Ataxie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fienfin

Ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 21:30

Hey beste bokkers, hier ben ik weer. Ik hoop dat ik me zorgen maak voor niks.

Mijn merrie is, in de korte tijd dat ik haar heb, altijd eigenlijk al vrij lomp geweest. Let niet goed waarop ze haar benen zet, kijkt niet echt uit waar ze loopt. Op het moment dat ik haar proef nam heb ik er eigenlijk nooit iets van gedacht maar wilde wel een klinische keuring laten uitvoeren. Helaas is hier niet van gekomen, omdat mijn ouders hier niet mee instemden. Ik heb nog voorgesteld om het zelf te financieren, maar zelfs dit kon hen niet overtuigen. Op dit moment heb ik er nog altijd spijt van dat we dit niet hebben gedaan.

Wat me nu steeds meer opvalt, is dat ze precies niet goed weet waar ze haar voeten zet. Als we op een verhoogje moeten stappen, moet ze altijd heel erg goed kijken waar ze haar voeten zet, want ze lijkt dit soms niet goed kunnen in te schatten. En als ik haar voorhand verzet, merk ik iets vreemd op. Ze lijkt namelijk niet het reflex te hebben om het been opnieuw onder haar lichaam te zetten.

Ik zat nu te denken ... Oh nee, alsjeblieft, geen ataxie ... Ik maakte me ontzettend veel zorgen dus vroeg aan een mevrouw die haar op het moment doorrijdt. Zij zei dat het kan liggen aan het feit dat ze nog niet erg flexibel is en dat stretchoefeningen zouden kunnen helpen, eveneens balkjes op de grond leggen. Maar zijn dit niet juist symptomen van ataxie?

Alvast bedankt!

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:39

Ik heb wel eens gehoord dat als je het ene been over het andere zet en ze zetten het zelf niet terug, dat ze het wobbler zou kunnen zijn.
Mijn paard is op jonge leeftijd ataxties geweest, zei had weinig coördinatie, zwalkte en sleepte met haar benen. Ze zette wel haar been terug als ik het over het andere zette.
Zij is hier gelukkig overheen gegroeid, heeft in de sport gelopen. Ze is inmiddels 20.
(Dit is wel een lang traject geweest icm dierenarts en beweging)

troi

Re: Ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:23

Ik zou haar simpelweg door een dierenarts laten bekijken. Bokt kan je hier niet bij helpen. Een consult kost je de kop niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 09:29

Tja het kan vanalles zijn, de tip van een DA laten kijken is een hele goede.

Ataxie testen is heel simpel, als je de staart (rustig en voorzichtig) zijwaarts trekt en je voelt geen tegendruk en het paard valt om dan is er waarschijnlijk sprake van ataxie.

attie405

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:42

Dit kan inderdaad meerdere oorzaken hebben.

Ataxie is inderdaad te testen door de bovengenoemde testen. Een andere test is kleine achtjes draaien en kijken of het paard goed de benen neerzet. Een dierenarts zal dit waarschijnlijk ook uitvoeren.

Ik heb zelf ook een pony gehad met lichte vorm van ataxie, en dit was stabiel te houden met oefeningen (vaak cafaletti, kluchtjes rijden etc.) en soepel houden. De fysiotherapeut kwam dan ook regelmatig langs. Uiteindelijk is hij gevallen waardoor hij een zware vorm kreeg en heb ik hem moeten laten gaan. Heb eventueel wel filmpjes die ik via pb kan sturen als je wilt vergelijken! Elk paard is natuurlijk anders.

Alleen een dierenarts kan uitsluiten of bevestigen of dit werkelijk ataxie is of niet.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 22:03

Bedankt voor de tips. Ga morgen die test zeker uitvoeren.
@attie405, ik zou het inderdaad fijn vinden als je die filmpjes zou doorsturen. :) Bedankt alvast!

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 22:22

Vandaag heb ik even de staart-test gedaan maar kon haar niet omver trekken. Mocht er redelijk wat kracht op zetten maar kreeg flink wat weerstand. Heeft iemand toevallig nog filmpjes van zijn of haar atactische paard?