Oudje met beenprobleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Oudje met beenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 18:28

Ik heb een 28 jarige welsh ruin. Die swinters als hij smorgens opstaat erg stijf is en dan bijna op 3 benen loopt een paar stappen verder gaat het dan weer goed. Nu zie ik regelmatig dat hij op rust staat en voorbeen naar voren strekt om te ontlasten ik ben van plan om de kliniek te bellen om Hoe en wat Door zijn leeftijd maak ik me zorgen is het een ouderdom kwaaltje? Of zou het artrose kunnen zijn

Swanzie

Re: Oudje met beenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:55

Klinkt als artrose als het vooral tijdens het opstarten is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 19:19

kan artrose zijn.maar zou inderdaad door een kliniek eventueel foto
laten maken wat er precies aan de hand is

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 11:29

Ik denk inderdaad ook aanog artrose ;( heb maandag afspraak bij de kliniek dierenarts zei wel als het artrose ik wel reëel moet zijn ivm met zijn leeftijd iemand ervaringen met oudere paarden en artrose moet er niet aan denken om hem in te laten slapen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:47

OleJon schreef:
Ik denk inderdaad ook aanog artrose ;( heb maandag afspraak bij de kliniek dierenarts zei wel als het artrose ik wel reëel moet zijn ivm met zijn leeftijd iemand ervaringen met oudere paarden en artrose moet er niet aan denken om hem in te laten slapen

Je kunt er wel niet aan moeten denken maar wanneer het ernstig is en er is niet al te veel aan te doen dan mag je blij zijn dat wij als mensen de beslissing kunnen nemen voor onze dieren. Het feit dat hij eigenlijk continue het been ontlast geeft aan dat er behoorlijk veel pijn bij komt kijken. Succes, hoop dat er iets gedaan kan worden.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:50

Stel, nog los van de foto's, eens een week of twee pijnstilling voor bij je dierenarts.

Omdat ze niet kunnen praten vind ik dat de beste manier om bij dieren de mate van pijn of ongemak te meten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 11:52

Mijn haflinger van 29 heeft ook artrose, met glucosamine gaat het een stuk beter! Verder niet op stal zetten maar 24/7 buiten zodat ze in beweging blijven.

Ik zou nog niet gelijk denken aan inslapen hoor! Succes!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:02

Ik heb een Grote D-pony van 31½ jaar oud die ook artrose heeft [zou ook hoefkatrol hebben] en achter erg stijf loopt in het begin.
Eenmaal gelopen gaat hij prima,hij gaat nog mee op buitenrit en wil en mag hij gaan zo hard als hij zelf wil.En hij gaat nog behoorlijk hard,geen lange stukken natuurlijk.
Hij loopt 24\7 buiten,heeft dus altijd beweging.Hij heeft een poosje stil gestaan en dat merk je wel,hij is zijn spieren kwijt en is erg stijfjes.We gaan het weer opbouwen dat hij weer meer beweging krijgt.
Opstartproblemen en stijfheid wil niet zeggen dat een pony er ook pijn bij heeft.

Je pony elke dag beweging geven en liefst 24/7 buiten,dan kan hij nog best wat jaartjes mee.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:34

Hier ook artrose, kijken of je hem met een supplement of bioresonantie meer pijnvrij kan krijgen is zeker een optie. Fotos zeggen voor mij niet zoveel, het ligt puur aan het paard hoe ze zich voelen vindt ik. Natuurlijk kun je wel de bevestiging dan krijgen dat het artrose is maar op deze leeftijd is de kans erg groot denk ik....beetje uitzoeken waar je hem mee kan helpen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 12:54

Je hebt trouwens wel kans dat dit ene voorbeen het ergst is maar na onderzoek blijkt dat alle benen zijn aangetast.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 13:32

Bedankt voor jullie ervaringen denk dat hij het zowiezo aan beide voorbenen heefte. Hij staat alleen snachts op stal zo dat hij droog kan liggen Omdat hij voorbeen
ontlast zal hij daar pijn aan hebben maar hoeveel pijn weet ik niet vind ik moeilijk in te schatten ondanks
ik hem 24 jaar heb. Al het slecht weer is dan is hij wel wat chagrijnig. Maar hij heeft nog nooit van regen gehouden en moeilijk te pijlen. Hij schooit nog wel om lekkers.hij ziet er verder ook nog mooi uitAfbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Maiske schreef:
Stel, nog los van de foto's, eens een week of twee pijnstilling voor bij je dierenarts.

Omdat ze niet kunnen praten vind ik dat de beste manier om bij dieren de mate van pijn of ongemak te meten.

Dat ga ik.zowiezo ook doen :)

bigone schreef:
OleJon schreef:

Je kunt er wel niet aan moeten denken maar wanneer het ernstig is en er is niet al te veel aan te doen dan mag je blij zijn dat wij als mensen de beslissing kunnen nemen voor onze dieren. Het feit dat hij eigenlijk continue het been ontlast geeft aan dat er behoorlijk veel pijn bij komt kijken. Succes, hoop dat er iets gedaan kan worden.

Ik zou die keuze Hoe moeilijk dan ook zeker moeten nemen |(

Verder staat hij de hele dag in de bak en wei hij word al 3 jaar niet meer bereden
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-09-19 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:13

Mloes schreef:
Mijn haflinger van 29 heeft ook artrose, met glucosamine gaat het een stuk beter! Verder niet op stal zetten maar 24/7 buiten zodat ze in beweging blijven.

Koude en vocht kan wel slecht zijn bij artrose. dan is een warme droge stal voor de nacht beter.Maar consulteer de DA als je iets zeker wilt weten.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:27

anjali schreef:
Mloes schreef:

Koude en vocht kan wel slecht zijn bij artrose. dan is een warme droge stal voor de nacht beter.Maar consulteer de DA als je iets zeker wilt weten.

Mee eens. Mijn 28 jarige KWPN'er stond eerst 24/7 buiten, want beweging is goed voor ze, maar dit jaar kon ze bijna niet meer lopen. Dus s'nachts op stal en nu gaat ze echt weer goed. De kou van de grond trekt echt in haar benen, dus paar uur rust en warmte doen haar goed. Verder stappen wij bijna elke dag met haar 20 tot 60 min, omdat ze daar ook echt losser van wordt. En ze krijgt medicijnen. Paar jaar terug had ze een soort purschuim laag als demping voor haar hoeven, maar dit raad ik af. De hoef wordt er zacht en week door.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:40

Mijn pony heeft een grote inloopstal met een gigantisch dik pak stro. Vind het altijd heel grappig om te zien, mijn haflinger kiest er best vaak voor om 'op stal te gaan', zij eet het hooinet binnen helemaal leeg. Haar maatje blijft juist altijd buiten en eet daar het hooinet leeg. Maar ze scharrelt lekker rond, eten in de stal, buiten grasjes knabbelen, geloof echt wel dat dat beter is dan 10 tot 12 uur opsluiten in een stal waar ze gedwongen stilstaan.

Edit: op de vorige stal waar ik 3 jaar terug stond, stond zij in de winter 's nachts op stal, ongeveer 12 uur achter elkaar. Als ik zie hoe stijf zij uit de stal kwam elke ochtend, en als ik dat vergelijk met nu dan gaat het nu 1000x beter. Ik tref haar 's ochtends wel altijd buiten op de paddock aan, maar als ze van de wei komt gaat ze altijd direct lekker op stal beetje hooi knabbelen en uitrusten van een dag wei haha! Zwaar leven als senior :7

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:45

Mloes schreef:
Mijn pony heeft een grote inloopstal met een gigantisch dik pak stro. Vind het altijd heel grappig om te zien, mijn haflinger kiest er best vaak voor om 'op stal te gaan', zij eet het hooinet binnen helemaal leeg. Haar maatje blijft juist altijd buiten en eet daar het hooinet leeg. Maar ze scharrelt lekker rond, eten in de stal, buiten grasjes knabbelen, geloof echt wel dat dat beter is dan 10-12u opsluiten in een stal waar ze gedwongen stilstaan.

Klinkt als een heerlijke plek. Maar ik denk dat het voor elk paard of omgeving verschilt wat het beste is. Als mijn paard 24/7 buiten staat met haar vriendje, krijgt ze geen rust. Haar vriendje loopt haar constant te pushen om te blijven lopen. Lopen is goed, maar het was nu teveel voor haar. Ook gaat ze zelf niet op een lekker stro laagje staan met hooi, gras heeft nog altijd voorkeur. Had het liever anders gezien, omdat ik voorstander ben van 24/7 buiten, maar soms kan het niet anders.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 15:01

Klopt hoor, je hebt het natuurlijk niet altijd helemaal zelf in de hand. Je ziet ook steeds vaker van die stallen met kleine uitloop-paddockjes, zoiets zou voor een paard met artrose ook al een fijne oplossing kunnen zijn. Maar nogmaals, die stallen zijn niet overal :)
Mijn pony komt over een paar weken aan huis, en heb dan eenzelfde situatie als nu (grote inloopstal, stuk verharding, paddock, en wei eraan vast maar ook af te sluiten). Ze komt dan met een nieuw maatje dus dat wordt ook nog afwachten hoe alles gaat uitvallen. Maar opsluiten op stal is voor mij geen optie meer, dan verzin ik iets anders (wat weer makkelijk gaat omdat het straks lekker aan huis is :D).

Maargoed, offtopic. @TS: ik zou sowieso glucosamine gaan geven! Dat kan nog heel veel ondersteuning bieden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 21:03

ik ben een anderhalve week terug naar de kliniek geweest. hij liep goed op zachte ondergrong maar liep kreupel op het harde. hij heeft verder wat gevoeld en zo. hij vond niet dat hij op het eerste oog pijn had. wel had hij ook een verdikt schouder. weet niet hoe dat komt. hij heeft nog opties aangegeven om precies uit te zoeken waar de pijn weg kan komen uit de benen. door middel van fotos of uitverdoven. maar raade me eerst metacam aan. is een pijnstiller met ontstekingsremmer. en zien of zijn gedrag ook veranderd dan.
hij loopt nu soms nog wel wat kreupel of sleept een beetje met been. dat hij nu beter opstaat weet ik niet, want staat smorgens al. hoop hem daar volgende week wel op te betrappen als ik vroege dienst heb. hij zit nu een anderhalve week aan dat spul maar zie weinig verandering in zijn gedrag. heb het idee dat hij enigzins wat brutaler is flesje is bijna leeg en moest 3 oktober even weer met de dierenarts bellen om te zeggen hoe het gaat. ik kon altiijd nog een keer metacam halen over een tijdje als hij een dipje had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 21:25

Kan zeker op die leeftijd, is op zich geen probleem...

Pas als je merkt dat je paard geen levenslust meer heeft of niet meer kan gaan van de pijn (de hele dag niet) moet je je zorgen maken.

Ik heb een 25-jarige merrie vol artrose, ze staat al erg vroeg in de dekens en 's nachts lekker op stal! Gaat heel goed, soms galoppeert ze als een jong veulen door de wei :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 00:59

Ik heb een van 20 en van 26 met artrose. Mijn merrie van 26 was toen zij 20 was ook steeds stijf uit stal en vaak dikke benen.

Nu lopen ze met de anderen 24/7 buiten en ze is erg actief. Wordt ook nog steeds gereden en is vlot.

Het nadeel van de nacht opsluiten is dat ze veel teveel uren achtereen opgesloten staan en dus niet vrij kunnen bewegen.
Ja, je paard kan even liggen en uitrusten, maar normaal doet een paard dat nooit 8 of 10 uur lang bijv. En dan reken ik nog gunstig, want meesten staan langer op stal.

Het andere is dat paarden overdag vaak wel buiten staan met geen of weinig beschutting/schuilmogelijkheid. Die uren zijn dan zwaarder dan dat ze zelf af en toe kunnen kiezen om even te rusten of te schuilen etc.
Nu moeten ze uren overal tegen kunnen en daarna opgesloten staan.

Ik lees dat een paard last heeft van de rest? Een stabiele kudde is belangrijk, net als voldoende plekken om te eten, te rusten en te schuilen.
Maar een paard laat zich in principe niet opjagen als de kudde stabiel is. En buiten dat kunnen de meeste mensen helemaal niet goed lezen wat ze zien. Ook zien ze de paarden niet 24/7.

Voor supplementen ben je eigenlijk wat aan de late kant, maar duivelsklauw is zeker het proberen waard.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 08:02

Mijn pony heeft ook artrose en op het moment dat hij er meer last van heeft is zijn schouder wat verdikt, ik denk door het ontlasten/compenseren.

In dit geval zou ik er voor kiezen wel foto's te maken. Mocht het artrose zijn kun je ook supplementen geven (glucosamine), ipv metacam, wat ik persoonlijk best heftig vind om te geven zonder diagnose. Voor 1x prima, maar niet bij 'dipjes'.

Ik denk dat je voor supplementen zeker niet te laat bent, mijn pony is er ook erg van opgeknapt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 10:09

superpony schreef:
Ik heb een van 20 en van 26 met artrose. Mijn merrie van 26 was toen zij 20 was ook steeds stijf uit stal en vaak dikke benen.

Nu lopen ze met de anderen 24/7 buiten en ze is erg actief. Wordt ook nog steeds gereden en is vlot.

Het nadeel van de nacht opsluiten is dat ze veel teveel uren achtereen opgesloten staan en dus niet vrij kunnen bewegen.
Ja, je paard kan even liggen en uitrusten, maar normaal doet een paard dat nooit 8 of 10 uur lang bijv. En dan reken ik nog gunstig, want meesten staan langer op stal.

Het andere is dat paarden overdag vaak wel buiten staan met geen of weinig beschutting/schuilmogelijkheid. Die uren zijn dan zwaarder dan dat ze zelf af en toe kunnen kiezen om even te rusten of te schuilen etc.
Nu moeten ze uren overal tegen kunnen en daarna opgesloten staan.

Ik lees dat een paard last heeft van de rest? Een stabiele kudde is belangrijk, net als voldoende plekken om te eten, te rusten en te schuilen.
Maar een paard laat zich in principe niet opjagen als de kudde stabiel is. En buiten dat kunnen de meeste mensen helemaal niet goed lezen wat ze zien. Ook zien ze de paarden niet 24/7.

Voor supplementen ben je eigenlijk wat aan de late kant, maar duivelsklauw is zeker het proberen waard.

het paard heeft geen last van de rest hij is de leider over de andere 2. als ik hem 24 uur buiten zou laten zou ik hem geen plezier mee doen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 10:12

flavlip schreef:
Mijn pony heeft ook artrose en op het moment dat hij er meer last van heeft is zijn schouder wat verdikt, ik denk door het ontlasten/compenseren.

In dit geval zou ik er voor kiezen wel foto's te maken. Mocht het artrose zijn kun je ook supplementen geven (glucosamine), ipv metacam, wat ik persoonlijk best heftig vind om te geven zonder diagnose. Voor 1x prima, maar niet bij 'dipjes'.

Ik denk dat je voor supplementen zeker niet te laat bent, mijn pony is er ook erg van opgeknapt.

hij heeft zowiezo artrose, maar de dierenarts kon niet precies zeggen in welk gedeelte van het been. en hij heeft metacam gekeregen om te kijken hoeveel pijn hij werkelijk heeft. omdat hij moeilijk te pijlen is wat dat betreft. als ik hem in oktober bel, zal ik zowiezo met hem overleggen betreft suplementen ;)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:35

Ik blijf het een apart verhaal vinden. Artrose is vast te stellen door een röntgenfoto en die is niet gemaakt zeg je in een eerder bericht. Of je maakt een paar foto's om te kijken hoe het eruit ziet, of eerst uit verdoven om de plaats duidelijker te krijgen om vervolgens foto's te maken. Ik vind metacam en eventueel supplementen geven zonder dat je weet wat er precies waar zit de omgekeerde wereld. Mogelijk ergers in zijn been artrose is in mijn ogen geen diagnose.

Als het daadwerkelijk artrose is kun je ook glucosamine met duivelsklauw (=pijnstiller) geven. Knapt hij ervan op prima, doet het niet genoeg kun je alsnog metacam gaan geven om te zien hoeveel pijn hij heeft.