Hulp gevraagd bij voeding paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenn_Mellow

Hulp gevraagd bij voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 13:28

Hoi allemaal,

Ik zou hier graag wat advies inwinnen over het voeren van mijn paard (Quarter horse x NRPS, 16 jaar, 1.55m), aangezien ik er zelf niet helemaal meer uitkom.

Momenteel vind ik hem wat te schraal op zijn ribben en kont en zou hem graag wat voller hebben voordat de winter straks weer begint. Zeker omdat hij voornamelijk zijn spieren "opeet" als hij wat afvalt. Het gaat voor hem de eerste winter 24/7 buiten zijn (wel met schuilstal (en deken indien nodig)). Verder is er onbeperkt voordroog hooi uit slowfeeders.

Ik vind het heel moeilijk om te bepalen of ik het juiste voer geef en de juiste hoeveelheden, dus ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.
Hij krijgt nu 0,5 kg Cavalor Strucomix en 1 schep Fibra Premium per dag.

We trainen 1 tot 2 keer per week wat serieuzer (M2 niveau), rijden nog 1 of 2 keer een buitenritje van gemiddeld 6 km en longeren maximaal 1x per week.
Zijn energieniveau en conditie zijn verder gewoon prima.

- Ik voer eigenlijk liever geen knoflook, maar weet niet zo goed naar welke andere muesli ik dan het beste kan overstappen. Ik dacht nu aan Pavo Nature's Best of Havens Green Vet.
- Over Fibra Premium ben ik erg tevreden alleen als ik meer dan 1 schep Fibra Premium geef, dan eet hij dit met lange tanden of laat het staan.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

troi

Re: Hulp gevraagd bij voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:38

Eet hij bietenpulp/ seniores priores? Dat zou ik al eerste proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:49

Er vanuit gaand dat ie gezond is, dus goed gebit, geen PSSM, 5-paneltest(?), PPID, dat soort dingen die toch nogal eens de kop op willen steken bij oudere paarden.

Wat gebeurt er als je de voordroog vervangt door Hooi?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:52

Bietenpulp met een scheut olie en wat muesli/ slobber voor de smaak zou ik zeker proberen. Daar houden wij de wat schralere op stal mee op gewicht.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:55

Ik zou zelf in elk geval een graanvrije muesli geven. Alles staat of valt met een gezonde darmflora, en mais, granen en melassehoudende zaken horen daar niet in. Waarom zou je knoflook willen voeren? Dat zit niet in een normaal paardendieet. Bietenpulp is een mooie aanvulling, Luzerne ook, maar aangezien hij al voordroog krijgt zal het eiwitgehalte wel hoog genoeg zijn. Overigens doen niet alle paarden het even goed op voordroog, en is hooi meestal beter. Maar vaak is dat geen optie ivm opslag.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:02

Ik zou bij het geen je al geeft bietenpulp geven eventueel aangevuld met luzerne.
Je zou eventueel misschien al wat senioren voer kunnen voeren daar zit vaak wat extra's in.
Waarom zou je knoflook willen voeren ?

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 08:38

Bedankt voor jullie reacties!

@troi: Seniores priores lust hij wel, bietenpulp weet ik niet. En zou ik dat dan ernaast moeten geven of juist ter vervanging van de muesli/fibra?

@ikke, zijn gebit wordt ieder jaar netjes bijgehouden, dus daar verwacht ik eigenlijk geen problemen. Hij is negatief getest op PPID. Op PSSM en 5-paneltest is hij niet getest, maar daar zie ik nu niet echt een verband mee. Het voordroog kan ik niet vervangen, aangezien dat door stal voorzien wordt, maar ik zou eventueel wel extra hooi bij kunnen kopen om dat ook nog aan hem te geven.

@ Lindsey_99 en MaNdiii: ik voer juist liever GEEN knoflook, maar dat blijkt toch in deze muesli te zitten. Vandaar dat ik op zoek ben naar een goed alternatief om deze muesli te vervangen. Fibra Premium is luzerne met een vitaminebrok, dus luzerne zit inderdaad ook al in zijn dieet.

Als jullie het over bietenpulp hebben, bedoelen jullie dan Speedibeet? Of kan ik ergens echt "pure" bietenpulp verkrijgen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 14:55

Ok, beter ;)... Ik voer alleen maar vitamine/mineralenbrok (vitalbix, metazoa, marstall etc) en verdiep me niet in allerhande standaard merken. Daar zit over het algemeen melasse, granen etc in wat ik niet wil voeren. Gewone bietenpulp heeft een welkoop, abtb en dergelijke winkels wel. Dat moet lang weken, maar is wel veel voordeliger. Speedibeet heeft als voordeel dat het bewerkt is en sneller klaar. Als je de kans hebt om zelf hooi bij te kopen, dan zou ik dat zeker doen. (sterker nog, ik heb dat altijd gedaan omdat de stalling waar mijn paard destijds stond alleen voordroog had, en ik de kwaliteit onvoldoende vond en mijn paard er bovendien niet tegen kon)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:09

Jenn_Mellow schreef:
Als jullie het over bietenpulp hebben, bedoelen jullie dan Speedibeet? Of kan ik ergens echt "pure" bietenpulp verkrijgen?

Ja ik heb Speedibeet, het voordeel is dat dat maar circa een uurtje hoeft te weken.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:24

Het beste wat je kan doen is idd bietenpulp en een flinke scheut olie. Seniores priores vinden ze vaak wel lekkerder maar is wel dubbel zo duur als gewone bietenpulp, dit geld ook voor speedibeet. Ik zou beginnen het op te bouwen met gewone pulp naar 1 emmer aangemaakte pulp, 1 schep droge pulp voor minimaal 6 uur laten weken in een 10 liter emmer water.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:31

Mariljo schreef:
Het beste wat je kan doen is idd bietenpulp en een flinke scheut olie. Seniores priores vinden ze vaak wel lekkerder maar is wel dubbel zo duur als gewone bietenpulp, dit geld ook voor speedibeet. Ik zou beginnen het op te bouwen met gewone pulp naar 1 emmer aangemaakte pulp, 1 schep droge pulp voor minimaal 6 uur laten weken in een 10 liter emmer water.

Let je er dan wel op dat je vitamine/mineralenverhoudingen een beetje binnen de marges blijft.
Net als Luzerne is ook bietenpulp in die context geen onschuldig voer.

Voor TS: jammer dat je daar niks mee kan. Ik zou kijken wat er wel kan maar houdt dan in je achterhoofd dat het effect wellicht minimaal is. Dat hangt best wel af van het individu. Koop dus niet meteen een halve vrachtwagen :D

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:40

ikke schreef:
Mariljo schreef:

Let je er dan wel op dat je vitamine/mineralenverhoudingen een beetje binnen de marges blijft.

Voor TS: jammer dat je daar niks mee kan. Ik zou kijken wat er wel kan maar houdt dan in je achterhoofd dat het effect wellicht minimaal is. Dat hangt best wel af van het individu. Koop dus niet meteen een halve vrachtwagen :D

Naar mijn weten hoef je bij 1 schep de calcium/fosfor verhouding niet te corrigeren.

Jenn_Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 15:42

Bedankt allemaal!

Ik ga even aan de gang met bietenpulp en extra hooi.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 15:59

Je zou de voedingsadviseur van verschillende merken kunnen contacteren. Uiteraard raden ze hun eigen merk aan, maar ze geven wel de uitleg meer waarom ze voor een bepaald product kiezen. Best leerzaam.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 16:25

ikke schreef:

Het hele verhaal van bietenpulp en de calcium/fosforverhouding wat met zemelen gecompenseerd moet worden is alweer achterhaald.

Hooi is de basis (voordroog moet dan maar als dat geboden wordt) bietenpulp, luzerne en andere mineralenbrok etc. (zonder granen en melasse) een prima aanvulling. Olie is geen paardevoer, dan liever in natuurlijke vorm geven als lijnzaad.
Gaat het paard bij erge kou invallen dan verbrandt hij meer dan hij kan innemen (en opnemen) en kan een deken een oplossing bieden. Daarnaast blijft dan de vraag waarom het dier onvoldoende voedingsstoffen opneemt. In dit geval zal het paard door verzuring/verschraling van de darmflora door voordroog wellicht moeite hebben met de opname van alle voedingstoffen. (?)

(Mijn ervaring: mijn paard werd beslist niet slanker van voordroog, maar wel slechter...de hele darmflora was naar de knoppen. )