Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lillian__ schreef:Ladydaily; nee Hilary en haar stalgenoten voeren onverpakt hooi van kleine balen in hooinetten die worden vast gemaakt in zo'n grote plastic palletbox. Hierdoor word en bijna niet gemorst en krijgen de paarden ook bijna geen zand binnen.
Midibaal die is gewikkeld zijn vaak toch verhoogd in suikers en melasse doordat het verpakt is geweest. Daarbij als het niet snel genoeg word opgegeten en het gaat regenen lusten de meesten paarden het ook niet meer, vaak als het dan weer opdroogd gaat het ook broeien en schimmelen. Als je een HB'er heb en je heb de keuze om te kiezen tussen voordroog en gewoon droog onverpakt hooi, zou ik voor het laatste gaan, evt zou je het nog kunnen mengen met stro maar dat moet je wel rustig opbouwen want de darmen moeten daar vaak even aan wennen.
wij voeren uit deze netten die aan de stallen hangen
https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 524/55043/
Paarden doen aanzienlijk langer met hun hooi en morsen ook minder, enige nadeel is dat we ze 'volproppen' en niet kunnen afwegen.
Psyliumkuur doen de meeste mensen eens per maand een week lang, ik geef zelf die van puur of pharmahorse, dan zijn het psylium vezels, je hebt ook een site Pit en Pit heet dat geloof ik, is duits. en daar kun je voor niet heel veel geld hele vlozaden kopen. icm met een klein beetje slobber (van bijv vitalbix) word het vaak goed gegeten. bij mijn pony moet ik zorgen dat de slobber klaar is, psylium er door doen, door roeren en gelijk geven, als het al gelei is voor hij het krijgt hoeft hij het niet.
Weet je trouwens zeker dat je pony niet een vitamine of mineralen te kort heeft waardoor hij zand eet? krijgt hij een vitamine brokje?
LadyDaily schreef:Dus af en toe gekookte lijnzaad en psyllium vezels heeft geen zin? Ik moet dan een kuur geven?
Dat zou ook een hoop verklaren denk ik
Ik hoop dat morgen sandclear binnen is en dat ik morgen kan beginnen met de kuur van een week.
Lillian__ schreef:volgens mij correct me if im wrong zitten er in gewikkelde balen hogere voedings waardes omdat het korter heeft liggen drogen op het land. Voor sobere gevoelige dieren niet altijd ideaal