Ervaring met bekken-/si-problemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Ervaring met bekken-/si-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 16:16

Hoi,
Mijn pony heeft in oktober vorig jaar wrs iets in de wei gedaan; uitgegleden oid. Zij was toen kreupel. Op rust gezet, toen cranio-sacraal, cq dierenarts (2 in 1) laten komen: si gewricht voelde niet goed. Adviseerde nog meer rust en daarna bezoek aan de kliniek (na 6 weken inmiddels si gewricht voelde weer normaal). Daar is ze onderzocht (geen beeldvorming) en hij vond dat het gewone 'stijve' pony is, die aan het werk moest. Dat heb ik gedaan en zag ook wel verbetering. Been bleef wel stijf als ik startte met trainen (rijden of longe), maar werd wel beter na opwarmen. In mei nog fysio erbij gehad, oefeningen uitgebreid en opgebouwd. Zou na 3-4 maanden over moeten zijn. Het is ook echt wel verbeterd. Nu heeft mijn pony van de week een verstopping gehad (niet ernstig, maar wel paraffine gehad) en ik liet haar een paar dagen erna (toen alles weer goed was) aan longe lopen en toen liep zij weer zo enorm stijf linksachter... Alsof we weer terug bij af zijn.
Ik begin nu onzeker te worden, of er niet iets zit. Aan de andere kant is het wel echt beter geweest. Wat maakt dan nu (na een aantal dagen rust, wel weidegang) dat ze weer zo kort loopt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 19:46

Foto’s laten maken, zowel van bekken en SI gewricht en eventueel ook van heup en knie linksachter als daar niks uit komt.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 20:57

Suzanne F. schreef:
Foto’s laten maken, zowel van bekken en SI gewricht en eventueel ook van heup en knie linksachter als daar niks uit komt.

Je kunt de si niet op de foto krijgen. Te vaste massa in dat gebied... zou dan een echo moeten zijn. Maar dan? Je kunt daar vlgs mij weinig mee?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 21:14

ElskaIsland schreef:
Suzanne F. schreef:

Je kunt de si niet op de foto krijgen. Te vaste massa in dat gebied... zou dan een echo moeten zijn. Maar dan? Je kunt daar vlgs mij weinig mee?

SI kan dmv echo.
Beetje vreemde gedachtegang om niet te willen onderzoeken omdat je er niks aan kan doen als er wel iets mee is...

Weten wát het is scheelt in ieder geval een hoop gepieker, gegis en geld verspillen aan tijdelijke symptoom bestrijding.
Behandelingetje hier, inspuiten daar, ostheo en nog wat maanden rust... en dan er achter komen dat het niet gewerkt heeft omdat er iets onder sluimert...

Ik zou ook naar een goede kliniek gaan: beginnen met een kreupelheidsonderzoek en foto’s van bekken, heupen en eventueel sprongen en knieën.
Dan evt SI echo als er niks uitkomt.

Een dierenarts die zegt dat hij gewoon stijf is zou ik niet blind op vertrouwen.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 21:21

Je kunt de si niet op de foto krijgen. Te vaste massa in dat gebied... zou dan een echo moeten zijn. Maar dan? Je kunt daar vlgs mij weinig mee?[/quote]

SI kan dmv echo.
Beetje vreemde gedachtegang om niet te willen onderzoeken omdat je er niks aan kan doen als er wel iets mee is...

Weten wát het is scheelt in ieder geval een hoop gepieker, gegis en geld verspillen aan tijdelijke symptoom bestrijding.
Behandelingetje hier, inspuiten daar, ostheo en nog wat maanden rust... en dan er achter komen dat het niet gewerkt heeft omdat er iets onder sluimert...

Ik zou ook naar een goede kliniek gaan: beginnen met een kreupelheidsonderzoek en foto’s van bekken, heupen en eventueel sprongen en knieën.
Dan evt SI echo als er niks uitkomt.

Een dierenarts die zegt dat hij gewoon stijf is zou ik niet blind op vertrouwen.[/quote]

De dierenarts waar ik was, is een heel goede op gebied van kreupelheid en bewegings apparaat. Waarom zou ik hem niet vertrouwen?

Chesss

Re: Ervaring met bekken-/si-problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 22:05

Ik heb ook een paard met si problemen. Ik weet niet wat je wilt weten qua ervaringen?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:13

Hier ook ervaring, geef maar aan wat je wil weten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 07:35

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:32

Het Si-gewicht kan alleen op de echo gezet worden idd. Ik zou je adviseren om het Si-gewicht te laten onderzoeken door een goede da zodat je weet wat er speelt. Nu blijf jezelf gissen en piekeren terwel je nog niet weet wat er speelt. Succes!

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 21:32

janouk schreef:
[VVDD] Open brief aan mijn paard: Meneer Anton. En hoe nu verder?

Helaas ervaring met problemen in si gewricht. Dit is het verhaal van Meneer Anton

Dit herken ik een klein beetje; die rem.
Hoewel er wel periodes zijn geweest, van veel ‘oefenen’ dat ze echt wel beter is gaan lopen. Ruimere passen, buigzamer in lijf.
Misschien toch eens een echo...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:55

Echo maken en eventueel inspuiten met ontstekingsremmers.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:55

En wat heel belangrijk is na evt inspuiten correct trainen, eerst aan de hand, longe en dan pas erop en dan ook correct rijden en het stuk correct laten lopen is het moeilijkste.