Nu al halve wintervacht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Nu al halve wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 13:39

hoi,

zijn er nog mensen bij wiens paard of pony nu al dik half in de wintervacht staat?
1 van mijn shetlander staat nu al grotendeels in zijn wintervacht terwijl de anderen nog maar net het allerbegin maken met het zomerhaar sporadisch wat te lossen en te ruilen. Het lijkt nu dat de anderen nog volop in zomerkledij staan en die ene al bijna zijn bontjas aan heeft.
hij heeft vorige winter wel veel binnen gestaan op stal ivm een medisch probleem aan zijn tanden. Was ook redelijk mager geworden maar deze zomer er terug helemaal bovenop en heel energiek nu.
Ik twijfel of ik hem zou scheren nu nog of gewoon de natuur zijn weg laten gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:44

Yep...mijn fjord. Komt omdat de dagen al weer korter worden.

Ik pas de arbeid nu maar wat aan...lees: paard heeft vrij

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:44

Gelukkig nog niet al te dik, maar ik zie wel dat mijn Tinker begonnen is met verharen en wintervacht aanmaken.
De pony van een stalgenoot is op haar kont al een flinke wintervacht aan het kweken. (Dat is een Fellpony)

Zodra de dagen korter worden gaat het wintervacht verhaal weer beginnen.

Vorig jaar heb ik in oktober de borst en onderkant hals van mijn paarden geschoren en in december nog een keer.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:46

Die van mij is al even bezig met vacht wisselen/verharen. Hij heeft hier en daar ook weer een haar van 10 cm. Dus ik gok dat het deze winter ook weer deels scheren wordt met zijn mammoet vacht. :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 13:46

Hier ook, alleen onze mini. De rest zit nog strak in de zomervacht. Onze mini wordt wel geschoren omdat ze het anders te warm krijgt wanneer ze aan het werk moet.

Ipsilonka

Re: Nu al halve wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:02

De shet hier heeft ook alweer behoorlijk vacht.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:04

Ja hier ook. Zeker mijn arabier bereid zich al voor op een winter met syberische temperaturen. :+ Mijn fjord heeft ook al een dikkere vacht, maar die is vooral nog heel erg aan het verharen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:06

Bij ons zijn ze ook aan het bouwen, de Shet voor Siberië. Daar is dus twee weken geleden het scheerapparaat al overheen gegaan (hals, borst en buik).

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:17

Hier de twee shetten ook al beginnende wintervacht. Haflinger en fjord beginnen langzaam te wisselen. Gewoon arbeid op aanpassen. Met dit warme weer dus vrij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:28

Jup, ik heb mijn ouwe gebakkie van 31 jaar afgelopen donderdag geschoren ivm de warmte van nu.
Daar kwam al een heel pak haar vanaf, die had het echt veel te warm.
Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:31

Mijn minishet staat zwetend in de paddock het arme ding, heeft ook echt al een flinke jas aan :(:)
Mijn PRE holt vrolijk nog rondjes in de zon _O-

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:32

mijn is nu ook aan het verharen.. ik ga hem in okt scheren. Maar dan met de haarrichting mee ipv tegen de haarrichting in.

En mijn jaarling krijg al baartje ook een haflinger. En voor de rest zomervacht. Ziet er niet uit haha

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:34

Die van mij is nogsteeds aan het verharen naar der zomervacht O:) meestal begin sept is die er doorheen en dan 2 weken later is het pfoefff der wintervacht :+

ze is 30 trouwens :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:40

Yup, mijn shetten hebben amper een maand in zomervacht doorgebracht en zitten nu alweer in een wintervacht.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:42

Vanaf dat de dagen korter worden gaan dieren wintervacht aanmaken, het is dus heel normaal dat ze nu al een vrij stevige vacht hebben.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:46

Yup, hier begint de mijne ook al een vacht aan te maken. Idd doordat de dagen weer korter worden. Ze is 23 trouwens. Deze week even de messen weg brengen om ze te laten slijpen, dan ga ik ook scheren.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 14:49

Hier allemaal in mooi zomervacht en aan het verharen

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:30

Hier zijn ze nu volop aan het verharen inderdaad! Bij de shetjes begint de wintervacht al weer aardig aan te groeien, mijn fjord heeft zijn zomerjas nog aan :) Ik laat ze met dit warme weer vooral gerust, af en toe even lekker nat maken om af te koelen als ze dat willen, verder zoeken ze zelf gelukkig goed de schaduw op!

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:36

Isabel_k schreef:
Ja hier ook. Zeker mijn arabier bereid zich al voor op een winter met syberische temperaturen. :+ Mijn fjord heeft ook al een dikkere vacht, maar die is vooral nog heel erg aan het verharen.

Haha! Ik moest hier stiekem om lachen, want bij mijn Arabier is er nog geen sprietje wintervacht te zien... maar die heeft het ook al koud als het s avonds onder de 15 graden wordt met regen... (mijne is echt van suiker.....) ben even benieuwd! Krijgt jouw Arabier een lekker dikke vacht? Want de mijne is dus echt een koukleum met een heel dun vachtje..

Carol10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:43

Helaas wel ja, er komt al een kleine wintervacht aan. Maar kennelijk nog niet te warm, want ze staat de hele dag in de zon :=
Vorig jaar had ze het de hele winter ook best zwaar. Ik was altijd tegen scheren en dekens maar met de winters van afgelopen tijd hebben ze echt geen wintervacht nodig tegen -20 :brr:

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 15:58

Mijn oude heer van 31 is net een maand van zijn oude wintervacht af!
Hij heeft nu een superstrak zomervelletje...... voor effe nog vrees ik...

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:03

Mijn friesje begon ook alweer, en kon in het werk haar warmte al niet meer lekker kwijt.
Alweer voor het eerst geschoren, en is ze heerlijk van opgeknapt. zeker met deze warme dagen geen spijt om alweer te scheren.
(nu heeft ze eigenlijk altijd een super dichte vacht, nog niet eens heel lang, wat mij heeft doen besluiten bij twijfel gewoon te scheren. had ik veel eerder moeten doen!)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:09

Safiy93 schreef:
Isabel_k schreef:

Haha! Ik moest hier stiekem om lachen, want bij mijn Arabier is er nog geen sprietje wintervacht te zien... maar die heeft het ook al koud als het s avonds onder de 15 graden wordt met regen... (mijne is echt van suiker.....) ben even benieuwd! Krijgt jouw Arabier een lekker dikke vacht? Want de mijne is dus echt een koukleum met een heel dun vachtje..

Hij staat al heel zijn leven (tien jaar) altijd buiten. Wel met schuilstal natuurlijk. :j Hij denkt overigens ook dat hij van suiker is. Vorige week werd de lucht wat donker en ging hij een showdrafje met de staart op de rug op weg naar zijn schuilstal. :') Note: het is heel de avond droog geweest.

Hij krijgt wel een flinke vacht, maar die is behoorlijk nutteloos. Hij is zo pluizig en wollig dat de regen er direct doorheen gaat waardoor hij het inderdaad heel snel koud heeft. Hij heeft dan ook als enige een deken. :brr: Op onderstaande foto heeft hij drie druppels sneeuw op zijn hals gehad (want ja, hij heeft toen ook een hele nacht in de schuilstal gebivakkeerd). _O-

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 16:13

Heb op het moment echt medelijden met die kleine :o
Deze foto is van zonet :=
Afbeelding

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:45

Isabel_k schreef:
Hij staat al heel zijn leven (tien jaar) altijd buiten. Wel met schuilstal natuurlijk. :j Hij denkt overigens ook dat hij van suiker is. Vorige week werd de lucht wat donker en ging hij een showdrafje met de staart op de rug op weg naar zijn schuilstal. :') Note: het is heel de avond droog geweest.

Hij krijgt wel een flinke vacht, maar die is behoorlijk nutteloos. Hij is zo pluizig en wollig dat de regen er direct doorheen gaat waardoor hij het inderdaad heel snel koud heeft. Hij heeft dan ook als enige een deken. :brr: Op onderstaande foto heeft hij drie druppels sneeuw op zijn hals gehad (want ja, hij heeft toen ook een hele nacht in de schuilstal gebivakkeerd). _O-

[ [url=m/kWqJ0N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha!! Die blik in zijn ogen! Als het regent kijkt de mijne ook echt zo van... baas red me!! Help!!
Ze krijgt wel wat vacht inderdaad, maar zoals jij het beschrijft klopt het wel ja! Het vachtje en isoleert voor geen meter volgens mij... mijne staat dus ook met zo’n bucas power Turnhout extra als het koud wordt ik heb nu ook een vliegendeken met zo’n regenstuk bovenaan en dat vindt ik zeker met dat wisselvallige weer echt zo handig!