Bulten.. Herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bulten.. Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:56

Momenteel zit 1 van mijn pony's met een probleempje. Heb het eergisteren gezien, gisteren leek het weg te trekken maar vandaag is het eens zo fel weer terug. Iemand die dit al eens gezien heeft en me even op weg kan helpen?

Het gaan dus om bulten, eerst aan de achterkant van zijn rechterachterbeen, maar nu zijn hele achterbeen en een stuk van zijn buik (al zijn ze daar (nog) niet zo fel). En ze jeuken.. heel erg...

Afbeelding

Waar moet ik het zoeken? Het is duidelijk een reactie op iets. Dacht aan kruiden die ik recent ben gaan geven, maar het is zo lokaal. Of extra vitamine E ben ik ook recent gaan geven maar lijkt me ook raar. Verder is er niets verandert in de voeding. Insecten? Omdat hij ook ineens wel héél hysterisch op vliegen reageert. Maar dan zo plotseling aan het einde van de zomer? En wat voor insect?

Zijn temperatuur is nu 38.1°C wat op zich geen koorts is maar voor hem wel hoog. Al is het nu ook best warm.. Verder merk ik weinig aan hem, buiten het hysterisch gedoe dan.

Kan ik hem helpen met jeukstillende shampoo of zalf? Of kan ik er beter af blijven? Geen idee wat ik ermee moet...

HopeDreamer

Re: Bulten.. Herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:12

Dierenarts erbij halen?

Het kan zo veel zijn... Mijn paard had ook een keer allemaal ''vreemde'' bulten. Dit bleek een bacteriële huidinfectie te zijn, wat waarschijnlijk door in insectenbeet/steek kwam. Dit was al snel opgelost met 2x per dag met betadine eroverheen. Echter riepen heel veel dat het schimmel was, dit was het dus echt totaal niet. Vandaar gewoon de DA er bij halen, dan heb je gelijk een stuk meer zekerheid :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:19

Dat is een optie ja, maar als het niet echt nodig is liever morgen dan vandaag ;)

Het zijn overigens gladde bulten, waarmee ik bedoel dat er geen putje of korstje op zit ofzo. Waardoor insecten mij ook weer raar lijken dus ik weet het niet.

De andere pony heeft dit in het begin van de zomer gehad maar dit leek dan wel weef echt insectgerelateerd. Met een deken trok het ook snel weer weg. Maar die bulten waren anders, je kon echt zeggen waar hij gestoken was en het was niet zo op 1 plaats.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:22

Mijn pony heeft dit een keer gehad. Ik denk zelf dat het door een insect was want ik had niets in haar voerschema veranderd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:25

Iets te dicht langs een verkeerd plantje gewandeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:31

@ Maureen95 : is het bij die van jou vanzelf weggegaan? En kwam het ook in vlagen? Dus dat je dacht dat het beterde en dan weer terug meer?

@ Maflinger_S : het zou kunnen maar zou niet meteen weten wat. Zo nog eens kijken of er een stiekem plantje naast zijn paddock staat maar verder in het veld en de weide enzo kan ik me niet voorstellen dat hij op die hoogte iets gepasseerd is.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 15:34

Ja soms had ze er wel eens last van. Precies dezelfde bulten. Kon na een paar uur weer weg zijn maar soms was het er wel langer. Ze had wel lichte eczeem dus misschien had het daarmee te maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:09

Heb net even een inspectie-ronde gedaan in de paddock en stal maar kan niet meteen iets vinden. Tenzij het stro op zich (is nieuwe oogst volgens mij) maar dan zou ik het ook meer verspreid over het hele lichaam verwachten.

Heb nog wat foto's met meer licht:

Afbeelding

En wat ik ook vind, maar moeilijk op foto te zetten, dat zijn buik aan de kant waar er ook bulten zijn meer uitsteekt en in een punt. Misschien algemene zwelling? Of toeval :+

Afbeelding

Afbeelding

Zo maar eens even wat met hem stappen/laten grazen en even zien. Denk dat ik er daarna wat jeukzalf op doe ofzo.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:21

Hi, ik heb je net een pb gestuurd met een vergelijkbare situatie. Hopelijk heb je er wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:22

Hij heeft niet alleen bulten, maar ook vlekken. :+

Nu zonder dollen: heb je nog (oude) nesten van eikenprocessierups in de buurt misschien? Ze zijn nu niet actief meer, maar de brandharen uit de oude nesten kunnen nog steeds problemen geven. Even rollen in de wei op een plek waar wat uit een boom gevallen is en ze zitten onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:38

Dat heeft die ook ja, maar heeft hij gelukkig geen last van :P

Gelukkig geen eiken hier in de buurt, daar heb ik met de andere een aantal jaar geleden problemen mee gehad en dat is het ook niet neen.

Pb moet ik nog even lezen, bedankt alvast.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 16:51

Vroeger heb ik dit ook bij mijn paard gehad, maar dan op de zijkant van de romp. De dierenarts heeft toen een spuit gegeven en toen ging het over.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:43

Bij mijne waren vergelijkbare bulten door de eikenprocessie rups. Hij kreeg toen een injectie van de veearts en toen trok het bijna direct al weg.

Afbeelding

Als het niet door de rups komt zou ik het wel zoeken in een allergische reactie op iets waarmee hij in aanraking is geweest. Als het niet uitbreid is die plek niet zo'n ramp, tenzei hij andere klachten krijgt. Mijne had ook een opgezet hoofd dus kon sowieso niet wachten met de injectie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:49

Mijn oude pony kreeg elk jaar in augustus zulke bulten. Begon met een paar kleintjes en de volgende dag zijn hele lijf onder de bulten en schijven. Eerste keer weg laten spuiten, maar omdat ze terug bleven komen is hij naar de DA te gaan om te onderzoeken op allergieën. Die bleek allergisch voor beuken kwam er uit de test :+ Waarom het elk jaar augustus/september was weet ik eigenlijk niet, na die test hebben we elk jaar een aantal spuiten gekregen zodat we hem zelf konden spuiten.

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:34

[***] schreef:
Dat is een optie ja, maar als het niet echt nodig is liever morgen dan vandaag ;)

Het zijn overigens gladde bulten, waarmee ik bedoel dat er geen putje of korstje op zit ofzo. Waardoor insecten mij ook weer raar lijken dus ik weet het niet.

De andere pony heeft dit in het begin van de zomer gehad maar dit leek dan wel weef echt insectgerelateerd. Met een deken trok het ook snel weer weg. Maar die bulten waren anders, je kon echt zeggen waar hij gestoken was en het was niet zo op 1 plaats.

Bij die van mij waren het ook gewoon gladde bulten en echt her en der qua plaats..

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:55

Degene die met spuiten bezig geweest zijn, waren dit dan cortisonen? Of andere middelen?

Allergie voor beuken.. raar, want die bloeien in het voorjaar. Weet je ook wat van de beuk precies?

Het lijkt wel een allergische reacte of inderdaad iets van een infectie door een beet ofzo. Misschien ook door wat minder weerstand door de seizoensverandering en hij is niet meer de jongste. Kreeg ook nog een tip door, ging over dit paard: [VN] Jill Huijbregts gunt toppaard pensioen Nu is het nog niet zo erg en zijn ze nog niet zo groot maar ik hou het wel in mijn achterhoofd want in de video die ik gezien heb sprak ze ook over benauwd zijn en sloom ed en dat heeft die ook. Weet niet of het met elkaar te maken heeft want dat is al langer dat hij last heeft met warm weer, maar het kan dus wel een weerstandsdingetje zijn.

Even maar afwachten hoe het morgen is, heb het intussen gewassen met tea tree shampoo en daarna ingesmeerd met een verkoelende/jeukstillende gel en dat leek hem wel deugd te doen. Temperatuur was ook nog hetzelfde. Dus morgen maar zien of het meer of minder is en dan kijken wat ik ermee doe.

Edit; x_Nadia : dank je, die tip had ik inderdaad gehad :)
Ergens wel een beetje eng als mensen dat erin zien, maar gelukkig zijn er nog wel meer dingen die het ook kunnen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:59

Was heel apart inderdaad, maar dat kwam uit de allergietest. := Dus hoe betrouwbaar die test was weet ik niet. Ik weet ook niet meer precies wat in de spuiten zat, alleen dat we een koelkast in de garage hadden die vol lag.

Bij hem jeukte het ook en hij was ook sloom en gewoon niet lekker ervan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:03

Als je nieuw stro hebt, is het best mogelijk dat het urticaria is op basis van dat nieuwe stro. Dan is het stro gewoon nog wat te 'sappig' en geeft het een allergische reactie. Gewoon contactallergie. Als de bulten alleen op plekken zitten waar hij bij liggen met het stro in aanraking kan komen, dan maakt dat het nog waarschijnlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:14

Dat laatste vind ik een moeilijke, daarstraks ook met een stalgenoot erover gehad en toen zei ik: volgens mij gaat die nog net niet zitten in de stal :+ Ik zou denken als het van het stro is dat het meer verspreid zou zijn, en zowel links/rechts. Hij rolt en gaat ook plat in de stal (te zien aan de plaatsen van de mestplekken). Maar natuurlijk als hij gewoon rechtop zou liggen en dan op zijn rechterbil zeg maar kan het misschien. Kan het zo niet zeggen eigenlijk. Maar dan zou het vanzelf over gaan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:18

Staat hij overdag buiten? En is het minder/weg als hij weer op stal gaat en is het weer erger in de ochtend? Allemaal aanwijzingen dat het 'simpel' urticaria is. En dat gaat idd gewoon over.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:24

De bulten en daarbij kortademig en sloom zijn, kunnen duiden op een allergische reactie. Dan krijg je vaak een antihistaminicum, dat zou in die spuiten kunnen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:28

Hij staat in een paddock met een stal (met stro) als schuilstal, dus dat is moeilijk te zeggen. Hoewel hij er natuurlijk niet constant in ligt... Zit nu hardop te denken: moeten de onderbenen dan ook niks hebben? Want hij heeft wel royaal stro in de stal zeg maar dus dan zou je denken koten en wat hoger hebben altijd contact...

Kan inderdaad Maflinger_S :j Nu linkte ik dat niet meteen aan elkaar omdat het vandaag toch best warm was en hij al best wat haar heeft dus de benauwdheid zocht ik meer in die hoek. Hoewel het ook al warmer is geweest en hij toen minder last leek te hebben. Je weet het nooit hé, dat vind ik altijd zo moeilijk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:34

Je loopt met een paard, waarschijnlijk met elk wezen waar je zorg voor draagt en dat een andere taal spreekt, altijd achter de feiten aan. Je kunt alleen zorgen dat de afstand tussen jou en die feiten kleiner wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 21:55

is duidelijk netelroos. :j
wat kan helpen is om even met water de plek goed afsponsen.
komt vaak van de bodem /smeersel, medicatie of voeding, datgene wat je hebt toegevoegd maar even weg laten.

en wat jouw pony heeft is echt niet hetzelfde als het paard van jill hoor
dat paard heeft lymfesarcoma, en dat zijn tumoren
is echt totaal wat anders.