Paard at zand in piste bij loswerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Paard at zand in piste bij loswerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 15:53

Hej allemaal,

Ik was gisteren los grondwerk in de piste aan het doen met mijn jonge merrie (4j PRE)
Op een moment gaf ze aan dat ze het wat beu was, dus na nog 1 oefening liet ik haar
zelf op ontdekking gaan door de piste en ging ik op het hek zitten.
Al snel kwam ze naast mij staan, maar hoofd over de grond en zag ik haar zand eten.
Uiteraard meteen opgezocht en informatie ingewonnen bij kennissen, ook wou ik mijn DA
bellen, maar die is tot komend weekend in verlof.

Ze is mijn eerste eigen paard, dus met dit soort zaken niet zo veel ervaring en nu weet ik dus niet
of ik toch maar best een andere DA deze week nog laat komen, of dat het wel ok is om pas komend
weekend mijn eigen DA op de hoogte te brengen ...

Wat wel belangrijk is, ze staat overdag gewoon op een weide met voldoende gras, dus daar kan
ze is principe geen hele happen zand gaan staan eten en 's nachts op stal met voldoende hooi,
dus ook daar geen risico op extra zand binnenkrijgen.

Ik wil uiteraard zowieso mijn eigen DA op de hoogte brengen en kijken wat er scheelt waardoor ze
zand zou eten (DA moet binnenkort toch langskomen), maar ik heb geen idee van de dringendheid hiervan en of ik dus deze week al een andere DA laat langskomen?

Alvast bedankt voor het advies!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:03

Altijd spannend, zulk soort dingen met een eerste eigen paard. :)

Mijn merrie eet sporadisch zand in de paddock (alhoewel het meer op likken lijkt).

Het kan zijn dat je paard iets aan vitaminen/mineralen te kort.

Bij mijn merrie is er niks aan de hand. Ik heb een Himalaya steen in haar box hangen, ze krijgt een kruidenmix samen met een slobber en magnesium elke dag. Voor de rest hooi/gras.

Ik laat ieder jaar bloedonderzoek doen om te weten of ze iets tekort komt en haar waardes zijn prima. Verder ook een kern gezond paard op dit moment. Wellicht is dat een optie voor je?

Het kan ook duiden op verveling.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:10

Mijn vorige bijrijdpaard wilde ook nog wel eens zand happen in de paddock als ze even alleen stond. Zij kreeg 1 a 2 keer per jaar een kuur zandweg (/sand exit, verkrijgbaar bij de gemiddelde ruitersportzaak, paardendrogist, pets place). Je kunt ook zelf de mest testen op zand, zou je eens op kunnen googlen. Volgens mij komt het neer op mest met water in bijv een handschoen doen, een paar dagen laten hangen en dan zou zand naar de onderkant moeten zakken en zie je dus hoeveel zand er in de mest zit.

Ik denk in ieder geval niet dat je in paniek hoeft te raken omdat je paard een keer zand eet, maar kijken naar de vitamine en mineralen die ze binnen krijgt is nooit verkeerd.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 19:30

Wiwabalia schreef:

Ja dat inderdaad! Moeilijk in te schatten of ik me ernstig zorgen moet maken of niet :p
Ik was inderdaad eens aan het kijken om haar een liksteen te geven voor op stal 's nachts.
En dat bloedonderzoek lijkt me inderdaad wel een goed idee!

Ben in ieder geval wel wat gerustgesteld dat ik nu niet halsoverkop de DA er moet bij halen ;)
Zal volgende week mijn eigen DA contacteren en samen met haar eens kijken wat we precies kunnen doen!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:46

Jenara schreef:
Wiwabalia schreef:

Ja dat inderdaad! Moeilijk in te schatten of ik me ernstig zorgen moet maken of niet :p
Ik was inderdaad eens aan het kijken om haar een liksteen te geven voor op stal 's nachts.
En dat bloedonderzoek lijkt me inderdaad wel een goed idee!

Ben in ieder geval wel wat gerustgesteld dat ik nu niet halsoverkop de DA er moet bij halen ;)
Zal volgende week mijn eigen DA contacteren en samen met haar eens kijken wat we precies kunnen doen!

Snap ik, zand eten is opzich geen reden voor paniek. Je kan bloedonderzoek doen of kijken of jouw paard zich verveelt.

Bij die van mij is het verveling vermoed ik, ze doet dit alleen als ze in haar eentje even op de paddock moet ivm. stal uitmesten. Met een maatje of overdag buiten op de wei doet ze dit niet.

Ik doe 1 keer per jaar een zand weg kuurtje, na de winterperiode als ze weer de wei op gaan.

Veel succes met je paardje, je gaat nog veel dingen tegen komen, maar daar leer je weer van. :j

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:48

Mineraalbrokjes geven, ze heeft ws een tekort, dan gaan ze dat doen.