Bang voor zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Bang voor zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 19:48

Hallo Bokkers,

Even een vraagje....
Mijn pony's staan op een schrale wei in verband snel hoefbevangen zijn van 1 van de pony's.
Nu betrap ik 1 pony erop dat ze zand eet.
Nu geef ik ze regelmatig gekookte lijnzaad en psylliumvezels.

Maar helaas zag ik vandaag dat ze slappe mest heeft. Daarnaast heeft ze ook wel een buikje wat me doet vermoeden dat er zand in zit.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Ze krijgen geen hooi op het zand maar in een bak en in de stal.
Daarnaast hangen er likstenen.

Sinds kort voer ik weer wat gras bij.

Kim_97

Re: Bang voor zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:09

Hier een paard dat erg gevoelig is voor zandkoliek, er verschillende keren dierenarts voor op de stoep gehad.. (opgezette buik, veel mesten, sloompjes, rommelende buik)

Mijn paard heeft 24/7 de beschikking om buiten of binnen te staan. Heeft een stal met daaraan vast een eigen zandpaddock. Voorheen kreeg zij hierin hooi uit een grote bak, echter komt dit hooi dan op de grond tijdens het eten, waarna ze het van de grond af eet en zand binnen krijgt.

Nu sinds een maand op advies van de DA krijgt ze haar hooi een een slowfeeder op kleine 'gaten' waardoor het hooi dat ze eruit geplukt krijgt direct in haar mond komt en niet op de grond, waardoor ze geen zand meer binnen krijgt. Ook geef ik haar nu standaard 1x per maand een zandwegkuur van 5 dagen op advies van de DA. (voorheen deed ik dus om de maand) met deze aanpassingen gaat het erg goed! *afkloppen*

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 21:11

Super bedankt voor je reactie.
Ben dus niet de enigste die in zo'n situatie zit.
Sommigen zeggen dat ik ze gewoon op het grasland moet doen (boeren).
Maar dan krijg ik weer te maken met hoefbevangenheid.
Ik heb zojuist sandclear besteld. Heb jij deze ook?

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:14

Ik weet niet wat voor pony/paard je hebt, ene ras is gevoeliger voor gras dan het ander. (als ik mijn Haflinger op het gras zet, dan is ze inderdaad zo tonnetje rond en hoefbevangen) naar een eiwitrijkgrasveld zou mijn voorkeur in ieder geval niet snel gaan nee.

Ik gebruik 'zand schoon' van Pagony. Maar dat zal geen verschil maken, ga er vanuit dat al die zandweg z'n werk wel goed doet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:19

Hebben ze altijd beschikking tot hooi? Krijgen ze nog iets bijgevoerd (vitaminebrokje)? Deze combinatie zou in principe voldoende moeten zijn tegen het zand eten.
Ik zou bij een hoefbevangengevoelig dier momenteel geen gras geven; het is herfst, soms heldere dagen en koude nachten wat zorgt voor meer fructaan in het gras en daarmee een hogere kans op bevangenheid. Mijn hb’er is begin september van het gras gedaan, vlak voordat het ‘s nachts kouder dan 10 graden werd.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 21:22

Ze krijgen meerdere keren per dag hooi.
Maar ze eten continu hooi als ik dit onbeperkt neerzet en zijn ze nog tonnetje rond. Dus ze krijgen niet onbeperkt.
Ze krijgen wel extra beweging sinds de hulp van een verzorgster, dus krijgen nu wel meer hooi en vaker gras.
Daarnaast krijgen ze marstall force.

Of zou ik moeten proberen onbewerkt hooi te voeren?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:37

Wij voeren onbeperkt. De eerste tijd bunkeren ze dan (deden ze bij ons ook, nieuwe paarden ook), omdat ze niet gewend zijn dat er altijd eten is. Nu wisselen ze eten en rusten af. Echt te dik zijn ze niet, wel gevulde buiken. Maar ga ik twee uur met ze het bos in, dan is die gevulde buik ook weer slank.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 22:18

Hoe ben jij begonnen?
Gewoon een midibaal in het land zetten?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:27

Dat kun je zo niet zien, pak wat schone mest en doe dat in een latex handschoen, water erbij en kijk of er zand onder in de vingers zit.
Niet 1x maar als er niks in zit, doe het dan 3x of zo, telkens met een een nieuwe verse hoop :D

Dat is de enige manier om het zelf goed te controleren.

Overigens heeft het geen nut om het vaak te doen dat zandweg geven, maar doe het 1x een week met ruim voldoende zandweg.
Dan rust en als er nog zand is, doe je het weer een week.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 22:34

Dus af en toe gekookte lijnzaad en psyllium vezels heeft geen zin? Ik moet dan een kuur geven?
Dat zou ook een hoop verklaren denk ik
Ik hoop dat morgen sandclear binnen is en dat ik morgen kan beginnen met de kuur van een week.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:34

Ladydaily; nee Hilary en haar stalgenoten voeren onverpakt hooi van kleine balen in hooinetten die worden vast gemaakt in zo'n grote plastic palletbox. Hierdoor word en bijna niet gemorst en krijgen de paarden ook bijna geen zand binnen.

Midibaal die is gewikkeld zijn vaak toch verhoogd in suikers en melasse doordat het verpakt is geweest. Daarbij als het niet snel genoeg word opgegeten en het gaat regenen lusten de meesten paarden het ook niet meer, vaak als het dan weer opdroogd gaat het ook broeien en schimmelen. Als je een HB'er heb en je heb de keuze om te kiezen tussen voordroog en gewoon droog onverpakt hooi, zou ik voor het laatste gaan, evt zou je het nog kunnen mengen met stro maar dat moet je wel rustig opbouwen want de darmen moeten daar vaak even aan wennen.

wij voeren uit deze netten die aan de stallen hangen
https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 524/55043/
Paarden doen aanzienlijk langer met hun hooi en morsen ook minder, enige nadeel is dat we ze 'volproppen' en niet kunnen afwegen.

Psyliumkuur doen de meeste mensen eens per maand een week lang, ik geef zelf die van puur of pharmahorse, dan zijn het psylium vezels, je hebt ook een site Pit en Pit heet dat geloof ik, is duits. en daar kun je voor niet heel veel geld hele vlozaden kopen. icm met een klein beetje slobber (van bijv vitalbix) word het vaak goed gegeten. bij mijn pony moet ik zorgen dat de slobber klaar is, psylium er door doen, door roeren en gelijk geven, als het al gelei is voor hij het krijgt hoeft hij het niet.

Weet je trouwens zeker dat je pony niet een vitamine of mineralen te kort heeft waardoor hij zand eet? krijgt hij een vitamine brokje?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 23:21

Lillian__ schreef:
Ladydaily; nee Hilary en haar stalgenoten voeren onverpakt hooi van kleine balen in hooinetten die worden vast gemaakt in zo'n grote plastic palletbox. Hierdoor word en bijna niet gemorst en krijgen de paarden ook bijna geen zand binnen.

Midibaal die is gewikkeld zijn vaak toch verhoogd in suikers en melasse doordat het verpakt is geweest. Daarbij als het niet snel genoeg word opgegeten en het gaat regenen lusten de meesten paarden het ook niet meer, vaak als het dan weer opdroogd gaat het ook broeien en schimmelen. Als je een HB'er heb en je heb de keuze om te kiezen tussen voordroog en gewoon droog onverpakt hooi, zou ik voor het laatste gaan, evt zou je het nog kunnen mengen met stro maar dat moet je wel rustig opbouwen want de darmen moeten daar vaak even aan wennen.

wij voeren uit deze netten die aan de stallen hangen
https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 524/55043/
Paarden doen aanzienlijk langer met hun hooi en morsen ook minder, enige nadeel is dat we ze 'volproppen' en niet kunnen afwegen.

Psyliumkuur doen de meeste mensen eens per maand een week lang, ik geef zelf die van puur of pharmahorse, dan zijn het psylium vezels, je hebt ook een site Pit en Pit heet dat geloof ik, is duits. en daar kun je voor niet heel veel geld hele vlozaden kopen. icm met een klein beetje slobber (van bijv vitalbix) word het vaak goed gegeten. bij mijn pony moet ik zorgen dat de slobber klaar is, psylium er door doen, door roeren en gelijk geven, als het al gelei is voor hij het krijgt hoeft hij het niet.

Weet je trouwens zeker dat je pony niet een vitamine of mineralen te kort heeft waardoor hij zand eet? krijgt hij een vitamine brokje?

Ik heb midibalen maar het hooi wat daar in zit is super droog. Droger dan sommige onverpakte pakjes.
Maar de suikers worden toch niet meer door de verpakking? Suikergehalte blijft hetzelfde lijkt mij?

En als ik ze een baal geef zal ik deze in de schuilstal doen. Maar ik lees trouwens op bokt ook veel negatieve ervaring betreft onbeperkt voeren.
Ik denk dat ik mijn slowfeeder (ibc vat) weer ga opknappen en daar hooi ga uitvoeren.
En misschien dat ik een hooivoerautomaat ga aanschaffen. Zodat ze vaker per dag hooi krijgen dan nu.

Ik voer ze inderdaad een vitamine brok bij, Namelijk; marstall force.

Ik heb de psyllium vezels van pit pit maar voer het zo nu en dan en niet een hele week. Morgen ga ik het een week geven.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:13

LadyDaily schreef:
Dus af en toe gekookte lijnzaad en psyllium vezels heeft geen zin? Ik moet dan een kuur geven?
Dat zou ook een hoop verklaren denk ik
Ik hoop dat morgen sandclear binnen is en dat ik morgen kan beginnen met de kuur van een week.

Ja, doe het een week.
En doe de check of het zandkoliek is!

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 10:03

Brokjes van sandclear komen straks binnen, ik ga het gelijk zo geven.
En inderdaad de test ga ik doen.
Ik heb ergens gelezen dat het ook met een glazen pot kan. Dus de oude mayo pot ben ik nu aan het schoonmaken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 13:26

volgens mij correct me if im wrong zitten er in gewikkelde balen hogere voedings waardes omdat het korter heeft liggen drogen op het land. Voor sobere gevoelige dieren niet altijd ideaal

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 13:30

Lillian__ schreef:
volgens mij correct me if im wrong zitten er in gewikkelde balen hogere voedings waardes omdat het korter heeft liggen drogen op het land. Voor sobere gevoelige dieren niet altijd ideaal

Zou kunnen hoor maar wij hebben dit hooi van eigen land. We hebben het in folie gedaan omdat we tijdelijk geen opslag hadden.
Maar het hooi wat erin in zit hebben we geoogst met die hitte en heeft net zo lang gedroogd (al dan niet langer) dan gewone pakjes hooi.
Maar weet niet of er dan ook verschil in zit?
Zijn hele lichte balen omdat het gewoon super droog is.
Ik kan het misschien nog wel laten testen bij pavo.

Ik heb iig vanochtend eerste brokken van sandclear gegeven. Ze at het goed op