[VOLG] Balanceren op het randje...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yacintha

[VOLG] Balanceren op het randje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:14

Afgelopen maandag heb ik één van mijn paarden, Knud, bij de kliniek achtergelaten wegens koliek. Inmiddels staat hij er al 3 dagen, maar het ziet er helaas nog steeds niet goed uit.

Voor ik wat meer details vertel, eerst even wat achtergrond informatie.

Naam: Knud
Geslacht: Ruin
Ras: Fjord
Schofthoogte: 1.46
Geboortedatum: 25-03-2014
Ouders: M. Ulysses V. Sven

Afbeelding

Knud is een dominante en koppige clown, maar is ontzettend lief. Hij werkt hier veel in de coaching met kinderen en dit vindt hij geweldig. Hij geniet van het werk en alle aandacht, hij zorgt duidelijk voor ze. En de kinderen genieten net zo veel van hem!

Maandag 9 september was ik aan het werk in Slagharen. Rond half 5 belde mijn vriend mij op. Hij ging de paarden voeren voor hij weg ging, maar Knud lag en stond niet op. Hij wel eens vaker last gehad van wat kramp, dus ik vroeg of hij Colosan wilde geven. Even later stond hij weer.
Na een kwartier belde ik mijn oma om te vragen of zij hem kon checken. Hij stond nog steeds, maar at niet. Weer een half uur later stond hij, maar dit keer verder weg bij de kudde.
Samen met mijn vriend besloten dat we naar huis zouden gaan. En ja hoor, daar lag hij weer. We begonnen direct met lopen. Mesten deed hij niet en plassen ook niet, ondanks dat hij wel steeds in die houding ging staan. Meteen de dierenarts gebeld die alles heeft gecheckt. Slijmvliezen, pols, darmen, alles leek oke. Hij vermoedde wat gas of kramp, gaf darmontspanners en pijnstilling. Knud werd de oude en mocht lekker bijkomen met zijn grote vriend in de rijbak.
Helaas, geen mest en na bijna 2 uur knalde hij al door de pijnstilling heen. Na wat advies van de dierenarts, toch naar de dierenkliniek in Wolvega gereden.

Daar aangekomen om 1 uur 's nachts, gingen ze direct onderzoeken. Bloed was prima, ionen ook, was geen verstopping te merken. Het vermoeden? Zand.
Ze begonnen direct met medicatie en sonderen.
De volgende dag werd ik in de ochtend direct gebeld. Het gaat nog steeds niet beter. Hij mest niet, buiten wat diarree van het spoelen, en hij kan nog steeds niet zonder pijnstilling. We hebben een aantal opties besproken en een behandelplan opgemaakt: vasten, 3x per dag sonderen en lopen, lopen, lopen. Ze schatten zo'n 40-50% overlevingskans..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dag, woensdag, gingen mijn vriend en ik voor de tweede keer langs. De update van de dierenarts was voorzichtig positief! Hij mestte nog steeds niet, maar zijn darmen maken wel geluid. Hij heeft sinds dinsdag middag geen koliek en dus geen pijnstilling meer gehad. Nadeel, zijn witte bloedcellen waren gedaald. Dit betekent dat er iets aan de hand is in de darmen, dus hebben ze hem antibiotica gegeven.
Hij voelde zich ook overduidelijk beter toen wij er waren. Hij leefde helemaal op en sleepte ons overal mee naar toe. Elk plukje gras en hooi wilde hij maar al te graag eten!

Afbeelding

Afbeelding

Vanochtend was mijn vriend bij hem op bezoek, maar dit keer was de update niet zo positief. Hij had vanochtend voor het eerst normaal gemest, maar direct erna kreeg hij weer koliek. Dus begonnen ze meteen met lopen en pijnstilling. Zijn witte bloedcellen zijn nog steeds te laag. Gelukkig heeft hij geen buikvliesontsteking, maar het zand wil er maar niet uitkomen.

Afbeelding

Het is zo ontzettend zwaar. De ene dag lijkt het beter te gaan en krijgen we stille hoop, om vervolgens weer slecht nieuws te krijgen. Knud is zo moe en zwak, nu al, maar hij vecht nog zo hard. We gaan elke dag langs, puur en alleen al zodat hij weer een beetje licht in zijn ogen krijgt. Hij geniet duidelijk van onze aandacht.
Gelukkig krijgen we veel steun van familie, vrienden, kennissen en volgers. Ook helpen veel mensen door ons financieel te steunen. We zitten al op een flinke rekening en ik wil er zeker van zijn dat we hem de beste zorg geven die hij verdient. Dus ik ben zo ontzettend dankbaar dat wij zulke lieve mensen om ons heen hebben die ons willen doneren!

We bekijken het nu gewoon per dag en hopen op een positieve afloop...
Ik wil elke dag hier een update plaatsen en ik hoop dat er mensen met ervaring zijn die misschien tips hebben.

Morgen ochtend heb ik vrij gekregen van werk en ga ik weer naar hem toe. Laten we hopen dat we een goede update krijgen en vrijdag de 13e niet altijd een ongeluksdag is...

Afbeelding

BigOne

Re: [VOLG] Balanceren op het randje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:24

Och jee, weten ze zeker dat het zand is en geen beschadiging van de darmen door wormen of iets anders?? Ik hoop dat hij het haalt, fingers crossed je staat in ieder geval op een goede kliniek.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:25

Heel veel sterkte! Ik duim mee!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:30

Oh bah. Ik kan erover meepraten. Twee paarden meegemaakt met koliek in de kliniek. Allebei geopereerd. De een is overleden, de ander, mijn huidige paardje heeft het gered. Allebei was niet duidelijk wat het was, maar het was zeker een verstopping.

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Het wachten is verschrikkelijk tergend en zenuwslopend. Maar ze waren zo lief voor ons in de kliniek!

Ze doen er alles aan, houd daar alsjeblieft aan vast! :(:) heel veel sterkte en ik duim!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:33

Ik heb ook wel wat twijfels of het echt zand is of niet. Ik heb ook het gevoel dat we veel meer kunnen doen, maar ik weet niet of deze gevoelens en twijfel komt omdat ik het gewoon heel moeilijk vind om te geloven.

Het is echt heel zwaar inderdaad, je bent gewoon machteloos..

Pluisje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:36

Heel veel sterkte hoop dat die er bovenop komt. :(:)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:36

Hebben ze het over een operatie gehad? Bij mijn huidige paard kon ik kiezen tussen operen of laten staan met medicijnen. Uiteindelijk dus voor opereren gekozen. Dat had de meeste kans van slagen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:39

Ja ze hebben het over opereren gehad, maar dat hier veel risico's aan vast zitten.
Ik heb zelf altijd slechte ervaringen hiermee gehoord en de risico's zijn zo groot ten opzichte van het verschil in slagingspercentage, dat ik heb gekozen om dit eerst te proberen. En, de financiën werken absoluut niet mee voor een operatie. Dus daar ben ik ook heel hard mee bezig om te kijken of ik toch iets bij elkaar kan sprokkelen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:42

Bij onze shet hebben ze de volledige darm gescand en ook gerontgend. Uit de rontgen kwam dat er geen/nihil zand in het lijf zat, uit de scan kwamen stevige ontstekingen.

De eindconclusie was, nadat hij na 5 dagen op de kliniek (utrecht) naar huis mocht, dat hij waarschijnlijk een virus heeft opgepikt en daar zo ziek van is geworden. We hebben later in dezelfde periode nog over 3 paarden gehoord die dat hadden, 1 is overleden. De kansen waren bij hem nog geen 50%. Hij heeft nog wel een half jaar nodig gehad voor volledig herstel, maar was al snel weer niet-zielig fit meer.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:44

Och zo herkenbaar die stallen en het pad naar achteren....
Ook verstoppingskoliek.
Met echo kunnen ze bij shets wel kijken hoeveel zand er zit maar bij grotere niet helaas.
Hij kan nu nog geen wormkuur krijgen. Moet ie eerst weer ah voer zitten. Bij mijne was het lintworm (gewoon altijd netjes ontwormt).
Moet zeggen dat ik de rekening mee vond vallen
9 dagen daar geweest met kerst ook. Elke dag onderzoeken, bloed testen , andere testen, echo etc. Was 1200 kwijt. Niet weinig natuurlijk maar ik had op veel meer gerekend.
Wie heb je als arts (mag via pb).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:47

Heel veel sterkte voor jouw en je paardje!
Gaan heel hard duimen voor je maatje.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 21:47

ik kan alleen maar zeggen ontzettend veel sterkte, lijkt me echt vreselijk en slopend!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 21:54

Ontzettend bedankt voor de steun allemaal!
Ik heb ook nagedacht over een echo of röntgenfoto's, maar dat zouden ze dus niet kunnen zien bij Fjorden?

De behandelende arts is Marco de Bruijn, hij denkt heel goed met ons mee! Hij geeft ook niet zomaar op, hij geeft aan zeker nog even door te willen gaan. Qua kosten zitten we nu bijna op de 1000 euro, voor 3 dagen. Ik laat hem sowieso nog langer staan, het liefst natuurlijk totdat hij gewoon weer beter is!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:14

Ja Marco zoekt wel door. Vaak doen ze bij binnenkomst al een echo. Daar kunnen ze ook zien of t paard goed verteerd in de darm of dat er een ontsteking bv in de blinde darm zit

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 22:19

Ik ga daar morgen toch eens over door vragen! Of ze zulke onderzoeken wel hebben gedaan, bij binnenkomst in ieder geval niet..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:27

Heel veel sterkte TS.. wat een ellende!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:32

Kunnen ze bij het opvoelen ook niets afwijkends voelen?

Sterkte in ieder geval, ik duim voor jullie!

:(:)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:38

Misschien ligt t er aan hoe ze binnen komen.. heb t , gelukkig, maar 1 x meegenaakt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:39

Beterschap met je maatje. De mijne heeft op dit moment ook koliek, waarschijnlijk verstoppingskoliek. Gaat gelukkig al ietsje beter maar begrijp goed hoe rot je je voelt.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:40

Sterkte!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:07

Heel veel sterkte en beterschap gewenst voor Knud...

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 08:01

Dank jullie wel allemaal! En fjordjes, jij ook heel veel sterkte gewenst.

Bij het opvoelen had hij niks geks gevonden. Hij had er wat meer uit gehaald, maar verder niets...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:11

Bij mijn merrie, IJslander, hebben ze destijds ook een röntgen van de buik gemaakt. Dat kan goed, geeft veel duidelijkheid.

Bailando_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 08:11

Lieve Yacintha, wat heb ik veel geleerd bij jou op mijn stage. Zelfs de keer dat jij me met Knud aan het werk zette,en hij mij perfect spiegelde. Knud is zo onwijs leuk. Net wat je zegt een echte clown.

Had je heel graag geholpen met een beetje geld,maar helaas heb ik een van mijn katten ziek.

Ik duim heel haard voor Knud, en het is zo'n vechter die mag binnenkort weer lekker bij jou thuis clownen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 13:07

Vanochtend ben ik weer bij hem langs geweest. Hij heeft een goede dag!
We zijn weer lekker een stuk gaan lopen en hij mocht zelfs een paar happen gras eten. Nou, meneer sleept me het hele terrein over.
Ze willen hem voorzichtig aan wat meer laten eten zodat er langzaam weer wat mest door de darmen blijven gaan, wat het zand kan meenemen. Vanochtend lag er ook weer normale mest in de stal en hij heeft geen koliek gehad. Dat is dus goed!
Maar, zijn witte bloedcellen zijn nog steeds laag. Dus dat betekent dat zijn darmen met de dag gewoon slechter worden, dus het moet wel snel beter gaan.

Ik heb het nog gevraagd, hoe ze weten dat het zand is. Toen ik begon over een röntgen foto, zei de dierenarts dat ze daar niet bij konden komen. Ik vroeg ook nog of de kans er niet is dat het alsnog iets anders is, maar ook daarop antwoordde hij dat hij het vrijwel zeker weet.
Ik vind het zelf heel moeilijk, maar ik weet natuurlijk niet wat wel of niet mogelijk is. Dus ik ga er vanuit dat ze het beste met mijn paard voor hebben en er alles aan doen om hem beter te maken.

Dus laten we hopen op meer van zulke dagen!

Afbeelding