Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
MarliesV schreef:Optiform van Mijten proberen?
Helpt hier enorm met de lucht en de samenstelling van de mest. Moeten ze goed kauwen, wat het speeksel weer bevorderd. (mocht je in de buurt wonen kan ik je wel aan een proefpakket oid helpen, pb dan maar)
AlphaDaemon schreef:Is je paard altijd al redelijk bol van gas en escaleert het af en toe tot gaskoliek of is de gaskoliek er ineens?
Mijn paard heeft dat eerste en bij haar heb ik het nu hopelijk redelijk onder controle door sowieso elke avond haar beweging te geven (wandelen, longe, rijden) zodat ze het gas wat er dan is kwijt raakt. Dan durf ik haar de nacht in te laten gaan.
Jet schreef:Je zegt dat hij er in de winterperiode last van heeft. Staat hij in die periode nog op gras of in een zandpaddock ( en zo ja hoe lang, met dezelfde maatjes als waar hij 's zomers mee buiten staat of niet) of komt hij dan niet buiten?
Of begint het al in het najaar als het gras natter wordt?
Almighty schreef:Is hij ook weleens fysiek op spieren gemasseerd of osteopaat? Dat wil op darm ook nog weleens helpen want het verkrampt allemaal. En zuigt dan na z'n aanval lucht weer naar die plekken.
Tandarts al gehad verwacht ik?
Je kan zelf voor wat verlichting zorgen bij lichte aanval door boven zijn poepgat licht masseren met je duim. Zachte gedeelte je duim valt er vaak zo in. komt lucht makkelijk los wat daar zit. En ontspande daar gedeelte darm enz. Dat kan je bij lenden ook nog doen maar daar is de plaats en hoe zacht je de aanraking kan houden belangrijk.onder de buik ook.
Ook kan je los als je pony lust venkel voeren dat helpt bij afvoer gas. En kost niet te gek veel. Wel goed zelf laten kauwen niet in kleine stukken snijden dan krijg je verstopte keel.
Neem aan dat hij vaste routine heeft en een echte klik met een weide maatje in wei?
Luchtzuigen is gewoonte geworden dat stopt niet meer. De gas koliek zou wel nog opgelost moeten kunnen worden en dus zoeken naar antwoord want dat is per geval anders kwa oplossing. En kan lange weg zijn wat voor jou dier werkt.
Probeer ook altijd 1 ding te gelijk en geen abrupte wisseling te maken.en wat je nu ook doet bijhouden wat je doet. Steeds 1 ding tegelijk proberen
fargo schreef:Ik mis probiotica, al zit dat wel in de Gastro plus. Probiotica zorgt voor gezonde darmflora. Minder foute bacteriën daardoor en dus ook minder gasvorming. Er is altijd gas aanwezig maar met gezonde darmflora en fauna is dat hét best onder controle. Verder is het geven van olie ook gasdempend. Je kunt veilig twee keer een kopje olie per dag geven. Of als je dat teveel vindt een (thee) kopje.
Mijn vorige paard was ook luchtzuiger en heel gevoelig voor gas. Een weersomslag met een overgang van hoge naar lage luchtdruk heeft enorm veel effect op het uitzetten van gas in de buik van een paard. Op dagen dat het weer omslaat moet je dus extra alert zijn. Dan probeerde ik mijn paard in ieder geval beweging te geven om hem te helpen.
Maar probiotica en olie zijn erg belangrijk. Biergist kan daarbij ook heel goede hulp zijn.
Sterkte, het is een ellende maar je kunt hiermee veel verbeteren.
Oh en zorg dat je altijd colosan in huis hebt daar heb ik veel mee kunnen oplossen of anders in ieder geval al mee kunnen verlichten tot de Da kwam.