Chiropractor/Osteopaat/...: tot wanneer laat je deze komen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Chiropractor/Osteopaat/...: tot wanneer laat je deze komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:21

Na een herinneringsmailtje dat het alweer een jaar geleden is zat ik mij bovenstaande af te vragen.
Hier zitten wel mensen die regelmatig eens dergelijke mensen laten komen om hun paard los te maken/te kijken waar een probleem zit/ ... Maar tot wanneer laat je dit doen?

Hangt dit voor jou van de leeftijd van je paard af?
Of van wat je ermee doet?
Laat je het enkel doen als je fanatiek wedstrijden rijdt?
Of ook als je gewoon boshobbelt?
Wat als je niet meer rijdt, stop je er dan mee of laat je het alsnog doorgaan?
Doe je het preventief om de x aantal tijd?
Of alleen als er klachten zijn? En waar let je dan op?
Etc.

Gewoon eens nieuwsgierig :)

NienkeV1994

Re: Chiropractor/Osteopaat/...: tot wanneer laat je deze komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:52

Ik heb mijn pony pas een paar weken, maar voordat ik ook maar iets met hem gedaan heb is hij behandeld door een osteopaat omdat mijn instructrice adhv de videos van het proefrijden wel dacht dat het nodig was.
Ik ga hem recreatief rijden, maar vind het dan ook zeker belangrijk om hem regelmatig te laten behandelen. Hij staat ook met andere paarden dus een trap oid kan ook zo gebeurt zijn. Als ik niet meer zou rijden zou ik het denk ik niet meer jaarlijks doen, maar zolang ik rijd vind ik het niet verkeerd om het jaarlijks mee te nemen.

Nou heb ik wel het geluk dat het paard van mijn osteo bij de mijne in de wei staat, dus zij ziet hem toch al dagelijks en ik vertrouw erop dat zij het aangeeft als zij iets aan hem ziet :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:58

Misschien niet helemaal het zelfde. Maar ik ga met mijn hondjes naar een dierfysio/chiropractie.
En in zekere zin is dat denk ik wel het zelfde

Ik heb 3 staffords (verrassend :P ) Een reu van 3,5 een teef van 3,5 en een pup van 6 maanden.

Ik sport niet met mijn hondjes en de pup is nu mee geweest naar 2 shows. We zijn eerst met de 2 volwassen honden 2 per jaar gegaan. Eerst omdat ik wilde fokken en wilde weten of ze lichamelijk goed in hun vel zaten en of we iets negatiefs konden verwachten in de testen. Vervolgens hebben we 2x pech gehad met niet geslaagde dekkingen/teef leeg. En dus voor het dekken en toen ze leeg bleef laten checken.
En als ik iets vermoed dan neem ik eerst contact op met haar en bespreek dit of maak een afspraak om te checken.
Gelukkig nooit veel aan de hand. Maar wat ik heel bijzonder vond is dat mijn teefje een verstopping gehad heeft en dat ze daar met checken de sporen een maand of 2 later nog van vond. Door het verkrampen van de pijn die de verstopping mee gaf.

Ook 9 weken na de bevalling heb ik mijn teefje ook laten checken en ze kwam gelukkig glansrijk door de ''keuring''. Binnenkort gaat de pup voor het eerst ook mee. Kan mijn reu gecheckt worden nav een bijtincident(hij gepakt door een andere hond) Omdat hij toch wel gemene wondjes en een abces had op zn schouder.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:14

Ik heb ooit wel eens het advies gekregen jaarlijks de osteopaat te laten komen en dan nadat de tandarts is geweest. Gewoon als check om alles na te lopen. Dit jaar is de osteopaat 2 keer extra geweest aangezien mijn paard 2 keer in de sloot heeft gelegen en ik het idee had dat ze daardoor vast zat.

Dus ik doe jaarlijks ter controle en indien ik denk dat ze er baat bij heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:24

Als het nodig is. Of het nou om een wedstrijdpaard gaat of een veredelde grasmaaier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:10

Honden mag inderdaad ook, is hetzelfde principe :j

Hoe bepaal je wanneer het nodig is? Kan me voorstellen dat je bij een bereden/wedstrijdpaard wel voelt als iets niet in orde is, maar is het dan niet al te laat? En hoe doe je dat bij weideversiering?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:20

Juist mijn oude paardje had veel baat bij een behandeling van fysio/chiro/osteo. Zij is 29 geworden en tot bijna het laatst heb ik kunnen rijden. Maar de laatste 5 jaar (denk ik) heb ik toch enkele keren per jaar er iemand bij gehad. Soms preventief, zodat zij haar lijf weer beter ging gebruiken. Soms na iets raars/blessure. In ieder geval als ik het nodig achtte kwam er iemand. eerst dacht ik: ach voor zo'n oud paard moet ik dat nog doen. Maar juist bij zo'n oudje is het best lekker. Ook zij zat hier en daar vast en compenseerde dat en dan genoot ze toch wel van zo'n behandeling.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:30

[***] schreef:

Hoe bepaal je wanneer het nodig is? Kan me voorstellen dat je bij een bereden/wedstrijdpaard wel voelt als iets niet in orde is, maar is het dan niet al te laat? En hoe doe je dat bij weideversiering?

Bij de honden als ik iets vermoed. Ik heb bijv een teefje die nogal een heks kan worden als ze last heeft van haar lijf. Die ondersteun ik met een massage deken van sportzvibe en verbetert t niet dan gaan we naar de fysio/chiro. Anders gewoon standaard 2x per jaar en/of voor het dekken 9weken na bevallen(ongeveer)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:35

Dat heeft weinig met leeftijd te maken...
Gemiddeld komt de ostheopaat 2x per jaar bij mij. Ik rijd mijn paard dressuurmatig, maar alles relaxed. Als mijn paard een keer een glijer maakt, weet ik zeker dat ik er weer een ostheo bij kan halen...
dat zal ik ook blijven doen als zij stil komt te staan.

ik weet wanneer het nodig is. als ze niet meer soepel buigt, weet ik hoe laat het is...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:37

Ik maak wel verschil tussen mijn wedstrijd pony's en mijn pensionado's.
Mijn wedstrijd pony's worden ieder jaar en bij twijfel of problemen vaker na gelopen.
Mijn pensionado's als ik denk dat ze wat mankeren.

Voordat ze in het werk komen doe ik ook een complete APK, tandarts, osteo-fysio-chiro en eventueel dierenarts. Of het nu een 3 jarige is die hier altijd in het land gelopen heeft of dat het een oudere pony is die hier komt (groen of niet maakt geen verschil). Vorig jaar een 7 jarige terug gekregen, groen uit het land, maar wel 3 jaar geleden haar pees doormidden gehad, dus dat was wel het nalopen waard voor die aan het werk ging.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:50

Preventief tot nu toe eigenlijk nooit.

Mijn paard staat erom bekend dat ze altijd lekker los is in haar lijf en het is ook niet echt een brokkenpiloot. Ik heb zelfs een poosje les gehad van een paardenfysio, maar zij zag ook geen reden voor behandeling. Ook staat ze regelmatig 'model' voor iemand die opleiding tot paardenmasseur doet.

Als ik wel iets zou merken, laat ik uiteraard iemand komen. Tot nu toe nooit aanleiding voor gehad, en zelf eigenlijk ook niet heel positieve ervaring met fysio's gehad (behandelen om het behandelen, maar weinig resultaat).

Ik betwijfel eigenlijk ook het nut van zo iemand 1x laten komen. Ik heb het idee dat je wel echt meerdere keren vaak nodig hebt om iets te bereiken. Kijk bijv tov naar de tandarts, het heeft weinig zin om die de maand daarna weer te laten komen, maar het heeft wel echt zin om die 1x per jaar te laten komen. Ik vind het daarin dus niet vergelijkbaar om daarin hetzelfde ritme aan te houden.

Voor een gerichte behandeling van een blessure zie ik er zeker wel de relevantie van in.

Ik ben overigens een dressuurruiter.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 14:53

[***] schreef:

Vaak als een dier iets laat zien, is het al veel verder heen dan wij denken. Weideversiering vind ik wel een hele leuke, die ga ik onthouden! :D Maar om antwoord te geven op die vraag: als je een beetje begaan bent met je dieren, dan zie je het ook bij weideversierders snel genoeg (mits je oog hebt voor details). :j