Kreupel in draf, wel of niet bewegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Kreupel in draf, wel of niet bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 12:37

Hoi allemaal, ik sta voor een lastige kwestie. Vorige week haalde ik mijn paard uit de wei; kreupel met een dik been. Oorzaak leek een klein wondje onder de voorknie. Contact met dierenarts gehad en advies was even rustig doen een paar dagen en goed koelen.
Been was met 2/3 dagen weer normale dikte, kreupelheid was zelfs na 1 dag al over.
Heb 2 rustige stapritjes gemaakt en dat ging goed. Klein stukje draf ook rad.

Dus vandaag ging ik fijn rustig rijden in de wei. We hebben namelijk geen bak. Wei is vlak, pas gemaaid zonder gaten.
Hij liep goed, ook in draf maar tilde 1x zijn benen niet goed op. Resultaat: kreupel in draf. In stap loopt hij goed en zie en merk je niks. Hij kreupelt op hetzelfde been als van de week.
Wel heeft mijn smid gister een zoolkneuzing opgemerkt aan diezelfde hoef(linksvoor) aan de teen. Kan deze nieuwe kreupelheid hier aan liggen of toch eerder aan dat van, vorige week?

En daarbij de hamvraag: wel of geen beweging geven(rijden, wandelen etc)? Op stal kan hij niet, die hebben we niet. In een kleine paddock word hij gek en breekt hij de tent af..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:40

lekker buiten laten,vrije beweging is altijd goed.
rijden of longeren zou ik niet doen zo lang hij niet goed loopt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 12:42

Ik zou sowieso even bij de DA nog eens navragen wat je best doet, maar een paard wat bij mij in stap zuiver is en pas bij echt rijden in draf gaat kreupelen zou nog rustig twee weken enkel aan de hand mogen stappen (naast de weidegang uiteraard). Voor mij zou dat een teken zijn dat er misschien toch iets van overbelasting of kneuzing in het been is en dan kies ik er eigenlijk altijd voor om op het harde te gaan stappen aan de hand en niet meer te rijden. Na twee weken probeer ik dan nog eens en als er dan nog steeds geen verschil is zou ik opnieuw mijn DA bellen om uitgebreider onderzoek te doen.

Equisync

Re: Kreupel in draf, wel of niet bewegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 15:22

Bedankt voor de reacties. Dat was ook mijn gedachte. Beetje jammere timing met een vakantie en een wedstrijd voor de boeg maar gezondheid gaat voor natuurlijk.
Ik kijk morgenvroeg even hoe hij loopt, heb hem nu gekoeld en weer op de weide gezet. Mocht hij morgen hetzelfde lopen als nu bel ik weer de dierenarts voor advies.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 15:27

Heleennn schreef:
Ik zou sowieso even bij de DA nog eens navragen wat je best doet, maar een paard wat bij mij in stap zuiver is en pas bij echt rijden in draf gaat kreupelen zou nog rustig twee weken enkel aan de hand mogen stappen (naast de weidegang uiteraard). Voor mij zou dat een teken zijn dat er misschien toch iets van overbelasting of kneuzing in het been is en dan kies ik er eigenlijk altijd voor om op het harde te gaan stappen aan de hand en niet meer te rijden. Na twee weken probeer ik dan nog eens en als er dan nog steeds geen verschil is zou ik opnieuw mijn DA bellen om uitgebreider onderzoek te doen.

Mee eens !
En wie weet komt er een hoefzweer achter weg.
Dan zal de hoefsmid eraan te pas moeten komen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 08:59

Ik zou hem sowieso op het land laten lopen en verder gewoon wat wandelen, poetsen enz. Als het over een week nog niet goed is of als het in de tussentijd erger wordt, dan zou ik de dierenarts laten komen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 09:38

Ik ben net even gaan kijken en heb hem kort 2 rondjes aan de longe gehad om het goed te kunnen zien.

Linksom volte in draf zeer duidelijk, rechtsom en rechtdoor wel te zien maar minder. Heb maar weer gekoeld en ingesmeerd met verkoelende klei.
Ik laat hem dit weekend sowieso staan(erg drukke planning) en bel maandag weer met mijn dierenarts voor advies.
Desnoods komt hij maar even langs om te scannen zodat ik zeker weet dat er niks met zijn pezen aan de hand is.

Het been is momenteel niet meer dik of warm overigens(op een kleine verdikking bij het wondje na) . Dat was het gister ook niet.

Blijf het vreemd vinden. Zal na het weekend updaten.