Esdoorn vergiftiging

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lobkewikjem

Esdoorn vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 18:19

Door de droge zomer vallen de bladeren alweer sneller van de boom. Zo helaas ook die van de esdoorn.

Vannochtend zag de mede-eigenaar van mijn merrie haar staan in het land met een opgezwollen hoofd en een dikke uithangende tong. Ook wou ze niet meer enthousiast meelopen. Ze hebben direct de vee-arts erbij gehaald en het blijkt te gaan om een esdoorn vergiftiging.

Omdat ik in de nachtdienst zit lag ik op bed en zag ik pas om 13.00 uur alle oproepen. Natuurlijk zo snel als kon naar haar toe gegaan.

Joltsje die normaal vrij pittig is stond laveloos om haar heen te kijken. Ze heeft metacam gekregen en haar temp is 37,9.

Het land waar ze in stond grazen ze af en toe. Wel al enige jaren achter elkaar. Dus dat het nou toch zo mis kon gaan was voor ons erg schrikken.

Toen ik bij haar kwam was de zwelling al iets minder en at ze wel goed. Wel is ze stijf, maar dat hoort er ook bij.

Momenteel lijkt het vrij goed te gaan en we hopen dan ook maar dat ze het minimale heeft binnen gekregen. Prognose is er niet, het enigste wat we kunnen is afwachten..

We hopen het allerbeste, maar er spookt nu van alles door mijn hoofd. Is mijn merrie sterk genoeg? Als ze sterk genoeg is heeft het dan ook gevolgen voor haar veulen. (Sinds juni drachtig)

Het enigste wat ik kan doen is mensen alert te maken op de esdoorn en duimen dat mijn merrie geen slachtoffer wordt.

Afbeelding

Nibbit

Re: Esdoorn vergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 20:31

Jeetje nu al... bedankt voor de waarschuwing en beterschap voor je paard!

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:00

Vreselijk die Esdoorn! Zelf helaas verzorgpaard aan verloren |( maar die was er wel meteen slechter aan toe. Ik duim voor je mooie merrie! Goed dat je andere mensen waarschuwt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:09

Ik duim mee!!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 21:20

Vreselijk! Sterkte & beterschap!

lobkewikjem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 21:23

Miesemuisje schreef:
Vreselijk die Esdoorn! Zelf helaas verzorgpaard aan verloren |( maar die was er wel meteen slechter aan toe. Ik duim voor je mooie merrie! Goed dat je andere mensen waarschuwt +:)+

Verschrikkelijk om mee te maken. :(:)

Zelf ben ik stiekem wel blij dat ik haar zelf niet heb gevonden op deze manier.

De klachten zijn inderdaad nog minder heftig. Daarom houden we hoop dat ze bij de kleine 25% hoort die er weer boven op komt. Maar de eerste 3 dagen blijft het toch afwachten er kan nog van alles gebeuren.

Dankje wel allemaal!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:07

Oh wat een nachtmerrie!
Heel veel sterkte, ik hoop heel erg dat je merrie er goed door komt :(:)
Wij hebben net 4 week geleden alle 6 esdoorns om de wei omgehaald, net op tijd zo te lezen...