Wondverzorging na genezen hechtingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Wondverzorging na genezen hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 09:11

Bij het koppelen van mijn paarden twee weken geleden heeft mijn jongste paard helaas een trap gevangen, op de zijkant van haar knie, met een diepe open wonde als gevolg.
Uiteraard direct de dierenarts gebeld, de wonde was erg diep maar geen beschadiging van het gewricht.
Dit is supernetjes gehecht geweest, laatste verbandwissel was afgelopen woensdag, alles sloot mooi aan en is supermooi aan het genezen.
Advies van dierenarts was om dat verband er zo lang mogelijk om te laten (zeker tot vandaag, wat gelukt is al begint het nu wel af te zakken maar de wonde is nog beschermd). Eenmaal het verband er nu af gaat (kan ik zelf doen) en het ziet er goed uit mag ze gewoon bloot blijven en terug de weide in.

Ik vind het persoonlijk nog wat eng, ik zie de rampscenario's dat ze bij een rare beweging het weer open trekt en we weg zijn voor enkele maanden, want de wondranden zijn volgens mij wel nog fragiel?
Het zit ook op een bewegend gedeelte, is het interessant om nog mesitran te smeren om het litteken soepel te maken, of maak ik daarmee het net weer week waardoor het kan uitscheuren?
Ik heb de neiging om nu nog een weekje een buisverband te gebruiken (al dan niet met een gaasje mesitran eronder) om toch nog wat druk en bescherming op de wonde uit te oefenen. Of zal dit net het herstel tegenhouden?

Cheminee

Re: Wondverzorging na genezen hechtingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:15

Honingzalf is altijd goed naar mijn mening..!

Staat ze apart van de groep buiten? Dan niks om. Anders zou ik het gewoon nog een paar dagen verbinden met verband. Buisverband zakt af

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:20

Ik zou gewoon even bellen met de behandelend DA, zeggen dat je het een beetje eng vindt zo en of die er achter staat als je de wonde toch nog wat verder verzorgt. Vaak geven ze toch maar een algemeen advies en je hebt best kans dat DA het met je eens is om er nog wat extra aandacht aan te geven als je dat graag doet :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 09:21

ja, ze staat nu apart. Eigenlijk moest ze boxrust, maar ik heb de stal + een klein stukje paddock afgezet. Ik zal vanaf deze week starten met het paddockje telkens een beetje op te schuiven tot ze weer het ganse stukje weide heeft. (om te voorkomen dat ze compleet losgaat :D )

Ik hou ze deze winter denk ik apart, het gaat wel al goed met mijn oude merrie, dus ik ga haar en de boosdoener deze winter afwisselend bij de oude merrie zetten en dan in het voorjaar opnieuw proberen om ze alledrie samen te zetten. Zodat er dan hopelijk geen gemep meer te pas komt.

Verbinden is nog niet zo evident omdat het net op de voorknie is, je moet goed opletten dat het haakbeentje vrij blijft en het niet te strak is, vandaar dat ik aan buisverband dacht die de druk mooi verdeelt en toch wat bescherming geeft. Maar als het afzakt heeft dat idd geen nut.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:39

Buisverband zou je dan aan de bovenkant vast kunnen plakken in de hoop dat het wat beter blijft zitten :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:51

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 09:56

Woensdag is het twee weken gehecht. Vorige week woensdag zag het er supernetjes uit, geen zwelling, geen ontsteking, geen opzetting van de wondranden, hetgene ik zag tussen het verband is er niks opengegaan, dus ik heb goede hoop dat het inderdaad netjes dicht is/blijft. (hechtingen aan er vanzelf uit.)

Misschien moet ik die kniebeschermers maar aanschaffen voor het moment ik ze terug samen zet :+.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 10:08

Bij mensen zeggen we altijd, wanneer de wond droog is deze aan de lucht laten genezen en niks meer op doen. Dat is vaak al (ruim) voor de hechtingen/agraves er uit gaan. Ook bij wonden bijv. midden over de knie. Dat is beter voor de genezing.

Nu snap ik wel dat de wond bij het paard wat meer aandacht nodig heeft gehad, maar als de DA zegt dat ie open aan de lucht mag genezen, dan zal dat ook prima kunnen. Mocht je er toch wat meer mee willen zou ik gewoon even overleggen met je DA :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 10:18

Dierenarts zegt idd gewoon, verband eraf en na 2 weken zit het voldoende dicht om gewoon zo te laten. Het ligt vooral aan mij dat ik wat paranoia ben en de wonde weer spontaan zie openspatten enzo :+.
Ik zorg dat ik morgen bij het verband eraf halen wat simpel verbandmateriaal liggen heb, moesten er alsnog wat hechtingen uitgeknapt zijn dat ik het weer kan afdekken in afwachting van de dierenarts, maar als het er goed uitziet laat ik het gewoon bloot.

vorige woensdag zag het er zo uit:

Spoiler:
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 19:50

Verband was daarnet helemaal afgezakt dus het eraf gehaald.
Hechtingen zitten er ng stevig in. Links onderaan zit een plekje waar ik wat over twijfel of het dicht zal blijven.
Nu hopen dat ze er ng 2 dagen kan vanaf blijven.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:43

Als ze er bij kan om te schuren, zal ze er aan gaan schuren. Zorg dus voor een halsrek zodat ze er niet bij kan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 20:45

Een halsrek kan ik zo meteen niet regelen. Zou er ook geen idee van hebben waar ik dat moet halen. Dierenarts heeft daar ook niks over gezegd...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:03

Halsrek kan je heel simpel zelf maken: meer dan een paar in stukken gezaagde bezemstelen, touw en wat tuinslang (in stukjes, als afstandhouders tussen de stukken bezemsteel) heb je niet nodig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 10:15

Wond was vanmorgen nog supergoed dicht! Twee hechtingen zijn inmiddels verdwenen maar er is zelfs geen verdikking van de wonde te zien.
Helaas wel een volledig dik been. (vanaf knie tot kogel). Foto's gestuurd naar dierenarts voor overleg, vanmiddag opnieuw temperaturen. Maar zolang er geen koorts is en ze er goed op steunt ga ik uit van vocht.
Even overleggen of ik iets kan doen met coolinggel (op pijpbeen, uiteraard niet in de buurt van de wonde, spoelen vindt ze geen strak plan en ik zit niet te wachten op rare sprongen) en eventueel al mag stappen / grotere paddock geven.