Sarcoïden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_123

Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 18:23

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft 90% zeker sarcoïden, dit kan pas 100% zeker worden gezegd als er een biopt van genomen is. Een swap heeft bij haar vorm geen zin, omdat die dicht is. Een biopt willen ze alleen nemen als ze daarna meteen wordt behandeld. Maar ik wil graag eerst ervaringen horen.

Nu heb ik drie opties:
1- weg vriezen
2 - weg laten snijden
3 - BCG behandeling in Utrecht.

Heeft iemand ervaring met een van deze behandelingen?
Laatst bijgewerkt door Coby op 17-09-19 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak in titel verwijderd.

Binkie_Eline

Re: Sarcoïden ❓❓

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:27

Romy van der Linden heeft er op haar youtube kanaal een video aan gewijd, misschien is dat interessant om te bekijken!

collendoorn

Re: Sarcoïden ❓❓

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:30

Waar zit het? Ik heb 1 plek op Cuba zn kaak (zijkant) weg laten halen door bcg injecties in Utrecht. Maar dat schijnt niet op alle plekken te kunnen. Nu heeft hij er nog 1 op zn staartwortel maar die laat ik nog even zitten heeft hij geen last van

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:32

Ik heb hele goede ervaringen met de bcg injecties in Utrecht. Binnen vier behandelingen was het verdwenen. Paard had geen bijwerkingen. Wel vond ik het lastig dat het elke drie weken op dinsdagochtend was waardoor ik met mijn werk en de files zat. Helaas kan het in Nederland alleen in Utrecht...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:33

Mijn pony had vorig jaar 2 sarcoïden, 1 op de flank, een hand achter de singel; de andere onderaan zijn buik, meer naar achter toe.

Euh, ik heb geen biopt laten nemen, noch weg snijden, noch weg vriezen. Ik heb van mijn DA een zalf gekregen waarmee ik de sarcoïdes moest aanstippen. Ze zijn na een poos verdwenen.

Het was wel een erg agressieve zalf! Ik moest zelf handschoenen dragen en mocht enkel de sarcoïd aanstippen, dus zeker niet de zalf even goed er royaal rond smeren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:34

Geen ervaringen met bovenstaande omdat dit niet mogelijk was bij de sarcoïd van mijn merrie. Ik wil je adviseren om Equitom een email hier over te sturen. Zij zijn erg vakkundig :)

Utrecht wilde geen antwoord geven op het hoe en wat. Ik moest eigenlijk eerst langs komen om te kijken, daarna weer langs komen voor de behandeling enzovoort. Maar of het ging werken konden ze niet beloven. Dus op advies contact opgenomen met Equitom en zie hier het resultaat ;)

[MD] [Volg] Het gevecht tegen een Sarcoïd

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:37

Ik heb 3 sarcoïdes weg laten snijden. 1 op de zijkant van het hoofd (kon staande), 1 op het onderste ooglid en 1 bij het uier (beide tegelijk laten verwijderen onder narcose). Alle 3 de sarcoïdes zijn ruim weggesneden en nooit meer terug gekomen. Zeer tevreden over de behandeling dus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:42

Lukasje schreef:
Mijn pony had vorig jaar 2 sarcoïden, 1 op de flank, een hand achter de singel; de andere onderaan zijn buik, meer naar achter toe.

Euh, ik heb geen biopt laten nemen, noch weg snijden, noch weg vriezen. Ik heb van mijn DA een zalf gekregen waarmee ik de sarcoïdes moest aanstippen. Ze zijn na een poos verdwenen.

Het was wel een erg agressieve zalf! Ik moest zelf handschoenen dragen en mocht enkel de sarcoïd aanstippen, dus zeker niet de zalf even goed er royaal rond smeren.

Kun je nagaan wat die zalf een pijn gedaan heeft.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:48

waikiki_6 schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met de bcg injecties in Utrecht. Binnen vier behandelingen was het verdwenen. Paard had geen bijwerkingen. Wel vond ik het lastig dat het elke drie weken op dinsdagochtend was waardoor ik met mijn werk en de files zat. Helaas kan het in Nederland alleen in Utrecht...

Jaa dat was ook zo !! Moest een verplichte tijd tussen zitten, maar ook bij mij zonder bijwerkingen en goed verdwenen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:51

Ik heb 2 sarcoïden weggekregen met Virex zalf.
6 maand elke dag gesmeerd :Y) Nooit meer teruggekomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:02

BCG gedaan maar probleem niet opgelost en paard doodziek ervan.
Heb daarna een omstreden methode van internet gebruikt en daarna waren ze weg, maar dat zou niet de eerste keus moeten zijn :o

Destijds was de chemo zalf nog niet beschikbaar. Tegenwoordig zou ik die waarschijnlijk kiezen. Die mag idd niet op je gezonde handen komen omdat het een chemotherapie is maar ik nog niet de indruk gehad dat paarden er pijn van hadden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:07

janderegelaa schreef:
Lukasje schreef:

Kun je nagaan wat die zalf een pijn gedaan heeft.

Euh en weg branden of snijden is pijnloos?

janderegelaa

Re: Sarcoïden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:13

Ja natuurlijk dan krijgen ze sedatie.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:13

Hier had mijn paard een sarcoid op zijn binnenkant bovenbeen. was een bolletje zo groot als een spruitje. Was een biopt van genomen en dus vastgesteld een sarcoid en kon het volgens betreffende dierenRts beste doen met knottenbeld/liverpool zalf. Dit was echter 500 per tube (je kan er zomaar 2 nodig hebben) en dan nog dierenarts kosten etc er bij... Heb veel over voor mijn paard maar schrok van de prijzen voor alleen een zalfje en dan duimen dat het werkt..... Ik heb toen gewoon een flosdraad gepakt en de sarcoid afgebonden :') de sarcoid is er zonder problemen afgevallen en nu na 2 jaar is er nog niks terug gegroeid :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:55

janderegelaa schreef:

Oja, en achteraf voelen ze daar ook helemaal niets meer van :o

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 20:56

Binkie_Eline schreef:
Romy van der Linden heeft er op haar youtube kanaal een video aan gewijd, misschien is dat interessant om te bekijken!

Deze heb ik inderdaad al gezien. Voor nu heeft deze behandeling niet mijn voorkeur, omdat deze behandeling best lang duurt en best veel bijwerkingen heeft.

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 21:00

collendoorn schreef:
Waar zit het? Ik heb 1 plek op Cuba zn kaak (zijkant) weg laten halen door bcg injecties in Utrecht. Maar dat schijnt niet op alle plekken te kunnen. Nu heeft hij er nog 1 op zn staartwortel maar die laat ik nog even zitten heeft hij geen last van

Het zit in haar oksels, net voor de singel. Ik dacht in eerste instantie ook dat het singelplekjes waren, maar aan een kant is die nu dik geworden.. Het is echt een bolletje geworden. De kans dat die groter gaat worden is aanwezig en dan zit die waarschijnlijk onder de singel, vandaar dat het ook weg gehaald moet worden.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:05

Pandora2 schreef:
Ik heb 2 sarcoïden weggekregen met Virex zalf.
6 maand elke dag gesmeerd :Y) Nooit meer teruggekomen.

Hier ook, geen pijn of ellende maar half jaar smeren en plekjes zijn verdwenen

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:08

Iris_123 schreef:
collendoorn schreef:

Het zit in haar oksels, net voor de singel. Ik dacht in eerste instantie ook dat het singelplekjes waren, maar aan een kant is die nu dik geworden.. Het is echt een bolletje geworden. De kans dat die groter gaat worden is aanwezig en dan zit die waarschijnlijk onder de singel, vandaar dat het ook weg gehaald moet worden.

Heb je al contact gehad met Utrecht ?? Ik heb toen foto’s gestuurd met de vraag welke behandeling goed zou zijn voor het soort sarcoid (heb je ook nog verschillen in) en zodoende kwam ik op de bcg.

Dat soort plekken zijn lastig daar moeten ze wel gewoon weg. Bij mij zat precies het halster en hoofdstel op de plek van de sarcoid

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:10

Lukasje schreef:
janderegelaa schreef:

Oja, en achteraf voelen ze daar ook helemaal niets meer van :o

Niet maandenlang nee. Niet anders dan een andere ingreep.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:14

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:13

Wel ervaring met virex crème bij meerdere sarcoide op de buik. Alles weg zonder pijn. Het verdiepen waard

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 10:11

Ik zal die zalf is voorleggen aan mijn dierenarts, hier heeft zij niks over gezegd. Lijkt mij wel de moeite waard om te proberen. Ik ben nu begonnen met korstlipcreme, hier kunnen ze op reageren dus dat vind ik wel de moeite waard. Ik ga dit twee weken proberen en daarna een keuze maken welke behandeling het wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:00

Binkie_Eline schreef:

Jill huijbregts ook toch? Of was dat weer iets anders. :7

Iris_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 12:17

SilvanoN schreef:
Wel ervaring met virex crème bij meerdere sarcoide op de buik. Alles weg zonder pijn. Het verdiepen waard

Heb jij deze crème in overleg met je dierenarts gebruikt? Twijfel namelijk of ik het eerst moet overleggen of gewoon moet gaan gebruiken.