dat is inderdaad ook goed zichtbaar, het is wel meer puntje.
Fijn dat het zo is weggetrokken, je ziet er inderdaad niets meer van.

Bij mij is het meer een balletje, ronder, maar ongeveer net zo groot.
Kijk het voorlopig wel even aan.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 12:15

Breukje was gelukkig een heel stuk kleiner dan op de foto hierboven. Wel keurig weggetrokken zeg!
DA is vorige week geweest om te enten en heeft het bekeken. Goed nieuws, niks aan doen *\o/*
Het was ook niet echt enorm, maar omdat we hem (als alles goed gaat) over 2 jaar mee willen nemen naar Ermelo, zit ik er ook niet op te wachten dat hij dan vanuit cosmetisch oogpunt de eerste bezichtiging niet eens door komt.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:45

Je kunt het insmeren met groene zeep. Die tip kregen wij ooit van een 80jarige KWPN fokker...

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 19:50

Padoertje schreef:
Breukje was gelukkig een heel stuk kleiner dan op de foto hierboven. Wel keurig weggetrokken zeg!
DA is vorige week geweest om te enten en heeft het bekeken. Goed nieuws, niks aan doen *\o/*
Het was ook niet echt enorm, maar omdat we hem (als alles goed gaat) over 2 jaar mee willen nemen naar Ermelo, zit ik er ook niet op te wachten dat hij dan vanuit cosmetisch oogpunt de eerste bezichtiging niet eens door komt.

Wat een goed nieuws! Fijn!