Pony met gaskoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sen_char

Pony met gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 20:23

Afgelopen zaterdag werd ik in paniek opgebeld door de stal eigenaresse; mijn pony lag al voor de 4e keer in de paddock en wou niet overeind komen! Toen heb ik de dierenarts gebeld.
De dierenarts zei dat ze koliek had.
Ze heeft toen een darmontspanner en pijnstilling gehad, en moest tot savonds laat zonder eten staan. :(
Het leek zondag en maandag beter te gaan, maar vandaag was het weer raak! Weer de dierenarts laten komen en die zei gaskoliek. Voor de 2e keer een darmontspanner en pijnstiller gekregen, en geprobeerd om langs achter te voelen of er geen knopen zaten, maar dit ging niet omdat er veel mest zat.
Nu moet ze 36 uur zonder eten staan zodat het hele verteringsstelsel leeg komt en het gas er op deze manier uit kan komen. Maar ik zet hier mijn vraagtekens bij.
Heeft iemand ervaring met gaskoliek en hoe het voorkomen kan worden? En wat adviseerde jullie dierenarts?

ikkedus

Re: Pony met gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:32

Mijne heeft er ooit voor op de kliniek gestaan. De rest wb geen voer geven heb ik toen ook moeten doen. Uiteindelijk hebben ze de gasbel aan moeten prikken. Is daarna gelukkig nooit meer terug gekomen.
Wat de reden was weet ik niet, maar denk zelf te veel brok en kuil i.p.v. hooi.

Fancy0109

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 20:39

Colosan kan ook werken. Sterkte met je lieve pony

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:07

Ik heb ze normaal wel 24 uur zonder hooi en dan elk uur een klein plukje om het weer rustig aan op te bouwen
veel laten bewegen, bv aan longe met veel afwisseling, zou fijn zijn als die even gek doet en wat scheten laat

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:37

Mijn pony heeft er voor in de kliniek gestaan. Mijn paard had het 3 weken terug en die een half uur aan de longeerlijn laten lopen tot er heel veel gas uitwas, ze wat wilde eten en weer goed uit haar ogen keek.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 21:41

Hoe is de temperatuur en hartslag?

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 23:03

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb ze normaal wel 24 uur zonder hooi en dan elk uur een klein plukje om het weer rustig aan op te bouwen
veel laten bewegen, bv aan longe met veel afwisseling, zou fijn zijn als die even gek doet en wat scheten laat

Heeft ze net gedaan ja! En heb die colosan gegeven die werd aangeraden die had iemand op stal gelukkig nog liggen.

Sen_char

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 23:04

Tieneke schreef:
Hoe is de temperatuur en hartslag?

Hartslag was vanmiddag erg hoog en ze was ook helemaal nat van het zweten, maar wel een mooie temperatuur van 37,6 terwijl deze gister 38,2 was.

Net was de hartslag ook rustig!

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:29

Hoe gaat het nu met je pony? Nog steeds alles rustig?