Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
OleJon schreef:Ik denk inderdaad ook aanog artroseheb maandag afspraak bij de kliniek dierenarts zei wel als het artrose ik wel reëel moet zijn ivm met zijn leeftijd iemand ervaringen met oudere paarden en artrose moet er niet aan denken om hem in te laten slapen
Maiske schreef:Stel, nog los van de foto's, eens een week of twee pijnstilling voor bij je dierenarts.
Omdat ze niet kunnen praten vind ik dat de beste manier om bij dieren de mate van pijn of ongemak te meten.
bigone schreef:OleJon schreef:Ik denk inderdaad ook aanog artroseheb maandag afspraak bij de kliniek dierenarts zei wel als het artrose ik wel reëel moet zijn ivm met zijn leeftijd iemand ervaringen met oudere paarden en artrose moet er niet aan denken om hem in te laten slapen
Je kunt er wel niet aan moeten denken maar wanneer het ernstig is en er is niet al te veel aan te doen dan mag je blij zijn dat wij als mensen de beslissing kunnen nemen voor onze dieren. Het feit dat hij eigenlijk continue het been ontlast geeft aan dat er behoorlijk veel pijn bij komt kijken. Succes, hoop dat er iets gedaan kan worden.
Mloes schreef:Mijn haflinger van 29 heeft ook artrose, met glucosamine gaat het een stuk beter! Verder niet op stal zetten maar 24/7 buiten zodat ze in beweging blijven.
Ik zou nog niet gelijk denken aan inslapen hoor! Succes!
anjali schreef:Mloes schreef:Mijn haflinger van 29 heeft ook artrose, met glucosamine gaat het een stuk beter! Verder niet op stal zetten maar 24/7 buiten zodat ze in beweging blijven.
Ik zou nog niet gelijk denken aan inslapen hoor! Succes!
Koude en vocht kan wel slecht zijn bij artrose. dan is een warme droge stal voor de nacht beter.Maar consulteer de DA als je iets zeker wilt weten.
Mloes schreef:Mijn pony heeft een grote inloopstal met een gigantisch dik pak stro. Vind het altijd heel grappig om te zien, mijn haflinger kiest er best vaak voor om 'op stal te gaan', zij eet het hooinet binnen helemaal leeg. Haar maatje blijft juist altijd buiten en eet daar het hooinet leeg. Maar ze scharrelt lekker rond, eten in de stal, buiten grasjes knabbelen, geloof echt wel dat dat beter is dan 10-12u opsluiten in een stal waar ze gedwongen stilstaan.
superpony schreef:Ik heb een van 20 en van 26 met artrose. Mijn merrie van 26 was toen zij 20 was ook steeds stijf uit stal en vaak dikke benen.
Nu lopen ze met de anderen 24/7 buiten en ze is erg actief. Wordt ook nog steeds gereden en is vlot.
Het nadeel van de nacht opsluiten is dat ze veel teveel uren achtereen opgesloten staan en dus niet vrij kunnen bewegen.
Ja, je paard kan even liggen en uitrusten, maar normaal doet een paard dat nooit 8 of 10 uur lang bijv. En dan reken ik nog gunstig, want meesten staan langer op stal.
Het andere is dat paarden overdag vaak wel buiten staan met geen of weinig beschutting/schuilmogelijkheid. Die uren zijn dan zwaarder dan dat ze zelf af en toe kunnen kiezen om even te rusten of te schuilen etc.
Nu moeten ze uren overal tegen kunnen en daarna opgesloten staan.
Ik lees dat een paard last heeft van de rest? Een stabiele kudde is belangrijk, net als voldoende plekken om te eten, te rusten en te schuilen.
Maar een paard laat zich in principe niet opjagen als de kudde stabiel is. En buiten dat kunnen de meeste mensen helemaal niet goed lezen wat ze zien. Ook zien ze de paarden niet 24/7.
Voor supplementen ben je eigenlijk wat aan de late kant, maar duivelsklauw is zeker het proberen waard.
flavlip schreef:Mijn pony heeft ook artrose en op het moment dat hij er meer last van heeft is zijn schouder wat verdikt, ik denk door het ontlasten/compenseren.
In dit geval zou ik er voor kiezen wel foto's te maken. Mocht het artrose zijn kun je ook supplementen geven (glucosamine), ipv metacam, wat ik persoonlijk best heftig vind om te geven zonder diagnose. Voor 1x prima, maar niet bij 'dipjes'.
Ik denk dat je voor supplementen zeker niet te laat bent, mijn pony is er ook erg van opgeknapt.