Exceem, ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Exceem, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 15:45

Beste bokkers,

Ik zit een beetje met een dilema. Mijn jaarling shet verdenk ik van zomer exceem.
Daar ik hier zelf helemaal geen ervaring mee heb en ook niet weet hoe ik de diagnose goed gesteld krijg.

Waarom verdenk ik hem ervan?
Hij schuurt zijn manen, voorpluk en staart, hij heeft 1 plek in de manen waar hij punker is. De rest schuurt bij lichtjes maar enkel de 1e rij haren van de manen. Zijn staart heeft hij afgelopen week 2x aan geschuurt maar dat kan ook komen door hertenluis vliegen onder zijn staart.
Hij schuurt zijn manen sinds april ongeveer.

Reden waarom ik denk dat het niet exceem is, is dat hij nooit deze zomer helemaal zijn wintervacht kwijt lijkt te zijn geraakt. Al heeft hij niet echt staan zweten met de hitte, het kan natuurlijk ook daar vandaan komen.
Zijn voorpluk is helaas ook echt beschadigd door zijn vliegennetje waar zijn voorpluk door naar buiten stak.

Hoe houd ik hem:
-Ze hebben grotendeels de afgelopen 3 maanden dag en nacht buiten gelopen, in de nacht enkel in de padock (met hooi) en overdag met 1 weideel open (die echt kaal zijn nu en veel onkruid hebben).
- In de padock en in 2 weidelen staan fruitbomen waaraan hij zich dan dus ook schuurt.
- hij krijgt in totaal 100 gr. Vitalbix breed and grow per dag in 2 maaltijden.
- hij krijgt sinds 3 maanden kruidenmixen van horse complete.
- ik was zijn manen ongeveer om de week met teer shampoo.
- ik gebruik derven lotion op zijn manen ongeveer om de dag.
- als dadelijk de temperaturen weer meer af gaan, gaan ze 's nachts op stal. Dat is voor hem wel makkelijker ook omdat hij toch iets wat teveel hooi mee eet met mijn kwpn'er gedurende de nacht.

ik zal vast nog wel wat vergeten zijn wat van belang is O:)

Kunnen jullie mij veerder helpen? Is dit exceem?
Of kan/moet ik andere dingen verder nog gaan uitsluiten?

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:52

Heeft hij veel schilfertjes op de schuurplekken?
Heeft hij overgewicht?
Heb je een foto van de schuurplekken?

Schuren sinds april klinkt wel als zomerexceem, maar misschien in combinatie met iets anders omdat hij zo slecht door zijn wintervacht komt.

XxLiEsJuHhxX

Re: Exceem, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 16:05

Vergeten te vermelden,
In januari zij we naar frankrijk verhuisd. Voor beide paarden was dit een zware verhuizing.
Hij had in het voorjaar met de 1e ontworming last van bloedworm en horzel larven die af kwamen
Ook heeft hij luizen gehad (nu niet meer zover als ik kan zien en ik pluis hem regelmatg na)
Ik vind hem wat aan de dikke kant maar hij heeft geen harde manenkam o.i.d.

Schilvertjes heeft hij niet trouwens

Foto zal ik zo maken

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:28

XxLiEsJuHhxX schreef:
Beste bokkers,

Ik zit een beetje met een dilema. Mijn jaarling shet verdenk ik van zomer exceem.
Daar ik hier zelf helemaal geen ervaring mee heb en ook niet weet hoe ik de diagnose goed gesteld krijg.

Waarom verdenk ik hem ervan?
Hij schuurt zijn manen, voorpluk en staart, hij heeft 1 plek in de manen waar hij punker is. De rest schuurt bij lichtjes maar enkel de 1e rij haren van de manen. Zijn staart heeft hij afgelopen week 2x aan geschuurt maar dat kan ook komen door hertenluis vliegen onder zijn staart.
Hij schuurt zijn manen sinds april ongeveer.

Reden waarom ik denk dat het niet exceem is, is dat hij nooit deze zomer helemaal zijn wintervacht kwijt lijkt te zijn geraakt. Al heeft hij niet echt staan zweten met de hitte, het kan natuurlijk ook daar vandaan komen.
Zijn voorpluk is helaas ook echt beschadigd door zijn vliegennetje waar zijn voorpluk door naar buiten stak.

Hoe houd ik hem:
-Ze hebben grotendeels de afgelopen 3 maanden dag en nacht buiten gelopen, in de nacht enkel in de padock (met hooi) en overdag met 1 weideel open (die echt kaal zijn nu en veel onkruid hebben).
- In de padock en in 2 weidelen staan fruitbomen waaraan hij zich dan dus ook schuurt.
- hij krijgt in totaal 100 gr. Vitalbix breed and grow per dag in 2 maaltijden.
- hij krijgt sinds 3 maanden kruidenmixen van horse complete.
- ik was zijn manen ongeveer om de week met teer shampoo.
- ik gebruik derven lotion op zijn manen ongeveer om de dag.
- als dadelijk de temperaturen weer meer af gaan, gaan ze 's nachts op stal. Dat is voor hem wel makkelijker ook omdat hij toch iets wat teveel hooi mee eet met mijn kwpn'er gedurende de nacht.

ik zal vast nog wel wat vergeten zijn wat van belang is O:)

Kunnen jullie mij veerder helpen? Is dit exceem?
Of kan/moet ik andere dingen verder nog gaan uitsluiten?

Misschien is een foto handig van de plekken. Mijn paard heeft wel eczeem, dus weet hoe t eruit ziet. Vaak hebben ze een dikke manenkam. De knutjes waar ze allergisch voor zijn zijn er alleen bij zonsopgang en ondergang (meeste actief), als het paard binnen staat in de avonden zou het iets minder moeten worden. Ik moet zeggen bij die van mij dan, heb t ook wel eens geprobeerd om hem in de avond buiten te laten, maar dan bleef hij schuren.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 17:57

Oke hier een flinke foto spam. Van de afgelopen maaanden.

23 Februari, Nog 100% intakt en nooit geschuurd.
Afbeelding

28 April, Vooral over de mega voorpluk, Ik denk mij te herinneren dat hij hier al schuurde maar niet zichtbaar aan de manen, maar echt aan zijn nek vanwege de wintervacht.
Afbeelding

30 mei, hier schuurde hij al een tijdje maar enkel 1 punt in zijn nek echt de manen en verder alleen zijn nek zelf doordat hij niet goed door zijn wintervacht kwam. Hier heeft hij wel nog echt een mega voorpluk.
Afbeelding

1 Juni, hier zie je voor het eerst echt de schade aan zijn manen, echt afgeschuurd enkel in het witte deel van de manen, 1e rij haren aan beide zijde wel ook in het vos deel. Hier ook duidelijk het vliegenmasker wat ik denk zijn voorpluk gekost heeft deels. Ook nog heel duidelijk veeel vacht.
Afbeelding

5 juni, ik heb zijn manen op 1 lengte af geknipt zodat het kapot geschuurde stuk mooier mee zou groeien. dus nog duidelijker zichtbaar hoe hij schuurde.
Afbeelding

En dan nu de sprong naar vandaag.
deze is meteen de perfecte vergelijk zie ik nu met de foto van 5 juni. Duidelijk meer geschuurd.
Afbeelding
Wat over is van zijn voorpluk
Afbeelding
staartje na een borstel erover gehaald te hebben
Afbeelding
Staart voor de borstel erover ging.
Afbeelding
Manen aan de kant waar ze niet hangen.
Afbeelding
Duidelijk hoeveel vacht hij nog altijd heeft.
Afbeelding
Niet zo duidelijk zichtbaar maar deze kant van de voorpluk is flink afgeschuurd
Afbeelding
Overduidelijk waar de 2 mega happen zitten.
Afbeelding
En als laatste een algemene conditie foto.
Afbeelding

Ik hoop dat dit een wat beter beeld geeft.

Overigens schuurt hij niet specifiek in de ochtend of avond. Elk willekeurig moment van de dag komt het voor, zelfs minder in de avond zou ik willen zeggen. Toen ze wel nog de nachten binnen stonden, en ik zette ze buiten liep hij meteen naar de 1e boom toe om daar met zijn nek tegenaan te gaan schuren.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:27

XxLiEsJuHhxX schreef:
Oke hier een flinke foto spam. Van de afgelopen maaanden.

23 Februari, Nog 100% intakt en nooit geschuurd.
[ [url=m/uzkkGH.jpg]Afbeelding[/url] ]

28 April, Vooral over de mega voorpluk, Ik denk mij te herinneren dat hij hier al schuurde maar niet zichtbaar aan de manen, maar echt aan zijn nek vanwege de wintervacht.
[ [url=m/14bER1.jpg]Afbeelding[/url] ]

30 mei, hier schuurde hij al een tijdje maar enkel 1 punt in zijn nek echt de manen en verder alleen zijn nek zelf doordat hij niet goed door zijn wintervacht kwam. Hier heeft hij wel nog echt een mega voorpluk.
[ [url=m/zj8ysD.jpg]Afbeelding[/url] ]

1 Juni, hier zie je voor het eerst echt de schade aan zijn manen, echt afgeschuurd enkel in het witte deel van de manen, 1e rij haren aan beide zijde wel ook in het vos deel. Hier ook duidelijk het vliegenmasker wat ik denk zijn voorpluk gekost heeft deels. Ook nog heel duidelijk veeel vacht.
[ [url=m/YDig7k.jpg]Afbeelding[/url] ]

5 juni, ik heb zijn manen op 1 lengte af geknipt zodat het kapot geschuurde stuk mooier mee zou groeien. dus nog duidelijker zichtbaar hoe hij schuurde.
[ [url=m/xqGEM4.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan nu de sprong naar vandaag.
deze is meteen de perfecte vergelijk zie ik nu met de foto van 5 juni. Duidelijk meer geschuurd.
[ [url=m/VRxxSF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wat over is van zijn voorpluk
[ [url=m/Vo3Bwa.jpg]Afbeelding[/url] ]
staartje na een borstel erover gehaald te hebben
[ [url=m/3LW2h4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Staart voor de borstel erover ging.
[ [url=m/0C1Cwg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Manen aan de kant waar ze niet hangen.
[ [url=m/CmEGxI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Duidelijk hoeveel vacht hij nog altijd heeft.
[ [url=m/rALkUz.jpg]Afbeelding[/url] ]
Niet zo duidelijk zichtbaar maar deze kant van de voorpluk is flink afgeschuurd
[ [url=m/lADFhv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Overduidelijk waar de 2 mega happen zitten.
[ [url=m/nTpbJC.jpg]Afbeelding[/url] ]
En als laatste een algemene conditie foto.
[ [url=m/gWw1IR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop dat dit een wat beter beeld geeft.

Overigens schuurt hij niet specifiek in de ochtend of avond. Elk willekeurig moment van de dag komt het voor, zelfs minder in de avond zou ik willen zeggen. Toen ze wel nog de nachten binnen stonden, en ik zette ze buiten liep hij meteen naar de 1e boom toe om daar met zijn nek tegenaan te gaan schuren.

Heeft tie een dikke manenkam? Of wondjes?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:28

zou best kunnen dat de bloedworm nog niet weg is.
eventueel bloedonderzoek laten doen om dat uit te sluiten.
nadeel van bloedworm is dat ze de darmen kunnen beschadigen en dan kan het dus gebeuren dat pony’s snel jeuk krijgen..
zou me denk ik dan er op richten om de wormen weg te krijgen en iets om de darmen te ondersteunen.
maar zou best kunnen dat je kruidenmix dat wel al doet.

je weet dat wassen tegen luis 3x moet om zoveel mogelijk weg te krijgen?

ik vind 1 jaar nog erg jong voor eczeem hoor.
kijk eens of je dus de wormen, en de weerstand goed krijgt

HHorseA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:34

Hij is toch wel aan de dikke kant vind ik.... Ik zou hem savonds ook niet onbeperkt hooi geven.. Enkel een goed gevuld hooinetje.voor de nacht. Aangezien hij overdag opt land staat..... Voer kan ook een paard doen schuren..

[MD] [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Hier is een topic over schuren mss kan je daar wel goed terecht.. Want ik denk ook wel dat het in zyn bloed zit. :(:) sterkte

XxLiEsJuHhxX

Re: Exceem, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 19:28

Kwa voer zou hij veilig moeten zitten, hij krijgt enkel vitalbix wat zeggen ze juist goed is voor paarden met exceem. En zoals ik al aan gaf hij is inderdaad wat aan de dikke kant.
Ze (kwpn merrie en de shet) krijgen 's avonds samen 1 hooinet. overdag de wei (welke op de foto's duidelijk zichtbaar mors dood en leeg is)

Ellepel, inderdaad de kruiden speelden vooral in op zijn darmen (nog altijd deels wel). Bij de volgende ontwormingen kwamen geen bloedwormen meer mee. De 19e komt de veearts voor te enten, wilde het dan zowieso nog eens overleggen en dan eventueel meteen dan bloed trekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:05

bloedworm kapselt ook nog in in de darmwand en kan schade geven, zijn echt rotwormen hoor.
maar een bloedonderzoek kan eventueel meer problemen aangeven.
dus misschien wel handig om te laten doen.