Ik zit een beetje met een probleem. Er is een extreem dik paard die ik mag gaan verzorgen en actief mee bezig mag. Heeft echter al jaren stil gestaan en is in die jaren tijd eigenlijk gewoon extreem dik geworden. Een klein beetje obesitas is er niks bij zegmaar. Nu is het dus niet mijn paard en kan ik niet alle keuzes maken, maar wil wel zijn leven verbeteren waar dat kan. Elke kilo minder is er een.
Het is een vrij grote Quarter, exacte leeftijd weet ik niet, sowieso onder de 15 jaar. Staat 24/7 op grasland (ook in de winter) en heeft altijd beschikking tot kuil (ene baal mooier dan de andere). Hij staat in een grote groep met paarden die dus wel het kuil nodig heeft. Staat nu dus al een flink aantal jaar stil, in de wei ravotten en rennen doet hij eens in de maand ofzo en houd hij 5 minuten vol en staat dan zijknat van het zweet gigantisch buiten adem... Aan de weidegang en kuil kan ik dus vrij weinig doen. Maar wil hem met behulp van beweging toch wat slanker proberen te krijgen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? 4x per week 45 minuten longeren kijkt me een zeer slecht plan om mee te beginnen.
Is 15 minuten om mee te beginnen goed? 3 rondjes galopperen iedere kant op, 3 minuten draven iedere kant op en verder gewoon stappen? En aan de hand van hoe hij dit oppakt dit telkens wat uitbreiden, of is 15 minuten al te veel om mee te beginnen?
Ik wil beginnen met gewoon simpel halster of hoofdstelletje in met longeren, niet meteen met bijzet. Want hij heeft dus jaren stil gestaan en heb geen flauw idee hoe hij überhaupt reageert op werk en longeren. En wil ook niet meteen te veel van hem vragen.
Stapmolen doet hem niks, loopt ie 2 dagen in mee en dan gaat ie stil staan. Misschien als het stroom op de rekken aangezet wordt niet, maar dan wordt het een uitdaging hem te pakken te krijgen vanuit de wei, ook goed voor zijn conditie als ie voor me wegrent

Rijden is (nu voorlopig) geen optie en weet niet of dat ooit een optie gaat worden, hij is cutting gefokt en schijnt super heet in het hoofd te worden als je er boven op zit. Dat is volgens mij ook de reden dat hij stil gezet is toen der tijd. Met zijn huidige conditie (en spieren) lijkt het me geen goed idee als hij in een gekke bui uit ze plaat gaat, dus dan moeten we verder in het afvalproces zitten wil ik daar over na willen denken.
Heeft iemand adviezen of tips waar ik rekening mee moet houden?
- Ik had al gelezen dat te snel afvallen echt zeer slecht kan zijn voor zijn gezondheid, dus wil echt alles rustig oppakken.