Steeds terug kerende Gas koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VantLis

Steeds terug kerende Gas koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 12:41

Aangezien ik een beetje ten einde raad ben plaats ik dit bericht.
Mijn pony is een luchtzuiger en heeft zon 3 a 4 keer per jaar terug kerende gaskoliek (altijd in de wintermaanden met kou)
Dierenarts heeft hem onderzocht op maagzweren, leveronderzoek bloedonderzoek en ga zo maar door.
Holistisch praktijk voor dieren laat ik ook 2 keer per jaar komen.
Maar alles wat ik tot nu toe gebruikt heb lijkt geen effect te hebben.

Wat ik gebruikt heb voor een langere tijd;

-Groene os maagcompostium
-Mastric horse
-Puur gastri
-Equitop pronutrin
-Meerdere kuren gastogard voor een lange tijd.
-Puur strezz (hij is niet gestress, maar puur om te kijken of het effect had op zijn maag)
-microcomp
- lijnzaad olie

Wat hij nu krijgt;

-Hij staat op Gastro + voer
-Krijgt onbeperkt ruwvoer
(geen kuil)
-Staat de hele dag buiten
(snachts op stal)
-Havens brix 1 blok per dag
- kopje ongekookt lijnzaad op advies kliniek utrecht.
- lijnzaad

Wie heeft tips of advies.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:44

Ik heb geen tips voor je helaas.
Maar het beeld is wel herkenbaar. Paard van een kennis had dit ook. Was ook een luchtzuiger.
Ook allerhande dingen geprobeerd. Niks heeft ooit afdoende geholpen.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:46

Hoe is het beleid rondom wormen?

Heb je al eens een luchtzuigband geprobeerd, ik ben daar geen voorstander van maar als je echt ten einde raad ben zal ik dat wel eens willen proberen..

Mijn mening is dat luchtzuigers die echt veel koliek hebben, buiten horen waar ze nergens op kunnen zuigen.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 13:44

Mestonderzoek word ook regelmatig gedaan.. Luchtzuigband heb ik in het verleden eens om gehad maar hij kreeg allemaal grote bulten naast de band.

x_tico

Re: Steeds terug kerende Gas koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:00

Mijn paard had wel elke week gaskoliek, ook een luchtzuiger. Hij staat op bonpard colon.
Het is wel prijzig, maar sinds hij dit krijgt (en geen andere brokken meer) heeft hij zelden koliek. Hij staat nu inmiddels alweer 6 jaar op dit voer dus lang genoeg om echt conclusies te trekken. Geef ik hem maar een handje andere brok, is het al weer raak. Voor mij dus niks anders meer!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:29

Optiform van Mijten proberen?

Helpt hier enorm met de lucht en de samenstelling van de mest. Moeten ze goed kauwen, wat het speeksel weer bevorderd. (mocht je in de buurt wonen kan ik je wel aan een proefpakket oid helpen, pb dan maar)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:56

Ik denk dat je het moet zoeken in het soort gras en de hoeveelheid suiker in het gras op sommige momenten, wat leidt tot extra gisten en dus gasvorming in de maag\darmstelsel. En dus tot koliek.

Hier helpt het om een graasmasker om te doen zodat de hoeveelheid gras per uur beperkt wordt. En daarmee het gisten\ gasvorming niet teveel wordt

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:04

Is je paard altijd al redelijk bol van gas en escaleert het af en toe tot gaskoliek of is de gaskoliek er ineens?

Mijn paard heeft dat eerste en bij haar heb ik het nu hopelijk redelijk onder controle door sowieso elke avond haar beweging te geven (wandelen, longe, rijden) zodat ze het gas wat er dan is kwijt raakt. Dan durf ik haar de nacht in te laten gaan.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:17

Klinkt heel stom misschien maar wel iets wat verschil kan maken. Staat paard onder een deken? Als buik of rug te koud is kan het vaak samentrekken

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:22

Heb je al eens darmbalans van ecostyle geprobeerd? :)

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:10

Is dit ter vervanging van ruwvoer? of is dit om door het voer te mengen? Ik woon in Haarlem Noord holland.
MarliesV schreef:
Optiform van Mijten proberen?

Helpt hier enorm met de lucht en de samenstelling van de mest. Moeten ze goed kauwen, wat het speeksel weer bevorderd. (mocht je in de buurt wonen kan ik je wel aan een proefpakket oid helpen, pb dan maar)

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:12

Nee pony is niet echt bol van zichzelf. Het komt zo inene opzetten. Probeer 3 keer per dag heen te gaan om extra beweging te geven maar merk dat ik er erg in door sla.. blijkbaar ook niet de oplossing want word ook wel ia gebeld als ik net weg ben.
AlphaDaemon schreef:
Is je paard altijd al redelijk bol van gas en escaleert het af en toe tot gaskoliek of is de gaskoliek er ineens?

Mijn paard heeft dat eerste en bij haar heb ik het nu hopelijk redelijk onder controle door sowieso elke avond haar beweging te geven (wandelen, longe, rijden) zodat ze het gas wat er dan is kwijt raakt. Dan durf ik haar de nacht in te laten gaan.

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:13

Nee nog niet. Heb me er wel in verdiept maar heb nog niet veel ervaringen erover gelezen bij gaskoliek.
Amy223 schreef:
Heb je al eens darmbalans van ecostyle geprobeerd? :)

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:14

Ik zet hem al onder warme dekens omdat ik zelf ook dit in mijn hoofd had. Maar dat is het ook niet.
sorbetje schreef:
Klinkt heel stom misschien maar wel iets wat verschil kan maken. Staat paard onder een deken? Als buik of rug te koud is kan het vaak samentrekken

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:18

Kan je het dier verplaatsen naar een plek waar hij 24/7 buiten komt? Wellicht helpt dit tegen het luchtzuigen

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:32

Die mogelijkheid is hier bijna niet.
liespower94 schreef:
Kan je het dier verplaatsen naar een plek waar hij 24/7 buiten komt? Wellicht helpt dit tegen het luchtzuigen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:44

Je zegt dat hij er in de winterperiode last van heeft. Staat hij in die periode nog op gras of in een zandpaddock ( en zo ja hoe lang, met dezelfde maatjes als waar hij 's zomers mee buiten staat of niet) of komt hij dan niet buiten?

Of begint het al in het najaar als het gras natter wordt?

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 17:51

Hij staat onder de zelfde omstandigheden zowel zomers als swinters. Het begint meestal vam november tm maart.
Jet schreef:
Je zegt dat hij er in de winterperiode last van heeft. Staat hij in die periode nog op gras of in een zandpaddock ( en zo ja hoe lang, met dezelfde maatjes als waar hij 's zomers mee buiten staat of niet) of komt hij dan niet buiten?

Of begint het al in het najaar als het gras natter wordt?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:38

Is hij ook weleens fysiek op spieren gemasseerd of osteopaat? Dat wil op darm ook nog weleens helpen want het verkrampt allemaal. En zuigt dan na z'n aanval lucht weer naar die plekken.

Tandarts al gehad verwacht ik?

Je kan zelf voor wat verlichting zorgen bij lichte aanval door boven zijn poepgat licht masseren met je duim. Zachte gedeelte je duim valt er vaak zo in. komt lucht makkelijk los wat daar zit. En ontspande daar gedeelte darm enz. Dat kan je bij lenden ook nog doen maar daar is de plaats en hoe zacht je de aanraking kan houden belangrijk.onder de buik ook.

Ook kan je los als je pony lust venkel voeren dat helpt bij afvoer gas. En kost niet te gek veel. Wel goed zelf laten kauwen niet in kleine stukken snijden dan krijg je verstopte keel.

Neem aan dat hij vaste routine heeft en een echte klik met een weide maatje in wei?

Luchtzuigen is gewoonte geworden dat stopt niet meer. De gas koliek zou wel nog opgelost moeten kunnen worden en dus zoeken naar antwoord want dat is per geval anders kwa oplossing. En kan lange weg zijn wat voor jou dier werkt.

Probeer ook altijd 1 ding te gelijk en geen abrupte wisseling te maken.en wat je nu ook doet bijhouden wat je doet. Steeds 1 ding tegelijk proberen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:52

Ik mis probiotica, al zit dat wel in de Gastro plus. Probiotica zorgt voor gezonde darmflora. Minder foute bacteriën daardoor en dus ook minder gasvorming. Er is altijd gas aanwezig maar met gezonde darmflora en fauna is dat hét best onder controle. Verder is het geven van olie ook gasdempend. Je kunt veilig twee keer een kopje olie per dag geven. Of als je dat teveel vindt een (thee) kopje.
Mijn vorige paard was ook luchtzuiger en heel gevoelig voor gas. Een weersomslag met een overgang van hoge naar lage luchtdruk heeft enorm veel effect op het uitzetten van gas in de buik van een paard. Op dagen dat het weer omslaat moet je dus extra alert zijn. Dan probeerde ik mijn paard in ieder geval beweging te geven om hem te helpen.
Maar probiotica en olie zijn erg belangrijk. Biergist kan daarbij ook heel goede hulp zijn.
Sterkte, het is een ellende maar je kunt hiermee veel verbeteren.

Oh en zorg dat je altijd colosan in huis hebt daar heb ik veel mee kunnen oplossen of anders in ieder geval al mee kunnen verlichten tot de Da kwam.
Laatst bijgewerkt door fargo op 16-09-19 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:57

staat je pony op gras?
hangt het ook samen met op een nieuw weiland komen of dat er een strook gras bij is?

ik lees even mee hoor, mijn oudere merrie is er namelijk wat gevoelig voor.(is geen luchtzuiger)
ben wel benieuwd naar de adviezen

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:58

Ik heb er ook zo een (ook luchtzuiger), die kan ineens opblazen tot een ballonnetje. Ik geef hem dan Colosan. Ik geef luzerne door de gastro+ om beter te laten kauwen en op advies van dierenarts ligt er een baksteen in zijn voerbak (moet hij beter zijn best doen om alles binnen te krijgen). wat vooral erg helpt is de Recuptex deken! heb hem de hele nacht op, liefst altijd maar overdag nog best wel warm. Ik merk echt verschil als hij hem op heeft gehad!

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 10:01

Hij gaat jaarlijks naar de tandarts en osteopaat. Vast maatje in de wei heeft hij al. Zeker een lange weg bem al zeler 5 jaar bezig maar niks doet wat..
Almighty schreef:
Is hij ook weleens fysiek op spieren gemasseerd of osteopaat? Dat wil op darm ook nog weleens helpen want het verkrampt allemaal. En zuigt dan na z'n aanval lucht weer naar die plekken.

Tandarts al gehad verwacht ik?

Je kan zelf voor wat verlichting zorgen bij lichte aanval door boven zijn poepgat licht masseren met je duim. Zachte gedeelte je duim valt er vaak zo in. komt lucht makkelijk los wat daar zit. En ontspande daar gedeelte darm enz. Dat kan je bij lenden ook nog doen maar daar is de plaats en hoe zacht je de aanraking kan houden belangrijk.onder de buik ook.

Ook kan je los als je pony lust venkel voeren dat helpt bij afvoer gas. En kost niet te gek veel. Wel goed zelf laten kauwen niet in kleine stukken snijden dan krijg je verstopte keel.

Neem aan dat hij vaste routine heeft en een echte klik met een weide maatje in wei?

Luchtzuigen is gewoonte geworden dat stopt niet meer. De gas koliek zou wel nog opgelost moeten kunnen worden en dus zoeken naar antwoord want dat is per geval anders kwa oplossing. En kan lange weg zijn wat voor jou dier werkt.

Probeer ook altijd 1 ding te gelijk en geen abrupte wisseling te maken.en wat je nu ook doet bijhouden wat je doet. Steeds 1 ding tegelijk proberen

VantLis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 10:08

Pro biotica heb ik al eens gevoerd, colosan geef ik standaard bij een aanval. Olie heeft volgens mijn dierenarts geen effect omdat het al is afgebroken voor het ze darmen bereikt. Beweging krijgt hij genoeg.? Hij stapt aan de hand standaard 30 min in de ochtend, en savonds nogmaals 20 minuten daarnaast word er ook nog gereden.
fargo schreef:
Ik mis probiotica, al zit dat wel in de Gastro plus. Probiotica zorgt voor gezonde darmflora. Minder foute bacteriën daardoor en dus ook minder gasvorming. Er is altijd gas aanwezig maar met gezonde darmflora en fauna is dat hét best onder controle. Verder is het geven van olie ook gasdempend. Je kunt veilig twee keer een kopje olie per dag geven. Of als je dat teveel vindt een (thee) kopje.
Mijn vorige paard was ook luchtzuiger en heel gevoelig voor gas. Een weersomslag met een overgang van hoge naar lage luchtdruk heeft enorm veel effect op het uitzetten van gas in de buik van een paard. Op dagen dat het weer omslaat moet je dus extra alert zijn. Dan probeerde ik mijn paard in ieder geval beweging te geven om hem te helpen.
Maar probiotica en olie zijn erg belangrijk. Biergist kan daarbij ook heel goede hulp zijn.
Sterkte, het is een ellende maar je kunt hiermee veel verbeteren.

Oh en zorg dat je altijd colosan in huis hebt daar heb ik veel mee kunnen oplossen of anders in ieder geval al mee kunnen verlichten tot de Da kwam.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:03

Probiotica heeft een paard met dit soort problemen standaard nodig. Want gasvorming wordt sterk beïnvloed door goede en met name foute bacteriën in het maag en darmkanaal. Dit is niet iets dat je tijdelijk probeert, maar structureel.

De kliniek die mijn paard twee keer voor koliek heeft geopereerd en die er dus verstand van hebben adviseren wel degelijk olie, het gaat in het traject ook om de werking in de maag!! Meestal is de maag gevoelig bij een luchtzuiger en het feit dat olie overal, wanden darmen,maag etc een laagje vet over legt waardoor vertering beter verloopt.