Vorig jaar heb ik bij een fokkerij een prachtige bonte merrie jaarling gekocht.
Zij moest toen nog 1 jaar worden. Bij aankoop zat er een bol thv haar hals.
De bedrijfsdierenarts heeft toen naar die "bol" gekeken en mij verzekert dat het "niets" was, wellicht een hematoom (bloeduitstorting) ten gevolg van druk of duw tegen de hooiruif (paarden staan daar in kudde en de plaats komt overeen met de hoogte van de hooiruif, dus de uitleg leek mij plausibel).
Nu een dik jaar later is die bol 4x groter dan hij was. Ik heb mijn eigen dierenarts een echo laten nemen maar daar kwam niet veel uit. Er zit geen vocht in maar cellen. Een fijne naald aspiraat bracht niet veel soelaas en de dierenarts zei van het zo te laten. Het paard is een maand naar een andere weide gegaan bij mijn schoonouders. Maar toen ik 2 weken geleden het paardje opnieuw ging ophalen verschoot ik echt, die bol blijft groeien en ik weet niet meer wat er mee te doen. We hebben haar opgeladen en zijn langs de fokkerij gereden. Daar heb ik de bol aan de fokker getoond. Uiteraard zou ik dit paardje nooit gekocht hebben mocht ik geweten hebben dat die bol zou blijven staan, laat staan dat hij zou groeien. Dus ik wil graag dat zij met iets over de brug komen aangezien ze me toen (bij aankoop) garandeerden dat die bol weg ging gaan (uiteraard heb ik dat niet op papier, maar ik heb foto's en ik veronderstel ook dat de fokkerij een naam hoog te houden heeft, bovendien koop geen enkele gek een paard met een groeiend gezwel aan die prijs).
De fokkerij zou zijn bedrijfsdierenarts opnieuw sturen en dan verder kijken. Helaas heb ik hen gecontacteerd en nu al 2 weken niets meer van hen gehoord. Ik vrees beetje dat ze me ermee gaan laten zitten en niet spontaan over de brug gaan komen met iets. Maar bon, dat is de juridische kant.
Vrijdag bespreek ik met mijn eigen dierenarts enkele opties. Het paardje ligt mij echt en is braaf dus ik zou wel het beste willen voor haar. Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met grote gezwellen uitsnijden uit de hals...
Foto’s als jaarling bij de fokker

Foto’s nu: hals is geschoren geweest voor echo

Ik wil het dit najaar laten weghalen, want t groeit serieus, dus hoe sneller het weg is, hoe beter denk ik. Alleen ben ik ook wat bang voor de kosten, aangezien ze nog 2 moet worden... ergens vind ik ook niet dat het aan mij is, of in ieder geval vind ik dat de fokkers ook met iets over de brug mogen komen, uiteraard had niemand dit kunnen voorspellen, maar ik zit wel met de grote kosten voor iets waarvan zij mij beloofden dat het weg zou gaan.