Hoesten + snot paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

15BR0812L

Hoesten + snot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 12:06

Hulp gevraagd!
Sinds 2 maanden heb ik weer een eigen paardje. Ik had een paard gekocht die een tumor bleek te hebben dus ik mocht hem inruilen bij de handelaar. De nieuwe was daar al wel verkouden, maar dat waren de paarden daar allemaal. Ik had dus weinig keuze en was het wachten ook behoorlijk zak. Ze had veel snot en met rijden hoestte ze, maar er was niets vreemds te horen en ze had geen verhoging (37,4). Er was wel mee te rijden en ik dacht aan een verkoudheid. Na 2 weken kon ik niet meer doen dan stappen, want als ik aandraafde stond ze zomaar te blaffen. Je hoorde haar ook ademen. Ze staat hier buiten en krijgt genoeg frisse lucht.
Achtergrondinfo paard: Halverwege mei is het paard (een Huzule) van Hongarije naar Nederland getransporteerd. Waarschijnlijk is ze rond die tijd ook gedekt door een onbekende hengst. Ze is nu dus ongeveer 4 maanden drachtig. Ze is 4 jaar en heeft haar 2 entingen bij mij gekregen.

DA erbij gehaald en van hem kreeg ik een 5-daagse kuur Sulfatrim. De laatste dag van de kuur was haar neus droog, maar hoestte ze nog wel. 3 dagen na de kuur was het weer net zo erg als daarvoor. Ik kreeg de kuur nog een keer voor 6 dagen, samen met Respulmin(hoestdrank) en inflacam(ontstekingsremmer, ondanks dat ze geen koorts had). Haar neus is nu de meeste momenten droog, maar ook momenten nog nat. Wel veel minder dan voor de kuur. Hoesten deed ze aan het begin van het rijden wel, maar later stopte het. Ik heb zelfs een rondje gegaloppeerd. Na het rijden was haar neus wel weer nat met wit snot.
Ik heb ook al geprobeerd om haar hooi nat te maken, maar dit lijkt geen verbetering te geven. Als vitamine-ondersteuning geef ik haar nu Fenegriek.

Wie kan mij helpen? De DA lijkt ook weinig opties meer te hebben. Kan het te maken hebben met haar dracht? Hebben jullie hier ervaring mee?

Ik hoor het graag want als ze zo blijft, kan ik haar echt niet houden terwijl het een fantastisch paardje is.

corinadrenth

Re: Hoesten + snot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:20

Klinkt haast als droes

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:23

Terug geven aan de handelaar. Hij heeft jou een ziek paard verkocht.

15BR0812L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 12:28

corinadrenth schreef:
Klinkt haast als droes

Ze heeft geen koorts en verdikkingen o.i.d.

wendyh schreef:

Ja, ik snap je reactie. Maar ik wil wel echt even m'n best doen voor dit beestje. Verder is het namelijk echt een perfect paard voor mij. + denk je dat je al je geld terug kan eisen? Want vorige keer moest ik dus per se bij hem een nieuwe uitkiezen

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:33

15BR0812L schreef:
corinadrenth schreef:
Klinkt haast als droes

Dat zegt helaas niet alles.. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:37

15BR0812L schreef:
corinadrenth schreef:
Klinkt haast als droes

wendyh schreef:

Ja, ik snap je reactie. Maar ik wil wel echt even m'n best doen voor dit beestje. Verder is het namelijk echt een perfect paard voor mij. + denk je dat je al je geld terug kan eisen? Want vorige keer moest ik dus per se bij hem een nieuwe uitkiezen

Win informatie in bij een goede paardenjurist over teruggeven en geld terug krijgen.

Houdt er ook rekening mee dat dit paard eenmaal gezond (er van uitgaande dat ze volledig geneest) wel eens heel anders kan zijn dan nu. Ziekte kan een paard heel braaf maken.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:39

Dat je nog überhaupt rijdt? Ze is sowieso braaf omdat ze ziek is, je weet niet hoe ze is als ze weer gezond is. Als je haar niet wilt terug brengen, laat een neusswab afnemen en op kweek zetten. In veel gevallen weet je wat er aan de hand is.

Sylvie__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:42

melanie20 schreef:
15BR0812L schreef:

Klinkt haast als droes

Dat zegt helaas niet alles.. :j[/quote]

Ik neem aan dat als een DA een paardje met dergelijke klachten heeft onderzocht, je er wel van uit mag gaan dat de DA dit zeker wel zou hebben geconstateerd mocht dit het geval zijn?

Ts, aller eerst wat ontzettend vervelend! :(:) wellicht kun je toch nog met je DA overleggen en desnoods een andere DA inschakelen als second opinion? Uiteindelijk kan een handelstal ook niet veel voor je beteken, want je kan natuurlijk blijven ruilen, maar snap heel goed dat als dit een goed paardje is voor jou dat je alles wilt uitsluiten en nakijken.
Ik zou je toch nadrukkelijk nog aanraden om toch verder onderzoek te doen, wellicht meer kosten, maar dan kan je in ieder geval met zekerheid zeggen wat je in huis hebt gehaald :j

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:55

Ik mocht alleen stappen.na 2 weken drafje proberen maar zodra ze hoestte weer stap. Absoluut geen inspanning omdat je dan de longblaasjes kapot maakt. Diekunnen dan niet meer genezen. Kwin moest ook nat hooi.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:06

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:16

Mijn veulen had dit jaar droes. Als we geen swab en bloed hadden getrokken waren we er nooit achter gekomen.!!!

We hadden geen verdikking en geen koorts

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:23

is het geen stofallergie? mijn verzorgpaard staat 24/7 buiten maar als we haar hooi niet stomen hoest ze heel erg en komt er ook snot bij kijken. stomen we haar hooi nergens last van.
als we het hooi niet stomen hoest ze tijdens het rijden heel erg maar soms ook als ze gewoon stil staat.

verder had ze dit in de zomer ook als we gingen rijden in de bak en de bak was super stoffig alleen maar hoesten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 14:05

Een paard kopen op een stal waar alle paarden ziek zijn >;) .
En ook het paard dan niet na laten kijken door een DA voor de koop.

Verder is zo'n transport behoorlijk ingrijpend voor een dier. Ze staan lang met het hoofd omhoog(te eten) en daar worden ze ziek van.
En wie zegt dat het dier al niet ziek op transport is gegaan.

Nu ben ik zelf niet zo'n kliniek renner maar deze zou ik daar toch heen brengen en eens een scopie laten doen en een swab van dat snot om het gerichter te kunnen aanpakken. Dit duurt al 2 maanden en dat is te lang.
En hopelijk is er nog geen blijvende schade doordat je door bent blijven rijden.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:04

Op een stal waar alle paarden ziek zijn zou ik ook geen paard vandaan halen :x

Zou je paard iig goed laten onderzoeken en het rijden even laten voor wat het is. Succes!

15BR0812L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 19:39

Pepperrr schreef:

Zou je paard iig goed laten onderzoeken en het rijden even laten voor wat het is. Succes!

Nee zo helder ben ik ook inderdaad (: bij mijn eerste paard was er niks aan de hand, die bleek tumor te hebben en toen moest ik hem inruilen. Op het moment van inruilen waren veel paarden daar snotterig, maar ik had dus geen keuze op dat moment.

Bedankt voor de verdere reacties! Als de antibiotica is uitgewerkt, nemen we een swab af. Als dat nog niet werkt, moet ik haar inderdaad weer terugdoen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 00:29

Maar een ziek paard de entingen geven heeft ook totaal geen nut. En fenegriek is ook geen vitamine ondersteuning..Voor de vitamine kan je bv de Marstall Force geven..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:02

15BR0812L schreef:
Pepperrr schreef:

Nee zo helder ben ik ook inderdaad (: bij mijn eerste paard was er niks aan de hand, die bleek tumor te hebben en toen moest ik hem inruilen. Op het moment van inruilen waren veel paarden daar snotterig, maar ik had dus geen keuze op dat moment.

Bedankt voor de verdere reacties! Als de antibiotica is uitgewerkt, nemen we een swab af. Als dat nog niet werkt, moet ik haar inderdaad weer terugdoen.

De swab laat zien wat paard waarschijnlijk heeft en is een grote kostenpost. In elk geval meer als 150 euro en dan moet de eventuele behandeling nog starten

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:31

Verder onderzoek laten doen. Ermee laten lopen heeft geen zin. En is niet goed voor de gezondheid van paard en veulen.
Denk aan bv een scopie. Dan kunnen ze kijken waar de snot allemaal zit en evt ontstekingen vinden. In sommige gevallen kunnen ze het dan ook schoonspoelen. Wat meteen een hoop helpt voor herstel.
Verder met je dierenarts overleggen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:45

Scopie doen en eventueel longspoeling. Dan weet je waar de snot vandaan komt. Het klinkt absoluut niet als droes, maar wel als een verwaarloosde astma bijvoorbeeld.

Swab nemen uit de neus heeft totaal geen zin: je kweekt zeker weten een heleboel bacteriën, die horen dan ook in de neus te zitten :)

Komt de snot uit beide neusgaten?

15BR0812L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 13:47

Jasmijn159 schreef:
Scopie doen en eventueel longspoeling. Dan weet je waar de snot vandaan komt. Het klinkt absoluut niet als droes, maar wel als een verwaarloosde astma bijvoorbeeld.

Swab nemen uit de neus heeft totaal geen zin: je kweekt zeker weten een heleboel bacteriën, die horen dan ook in de neus te zitten :)

Komt de snot uit beide neusgaten?

Dankje! Ja beide.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:08

Snot uit beide neusgaten, dan weet je al zeker dat het vanuit de longen komt. Immers, komt het uit een sinus of luchtzak of iets dergelijks, dan komt het vaak maar uit 1 neusgat.
Zonder koorts, en zo langdurig, is dat erg passend bij astma.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:31

Wij hebben een paar jaar terug een paard gekocht dat heel kort na aankoop flink ging hoesten en snotteren, die heeft eerst medicatie gehad (siroop en poeders) en toen het niet over ging hebben we die laten scopen, die bleek een fikse keelontsteking te hebben.
Wij dachten toen ook mogelijk droes, maar dat was het dus niet.
Nog langer medicatie gehad en rust en die is weer helemaal goed geworden.

15BR0812L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 19:58

Nouvel schreef:
Wij hebben een paar jaar terug een paard gekocht dat heel kort na aankoop flink ging hoesten en snotteren, die heeft eerst medicatie gehad (siroop en poeders) en toen het niet over ging hebben we die laten scopen, die bleek een fikse keelontsteking te hebben.

Weet je welke medicatie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:12

Laat de tanden eens nakijken,is ze niet dampig? Ik zou haar een vitamine en mineralen supplement geven

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:13

15BR0812L schreef:
Nouvel schreef:

Weet je welke medicatie?

Ik denk dat je daar echt een dierenarts bij nodig hebt,waarschijnlijk moet het geinjecteerd worden