TE buikig door stro? Oplossing?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

TE buikig door stro? Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 11:36

Ik heb sobere pony’s.
Buiten hun hooi krijgen ze in netten stro bijgevoerd.
Zodat ze niet met een lege maag staan, en zodat mijn merrie niet gaat lopen zoeken in het zand naar vreterij.
So far so good.

Opvallend is wel dat bij, met name mijn merrie, de buik een stuk ‘normaler’ is, minder bol, hierdoor minder hangerig, en daardoor de bovenlijn ook fraaier.

Natuurlijk begrijp ik dat ruwe vezel gewoon meer volume geeft en meer tijd nodig heeft om afgebroken te worden. Maar merrie loopt toch wel minder fijn met zo’n bolle trommel en lijkt in rust dan soms wel drachtig... ahum.
Verder gewoon keurig op gewicht.

Maar het is dus dubben: hoe ga ik zorgen dat er voldoende snaai is om de maag gevuld te houden maar voorkom ik zo’n ronde trommel?!

hagelslag

Re: TE buikig door stro? Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:41

Het voer meer uitelkaar verplaatsen zodat ze meer moet lopen?
Door beweging word de spijsvertering ook in gang gezet

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:42

Lopen ze niet gewoon op gras? Zodat ze niet teveel zand binnen krijgen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 11:57

Stro is meer vulling dan voeding en dus geeft het de darmen inderdaad meer volume dan hooi en gras.
maar onbeperkt hooi/voordroog kan hetzelfde effect geven (heeft hier een Arabier die een shetlander lijkte te hebben ingeslikt, ahum O:) )

Hoe meer ze bewegen, hoe meer ook de darmen gestimuleerd worden en ze mesten. Maar echt weg krijg je het alleen als je de hoeveelheid verminderd.
Maar dan zit je idd met het risico van meer zand binnenkrijgen als ze gaan schumen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 12:17

Heleennn schreef:
Lopen ze niet gewoon op gras? Zodat ze niet teveel zand binnen krijgen?

Ze lopen overdag op gras. Op een heel groot stuk met graasmasker.
Zand opnemen is daar niet mogelijk.
Op de paddock wel, maar alle voerpunten zijn bestraat en ik voer heel regelmatig zandkuren.

Het zijn meer de grove vezels....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 12:19

Djilna schreef:
Stro is meer vulling dan voeding en dus geeft het de darmen inderdaad meer volume dan hooi en gras.
maar onbeperkt hooi/voordroog kan hetzelfde effect geven (heeft hier een Arabier die een shetlander lijkte te hebben ingeslikt, ahum O:) )

Hoe meer ze bewegen, hoe meer ook de darmen gestimuleerd worden en ze mesten. Maar echt weg krijg je het alleen als je de hoeveelheid verminderd.
Maar dan zit je idd met het risico van meer zand binnenkrijgen als ze gaan schumen.

Right... ja, je hebt gelijk...... mijn hooi is tamelijk grof van structuur ook dit keer.
Dus al zou ik het stro skippen, dan zijn ze nog wel wat bol.

Shetlander ingeslikt; hihi!

Zorgen dat er altijd iets te knabbelen is, is wel een must.
Door vakantie iets minder gegymd met ze,
dus die frequentie weer wat opschroeven en kijken wat er gebeurt!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:41

Ja het is een ruin dus drachtig kan niet. Daarom zeggen we altijd dat hij weer een Shetlander heeft ingeslikt :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 12:50

Dat voorkom je niet (als je gewoon een compleet supplement/brokje geeft en je paard geen tekorten heeft waardoor hij blijft eten natuurlijk.)

Sommige paarden zijn van nature buikiger en hebben ook meer behoefte aan constant knabbelen.
Hier verschilt, op hetzelfde verpercentage en training, de buik ook per paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 13:22

Dat is ook zo. De ribbenkast van mijn merrie is ook veel breder dan die van mijn ruin. Ze lijkt dikker maar is slanker.

Toch moet ik weer even sleutelen dat het niet helemaal zo’n ‘wild paard exterieur’ wordt
Dus ronde ietwat hangende bolle buik, en verder slank of zelfs wat schraal.

Tis zo puzzelen steeds. 24/7 op gras was ze perfect, maar werd ruin echt te vet.
Hun buiken zijn dan wel veel normaler.
Bij merrie is daardoor dan de bovenlijn wat fraaier, er hangt immers niet zo’n bel aan

Fellor schreef:
Dat voorkom je niet (als je gewoon een compleet supplement/brokje geeft en je paard geen tekorten heeft waardoor hij blijft eten natuurlijk.)

Sommige paarden zijn van nature buikiger en hebben ook meer behoefte aan constant knabbelen.
Hier verschilt, op hetzelfde verpercentage en training, de buik ook per paard.