hoefbalbetrapping

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

hoefbalbetrapping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 16:28

Ik ben al een aantal weken aan het tobben met een hoefbal betrapping.

Paard had de bal er niet compleet afgetrapt, maar het leek mij en de da die is gekomen geen goed idee om het te laten zitten, omdat de vliegen er al tussen zaten (tussen los stuk bal en wond). Hij heeft het dus weggesneden en toen zat er 1 grote wond (want complete hoefbal was weggesneden), adertje geraakt ook, dus in het verband.

Da zei 2 dagen laten zitten en dan aan de lucht laten drogen en inspuiten met blauwspray en later honingzalf.
Hier bijna 2 weken mee aan het tobben geweest, tot ik ineens in de middag een verdikking van rood donker vlees zag op de wond.
Nu dus de wond alweer 6 dagen ingepakt geweest met mesitran zalf (verdikking viel er vanzelf af na 2 dagen) en vandaag toch weer geprobeerd om het open te laten, omdat het er mooi rustig uit zag.. Ingesmeerd met mesitran, maar ik kon hem net al weer vd wei halen en maar even snel provisorisch verbinden (gaat niet zo gemakkelijk in je eentje en de rest staat op de wei waar hij naar terug wilt), want het was alweer begonnen met bloed druppelen en ik zag een soort van gaatje in de wond, die er vanochtend dus niet was.

Maar hier wordt ik toch wel moedeloos van eigenlijk. Want wat nu? Hoelang moet ik dit nu in blijven pakken eigenlijk? Want voor mijn gevoel gaat het met inpakken nooit goed dicht omdat het week en zacht blijft. Terwijl ik het dus ook niet aan de buitenlucht kan laten drogen want dan gaat het gelijk weer open. Niet inpakken betekent ook gelijk een stuk gevoeliger lopen erop, maar dat wijt ik dan weer aan de toch nog te open wond. En de vliegen werken natuurlijk ook niet echt mee met dit weer.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij wat tips geven? En dan gaat het dus echt om de complete hoefbal die eraf is. Niet diep naar mijn idee maar wel een grote ronde wond.

Hevonen

Re: hoefbalbetrapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:40

Mijn paard (Edward) heeft het ook gehad. Ik kan de foto's niet meer vinden, maar bij hem zijn er toen vier hechtingen gezet en hij moest 4 weken boxrust en daarna rustig stappen. Dat was voor een net driejarige heel zwaar. We bedachten van alles om hem bezig te houden. Het is overigens helemaal genezen; er was niets meer van te zien.

(Hij had zichzelf getrapt toen zijn vriendinnetje op pad ging en hij in de wei moest blijven...)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 21:12

ik heb een grote ruin gehad die een flinke hoefbal betrapping gehad heeft.
beetje uitkijken met honingzalf...vliegen vinden die ook aantrekkelijk.
zou dan eerder kiezen voor een sudocreme of zinkzalf.
niet al te dik opsmeren.
een groene leem is er ook heel geschikt voor

tijdelijk springschoenen omdoen op de wei kan al heel goed helpen :j