Paard blijft 'mager' met jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Paard blijft 'mager' met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 10:22

- Topic geopend voor boktloze vriendin -

Betreft hier een 10-jarige Belgisch Trekpaard merrie, 24/7 buiten op wei en
onbeperkt toegang tot hooi.

Ze is nooit de dikste geweest maar wel gewoon op normaal gewicht, winter wat ronder dan zomer.
De dierenarts is langs geweest voor huidschraapsel en er is bloedonderzoek gedaan, geen ontstekingen of wormen gevonden wel parasieten dus paardlief wordt nu behandeld met sanicuran en heeft spuit gekregen tegen de parasieten (en dus hopelijk de oorzaak van de jeuk).

Conclusie was dat ze te veel energie moet steken in het aanvechten van die jeuk en dat ze om die reden mager blijft. De jeuk is echter niet verminderd na de behandelingen (worden elke week herhaald, nu 2 weken) en ze komt niet bij. Ze krijgt nu een simpele onderhoudsbrok, maïs, speedibeet bijgevoerd om wat binnen te krijgen en omdat ze dat lekker vindt, jeuk was er eerder dus daar zie ik persoonlijk geen verband maar ik word graag verbeterd als ik fout zit. Gras en hooi (geen voordroog) eet ze prima.

Staat onder regelmatige controle van de dierenarts en ze proberen vanalles maar als iemand hier de gouden tip heeft staan we daar zeker voor open. Of zaken die we over het hoofd zien/vergeten..

Is Seniores Priores een idee? Ik heb er enkel over gelezen maar weet niet hoe dit zit in combinatie met jeuk. Jeuk zit overigens zowel in de benen als over het gehele lichaam maar benen worden al veel langer behandeld en ze heeft niet de typische trekpaardbenen met plooien, vocht, wondjes etc.. Mooie droge benen maar wel jeuk.

Lang verhaal en ik ben wellicht nog veel vergeten maar vraag gerust, ik overleg steeds met de eigenaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:31

Seniores mag je zeker geven, heeft geen invloed op een parasitaire besmetting. Je zal wel flink wat moet voeren, zeker aan een trekpaard (op de website van Subli kun je de dosering vinden).
Wat voor parasieten zijn het, heeft het dier uitslag?

Hoe is het gebit? Mest normaal? Is het bloed getest?

Nietsmar

Re: Paard blijft 'mager' met jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:33

Seniores is echt super spul, zou ik zeker gaan geven.
Voor de jeuk helpt het misschien om het paard te scheren?

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:35

Misschien de mais uit het rantsoen halen? Dat is voor paarden toch slecht verteerbaar en sommige paarden krijgen er bultjes van.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:37

Is het geen suiker/eiwitten ding? Je hebt ook druppels zoals PUUR Jeuk, om de prikkels te verminderen

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 10:38

BarbaLala schreef:
Seniores mag je zeker geven, heeft geen invloed op een parasitaire besmetting. Je zal wel flink wat moet voeren, zeker aan een trekpaard (op de website van Subli kun je de dosering vinden).
Wat voor parasieten zijn het, heeft het dier uitslag?

Hoe is het gebit? Mest normaal? Is het bloed getest?

De tandarts is geweest in juli, uitslag bloedonderzoek staat in tweede alinea.
Heeft geen uitslag, enkel plekken op de heup doordat die dus wat omhoog staan en ze veel rolt. Die worden behandeld op zich als wonde.

Mest is goed, wordt dagelijks nagekeken bij weide uitmesten maar niks vreemds aan te zien

jillaroo schreef:
Misschien de mais uit het rantsoen halen? Dat is voor paarden toch slecht verteerbaar en sommige paarden krijgen er bultjes van.

De maïs krijgt ze nu sinds een week en kreeg ze bij de fokker al 9 jaar zonder problemen..
Maar als er wat anders gevonden kan worden mag dat zeker weg gelaten, voor nu is het meer omdat ze dat kent en ze wilden dat ze iéts at

Amy223 schreef:
Seniores is echt super spul, zou ik zeker gaan geven.
Voor de jeuk helpt het misschien om het paard te scheren?

Ja dat werd ook overwogen en staat op de planning, paard staat nu bij vriendin aan huis maar zou terug gehaald moeten naar de fokker (waar ook mijn paarden gestald staan) om te scheren ivm stroomvoorzieningen en omdat ze erg bang is voor het scheerapparaat.
Hier op stal kunnen we dan helpen, maar paard heeft trailertrauma en ze zijn daar nu zo goed mee op weg dat ze niet ineens het paard wil dwingen om op de trailer te gaan.
We wachten dus even op de stalhouder die met de paardenvrachtwagen de merrie even kan ophalen. We hopen zondag!

Ik weet niet of ze de naam trouwens op internet wil dus vandaar het super onpersoonlijke 'het paard' en 'de merrie'.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:43

Geen maagzweren of allergie? Deze kunnen ook erg etteren.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 10:44

Allergie dacht ik ook aan inderdaad, maar er is niks 'nieuws' zeg maar..
Mijn paard had het van een slechte lading hooi, maar hier is niks veranderd. Zou dat ook niet uit het bloedonderzoek moeten komen?

Hoe worden maagzweren getest?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:51

Voor een allergie hoeft er ook niks nieuws te zijn, die kan zich opbouwen net als bij mensen het geval is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 10:54

Hier ook trekpaarden met mais en luzerne hadden ze hier veel jeuk, na het schrappen van die dingen gaat het goed. Het jeuk paard van ons bleek Cushing te hebben en daardoor ook niet aan te komen. Met name boven op de rug was ze vreselijk schraal. En ze had in de winter vreselijk veel dikke vacht, waar voor ze geschoren werd in het dekenpatroon.Want ook het opgedroogde zweet gaf vreselijk veel jeuk

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 11:04

BarbaLala schreef:
Voor een allergie hoeft er ook niks nieuws te zijn, die kan zich opbouwen net als bij mensen het geval is.

Oké dit wist ik niet, maar dan zou dat toch alsnog uit het bloedonderzoek moeten komen of niet?

kwita schreef:
Hier ook trekpaarden met mais en luzerne hadden ze hier veel jeuk, na het schrappen van die dingen gaat het goed. Het jeuk paard van ons bleek Cushing te hebben en daardoor ook niet aan te komen. Met name boven op de rug was ze vreselijk schraal. En ze had in de winter vreselijk veel dikke vacht, waar voor ze geschoren werd in het dekenpatroon.Want ook het opgedroogde zweet gaf vreselijk veel jeuk

Ze heeft geen overdreven dikke vacht, ook niet in de winter. Staat ook niet zwaar in het werk (en wordt nu helemaal niet gewerkt), is schraal op de rug maar ook aan de buik en de flanken/billen.
Legde je dekens op met dat patroon?

Is het sowieso een idee om een deken op te leggen? Zodat ze geen energie moet steken in warm blijven. Of ga je dan net de mogelijke beestjes bijhouden?

Seniores priores gaan we proberen en als dat goed gaat wordt de maïs geschrapt. De maïs krijgt ze overigens al een tijd niet meer, maar nu sinds een week dus weer pas.
Heeft het op de stal haar hele leven gehad, laatste tijd dus enkel gras en hooi.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:14

We hebben wel een 0 grams regendeken geprobeerd maar die vond ze vreselijk, dus die lieten we er af bij normaal winter weer bij vorst of echt koud weer en bij regen had ze die wel op en dan vond ze dat ook niet erg.
Zij had ook op de plaatsen die jij beschrijft zichtbaar ondergewicht.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:18

Ja 0 grams wordt inderdaad overwogen, dacht alleen dat dan misschien nog meer jeuk kwam doordat de losse haren niet weg kunnen enzo

Paard kent ook geen dekens, nooit op gehad

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:19

Wellicht kan je haar is behandelen met cydectin pour on.
Wel opletten het ontwomd ook

En zoals eerder gezegd de senior priores
Evt met de omega mix erbij van subli

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 12:21

Cydectin zou niet per se beter werken dan Sanicuran volgens de dierenarts.
Sanicuran is nu sebacil geworden in Nederland als ik me niet vergis.

Ze is in augustus ontwormd, zaten ook geen wormen in de mest en waren niet te zien in het bloed

Die laatste van subli ga ik eens opzoeken :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:24

Op bokt is veel te vinden over cydectin pour on.
Zeker even de moeite om op te zoeken. Bij welke mensen een ware uitkomst(ook hier)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:58

Test haar eens op pssm1.
https://www.animalgenetics.eu/equine/eq ... /pssm.html
Het is zo geregeld en kost nog minder dan de voorrijkosten van de dierenarts.

Komt vaker voor bij trekpaarden dan we denken.

De mijne heeft het ook. Schuurde zich helemaal kaal tot bloedens toe, niet alleen de benen maar jeuk op het hele lijf. Dierenarts er meerdere keren bij geweest, uitgebreid bloedonderzoek, afkrabsels, biopten op kweek gezet.....nergens kwam iets uit. Cydectin pakte de mijten aan maar de jeuk bleef.

De zomers zijn voor haar het makkelijkst. Nu de herfst eraan komt merk ik dat ze het moeilijker krijgt.

Sinds ik weet dat ze pssm heeft en haar rantsoen erop aangepast is, heb ik een compleet ander paard. Geen jeuk, fanatiek in het werk, mooie spiermassa, de ribbel in haar kootholte is bijna helemaal weg getrokken, alle vocht lek wondjes op de benen zijn genezen en al een jaar niet meer tegen mijten hoeven behandelen. Nu haar lichaam van binnenuit op orde is, is ze er gewoon niet meer vatvaar voor.

Suiker is funest! Dat is hetgeen waar ze jeuk van krijgt. Ik merk het al als de buurvrouw haar stiekem een appeltje of boterham heeft gegeven. Gras of ander vers groen kan ze ook niet tegen.

Ik hou haar op gewicht met vetten en eiwit.

Rantsoen ziet er als volgt uit:
- 100gr droog gewicht bietenpulp
- graanvrije vitaminekorrel
- aanbevolen hoeveelheid gemicroniseerd lijnzaad (eiwit en vet) in mijn geval 3 schepjes van 60ml
- voor de spieren magnesium en vitE
- samen met de shet eet ze 20kg hooi per dag weg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-09-19 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 12:59

10 jaar is nog best jong om slecht op gewicht te blijven.
tegen die parsieten jeuk kun je ok een spuit dectomax laten zetten.
mijn tinkermerrie krijgt dat soms ook.
merk echt dat ze daar enorm van opknappen :j

aanvullend voer.
zou in elk geval 3 of 4 xdaags een schep geweekte seniores priores aanbieden.
ik meng voor mijn merrie daar nog fibrebeet doorheen en ze krijgt een aanvullend vitaminesupplement omdat ze anders te weinig binnen krijgt aan vitamines.
de mais, ja de een kan er tegen en de ander niet.
is toch uitproberen

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-19 13:35

Dectomax is inderdaad de spuit die ze gekregen heeft.

Vaker gelezen over pssm, (gelukkig) zelf nooit nodig gehad *hout vansthouden*
maar ik ga eens lezen en ik stuur alles door, ze is in ieder geval super super blij met de tips. Gaat vragen achter de cydectin (is dat in België gewoon verkrijgbaar?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:11

oh in jouw geval kun je ook kijken naar all in soup van Aveve.
is net zoiets als seniores priores :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:40

Waar is ze mee ontwormd in augustus? Het kan trouwens heel goed mogelijk zijn dat ze nu bloedwormen heeft hoor,augustus is alweer een tijdje geleden

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 22:47

Maar bloedwormen zitten in het bloed en uit het bloedonderzoek kwam dat ze worm-vrij was. Of zeg ik nu iets stoms? :P
Ik zal nog navragen waarmee ze in augustus ontwormd is.

Ze heeft in ieder geval een regenjas gekregen, voor de effecten van het voer is het nog wat vroeg om al wat te zien denk ik.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:10

Jeuk en gras, een veel voorkomende combi. Zet haar een tijd op een paddock, of als die er niet is, maak een omloop om de weide en geef onbeperkt hooi. Normaal neemt de jeuk af als gras de oorzaak is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:01

Granoek schreef:
Maar bloedwormen zitten in het bloed en uit het bloedonderzoek kwam dat ze worm-vrij was. Of zeg ik nu iets stoms? :P
Ik zal nog navragen waarmee ze in augustus ontwormd is.

Ze heeft in ieder geval een regenjas gekregen, voor de effecten van het voer is het nog wat vroeg om al wat te zien denk ik.

Bloedwormen zitten niet in het bloed, ze heten 'bloedwormen' omdat de larfjes bloedrood van kleur zijn ;)
Je kunt in bloedonderzoek wel aanwijzingen vinden voor een forse wormbesmetting, maar dat hoeft niet altijd.

Om allergie uit te sluiten kun je eens je dierenarts vragen enkele dagen een forse ontstekingsremmer te geven. Maar dan wel nadat alles wat parasitair is (mijt, luis, etc) uitgesloten te hebben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:06

Lees dat pssm al genoemd is, dat was ook mijn gedachte. Hierbij hebben ze wel een buikje maar weinig spieren in de bovenlijn en daardoor oa heupbeenderen en ribben snel zichtbaar