Zonder ijzers en artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

Zonder ijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 15:15

Hallo,

Mijn 18-jarige merrie staat sinds kort (sinds ze behandeld is voor haar artrose) op ijzers met siliconen steunzooltjes met extra demping. Ik heb gehoord en gelezen dat het bij artrose bijna beter is om helemaal op blote voeten te gaan. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Het beestje loopt nog wel wedstrijden basisdressuur Z1 momenteel. De pensionstalling waar ze staat heeft een hele goede bodem alleen op wedstrijden zijn niet alle bodems even goed. Hoe lang duurt het voordat paarden gewend zijn aan het lopen op blote voeten? Mijn merrie heeft achter nooit ijzers gehad alleen voor.

Alvast bedankt!

Isabel_k

Re: Zonder ijzers en artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:45

Dat kan voor je paard zeker helpen. Met een ijzer heb je toch minder damping in de voet en meer damping is zeker voor een paard met artrose wel bevorderlijk.

Ik zou contact opnemen met een natuurlijk hoefverzorger om samen aan de slag te gaan met de ideale stand voor je paardenvoet. Vaak hebben ze hier ervaring mee en weten ze precies wat voor jouw paard prettig is. Wennen kan best lang duren. :) Ook omdat de hoeven nu op ijzers staan waardoor de hoek van de hoef niet 'correct' is. Om de hoef rustig te laten wennen duurt het even voordat het paard in de goede hoek is bekapt waardoor het ook langer duurt eer je resultaat ziet. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:46

Overleg met dierenarts en hoefsmid.

Ik ken ook artrosepaardjes die juist écht níet fijn meer lopen zonder hun aangepast beslag. En met wel.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:47

Hoe ik er tegenaan kijk: Ik had juist begrepen dat ijzers beter zijn bij artrose. Het lijkt me dat ijzers het hoefmechanisme enigszins inperken zodat er minder beweging is in de gewrichten wat me fijn lijkt voor het artrose-gewricht.
Hoe lang duurt het? Hangt ervan af hoe lang ze al ijzers heeft (had ze voor de siliconen zooltjes ook al ijzers?). Ik zou zeker op een paar maanden gokken. Vaak zijn de hoefzolen van ijzerdragende paarden erg dun, en het duurt wel even voordat die weer hard zijn.

Edit: Ik zie het dus precies andersom als Isabel, maar wel met hetzelfde idee erachter.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:51

nessinator schreef:
Hoe ik er tegenaan kijk: Ik had juist begrepen dat ijzers beter zijn bij artrose. Het lijkt me dat ijzers het hoefmechanisme enigszins inperken zodat er minder beweging is in de gewrichten wat me fijn lijkt voor het artrose-gewricht.
Hoe lang duurt het? Hangt ervan af hoe lang ze al ijzers heeft (had ze voor de siliconen zooltjes ook al ijzers?). Ik zou zeker op een paar maanden gokken. Vaak zijn de hoefzolen van ijzerdragende paarden erg dun, en het duurt wel even voordat die weer hard zijn.

Edit: Ik zie het dus precies andersom als Isabel, maar wel met hetzelfde idee erachter.

Ik denk dat de locatie van de artrose ook uitmaakt. Als je hoog in het paard artrose hebt, is het fijn dat de hoef een flinke demping heeft waar goed afgerold kan worden. Omdat ijzers iets belemmeren in die natuurlijke beweging, komt de 'schok' van de 'landing' door naar boven. Zonder ijzers vangt dat makkelijker op. Waardoor het juist onderin het paard wellicht prettiger is om iets op te laten vangen - maar pin mij er zeker niet op vast.

Kijken naar het paard blijft altijd het allerbelangrijkste. Weet je waarom het paard siliconen heeft gekregen? Wellicht is het helemaal niet nodig om iets aan te passen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:20

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:31

Ik volg dit topic ook even

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 16:41

Wauw wat een reacties dankjewel! Paard heeft eigenlijk altijd voor op ijzers gestaan. Artrose is erg mild volgens de dierenarts enkel bij kogel gewricht waarbij links beter te zien is op de foto dan rechts. Paard heeft siliconen gekregen omdat dit beter dempt en voor outdoor wedstrijden is het makkelijk dat er ijzers om zitten ivm proppen draaien, maar als blootvoets beter blijkt te zijn dan wil ik dat wel proberen. Qua afwijking stand heeft ik dacht links iets platter staan maar dat wordt steeds aangepast door de hoefsmid

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:47

De enige methode om erachter te komen of je paard zonder ijzers beter loopt is het te proberen. En dan niet gelijk wonderen verwachten, want de hoeven zullen wellicht een aantal maanden of langer nodig hebben om weer in de natuurlijke vorm te komen, zool moet weer dikker worden tot de natuurlijke dikte en stevigheid. En dan kijken hoe ze loopt. Om bij gevoeligheid op de zool de tijd te overbruggen kun je hoefschoenen gebruiken op verharding. Sommige paarden hebben weinig problemen en sommige voelen elk steentje. Dat is afwachten. Overigens doet voeding en levensomstandigheden ook veel; voordroog geeft bij sommige paarden gevoeligere voeten, en gras ook, en (veel) op stal staan heeft ook invloed.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:07

Oeps, lijkt op het verhaal van mijn merrie, lichte artrose in het kogelgewricht. Altijd blootsvoets gestaan, nu met schiliconenzooltje en weer prima lopen. Ze struikelt bijna niet meer terwijl op blote voeten het echt niet meer ging. Ga er nooit meer vanaf, houd ze eronder.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:10

De vragen die jezelf zou moeten stellen:

1 loopt je paard nú oké
2 heb je het er voor over dat je paard wellicht maanden moet wennen aan blootsvoets en tot die tijd gevoelig is
3 met de kans dat het (na maanden dus) niet positief blijkt uit te pakken
4 hoe erg vind je het überhaupt dat je pony op ijzers staat.

En echt, ga af op de meningen van je hoefsmid en dierenarts. Die kennen je pony, hebben de röntgenfoto's gezien, weten wat je er qua training en huisvesting mee doet.

Ik weet iig dat er recent bij mij op stal een haflinger (18 jaar ook) op ijzers met zooltjes gezet is omdat ze net niet lekker liep.
Die stond vanwege dat net niet fijn lopen al een poosje stil
Op de foto gezet, en milde artrose.
Ze staat nu een week of 5/6 op ijzers en het gaat zo goed dat ze inmiddels alweer rustig aan opgepakt wordt aan de longe en voor de kar.

Ijzers na overleg met dierenarts, en de eigen smid die dit paardje al jaren doet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 17:12

Mijn ervaring is dat paarden die al op gewone ijzers stonden voor de diagnose artrose, niet beter gaan lopen wanneer je de ijzers eraf haalt.

De artrose geeft al pijn en als hun voeten dan ook nog eens hun beschermlaagje kwijt raken, gaan ze vaak helemaal beroerd lopen.

Mijn ouwe gebakkie van 31 loopt nu al 6 jaar met die silicone demping onder zijn voeten en die gaat er ook niet meer af.
Teveel ellende bij andere paarden gezien waarbij er wel zonder geprobeerd werd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:00

Als ze nu probleemloos loopt zou ik vooral niets veranderen.
Na 15 jaar ijzers op blote voeten kost tijd en in die tijd kan een 18 jarige dusdanig afbouwen dat rijden daarna wellicht niet meer op te bouwen is.
Een anti-ijzer persoon zal waarschijnlijk zeggen dat rijden bijzaak is, het is dus maar net wie je vraagt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 19:39

Als ze met ijzers goed loopt gewoon zo houden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:56

Zonder ijzers gaat prima, eventueel hoefschoenen aandoen als je op het harde gaat rijden en... rust roest! Dus wel in beweging houden.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 13:28

Dankjewel voor al jullie reacties ik zal nog even met de dierenarts en hoefsmid overleggen.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:33

Mijn haflinger heeft ook artrose.
En ik heb haar ook op ijzers, met een zooltje daar loopt ze prima mee.
Ook geef ik haar nog een voedingssuplement met glucosamine en Hyalonzuur erin.