Wat kan dit zijn? Help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Wat kan dit zijn? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 15:24

Zouden jullie eens met mij mee willen denken? Na aanleiding van de foto’s en omschrijving.

Ik ben sinds mei 2019 verhuisd naar een nieuw plekje met mijn paard.

In de eerste 2 weken heeft hij onder de bulten gezeten en had dikke ogen (vooral op hoofd en billen). Dit trok langzaam weg toen ik hem onder een deken zette en een vliegenkap op deed. Dit ging een tijd goed tot afgelopen twee weken. Hij kreeg eerst mok (kleine plekjes op de witte achterbenen) en vervolgens haalde ik hem vandaag uit de weide en had opnieuw plekjes en zn hele hoofd was kapot geschuurd (de kap was overigens af ivm regen).. Hij heeft GEEN dikke manenkam en staart en schuurt hier niet aan, ook niet onder zn buik..

Ik ben aan het overwegen een bloed analyse te laten doen bij de dierenarts.

Ik zal jullie een korte omschrijving geven van dingen die mee kunnen spelen.

1. Hij is over gegaan van kuil naar droog hooi. Hij heeft vrijwel onbeperkt hooi.
2. Hij staat op een stuk zand en een stuk grasland waar hij ook wat kan grazen.
3. Avond uren staat hij op stal ivm knutten (24/7 is geprobeerd, ging niet ivm jeuk)..
4. Hij staat aan de bosrand..
5. Hij krijgt 1 schep Mijten Quitro, handje Mijten bodybuilder en een schep fibra per dag en van mij nog vitamine brok extra.
6. Hij heeft dikke ogen, maar schuurt niet aan manen/staart of buik..
7. De mok is droog, niet heel ernstig, maar als je elke dag komt valt het wel op.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd of iemand weet wat dit kan zijn of waar het mee te maken kan hebben.. Het ziet er niet uit als eczeem namelijk.

Mariljo

Re: Wat kan dit zijn? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 19:40

Het eerste wat ik dacht was misschien iets van onkruid in de wei? Wat zonnebrand geeft op witte benen. En teveel afvalstoffen. Maar verder kan ik je daar ook niet echt mee helpen.Een keer bloed trekken kan zowiezo geen kwaad.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 20:49

Mariljo schreef:
Het eerste wat ik dacht was misschien iets van onkruid in de wei? Wat zonnebrand geeft op witte benen. En teveel afvalstoffen. Maar verder kan ik je daar ook niet echt mee helpen.Een keer bloed trekken kan zowiezo geen kwaad.

Er staat heel veel in de weide aan verschillende planten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:22

die dikke ogen lijkt me toch een reactie op iets van bomen of grassen.
die plekjes op het hoofd kunnen gewoon van schuren komen.
zeker als er wat allergie is jeuken de ogen denk ik ook wel en zal hij vast met het hoofd tegen zijn benen of grond of wat anders schuren.

de mok kan komen door stress van verhuizen dat de afweer wat verzwakt is.
zou de ogen wel even laten nakijken door een arts, misschien is er speciale zalf nodig :j

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 21:25

ellepel schreef:
die dikke ogen lijkt me toch een reactie op iets van bomen of grassen.
die plekjes op het hoofd kunnen gewoon van schuren komen.
zeker als er wat allergie is jeuken de ogen denk ik ook wel en zal hij vast met het hoofd tegen zijn benen of grond of wat anders schuren.

de mok kan komen door stress van verhuizen dat de afweer wat verzwakt is.
zou de ogen wel even laten nakijken door een arts, misschien is er speciale zalf nodig :j

Hij heeft idd geschuurd. Heb t gezien. Hij doet t aan de slowfeeder. Met kap op doet hij dit wel minder en blijft zn hoofd aardig heel. Hij schuurt aan zn voor been ook.

Dank voor je reactie!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:31

Ik weet niet of je paard met zijn hoofd tussen takken van bomen kan komen? Of als er veel onkruid in de wei staat wat hoog staat. Het zou namelijk ook de processierups kunnen zijn...

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 21:36

Maureen95 schreef:
Ik weet niet of je paard met zijn hoofd tussen takken van bomen kan komen? Of als er veel onkruid in de wei staat wat hoog staat. Het zou namelijk ook de processierups kunnen zijn...

Ja die zit in de omgeving of heeft er gezeten. Hij kan bij de bomen. Maar die tijd zou nu over meoten zijn. De rupsen zijn uitgevlogen/

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:38

Er kunnen nog steeds haartjes actief zijn. Die haartjes kunnen wel tot een paar jaar overleven namelijk :(

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:45

Lijkt me “gewoon” een allergische reactie op iets. Mss op iets wat in de weide staat maar de processierups zoals iemand zei, vind ik ook een kanshebber.

Ik denk niet dat de mok rechtstreeks wat met het schuren te maken heeft. Wel vermindert zijn weerstand door de stress die de verhuis veroorzaakt en dan kan er vanalles de kop opsteken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 21:47

Lukasje schreef:
Lijkt me “gewoon” een allergische reactie op iets. Mss op iets wat in de weide staat maar de processierups zoals iemand zei, vind ik ook een kanshebber.

Ik denk niet dat de mok rechtstreeks wat met het schuren te maken heeft. Wel vermindert zijn weerstand door de stress die de verhuis veroorzaakt en dan kan er vanalles de kop opsteken.

Ja hij heeft het aan het begin ook gehad. Twee weken toen ik er net stond. Daarna trok t weg toen ik hem de deken op deed en de kap op.

Mok kan dat na 2/3 maand nog opkomen dan van de verhuizing?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 21:58

Gizeppie schreef:

Goh, dat weet ik niet, daar kan ik geen antwoord op geven ...

Ik zeg maar wat ... de weerstand die wat verminderd is (en die is nu ook niet op 1-2-3 weer toppie) en dan het natte weer? Voordien was het droger. Maar dat is gissen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:02

Lukasje schreef:
Gizeppie schreef:

Goh, dat weet ik niet, daar kan ik geen antwoord op geven ...

Ik zeg maar wat ... de weerstand die wat verminderd is (en die is nu ook niet op 1-2-3 weer toppie) en dan het natte weer? Voordien was het droger. Maar dat is gissen.

Dat kan idd. Maar de mok is niet echt nat, zoals t bij regen mok is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 22:05

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 22:22