Ik zit een beetje met een dilema. Mijn jaarling shet verdenk ik van zomer exceem.
Daar ik hier zelf helemaal geen ervaring mee heb en ook niet weet hoe ik de diagnose goed gesteld krijg.
Waarom verdenk ik hem ervan?
Hij schuurt zijn manen, voorpluk en staart, hij heeft 1 plek in de manen waar hij punker is. De rest schuurt bij lichtjes maar enkel de 1e rij haren van de manen. Zijn staart heeft hij afgelopen week 2x aan geschuurt maar dat kan ook komen door hertenluis vliegen onder zijn staart.
Hij schuurt zijn manen sinds april ongeveer.
Reden waarom ik denk dat het niet exceem is, is dat hij nooit deze zomer helemaal zijn wintervacht kwijt lijkt te zijn geraakt. Al heeft hij niet echt staan zweten met de hitte, het kan natuurlijk ook daar vandaan komen.
Zijn voorpluk is helaas ook echt beschadigd door zijn vliegennetje waar zijn voorpluk door naar buiten stak.
Hoe houd ik hem:
-Ze hebben grotendeels de afgelopen 3 maanden dag en nacht buiten gelopen, in de nacht enkel in de padock (met hooi) en overdag met 1 weideel open (die echt kaal zijn nu en veel onkruid hebben).
- In de padock en in 2 weidelen staan fruitbomen waaraan hij zich dan dus ook schuurt.
- hij krijgt in totaal 100 gr. Vitalbix breed and grow per dag in 2 maaltijden.
- hij krijgt sinds 3 maanden kruidenmixen van horse complete.
- ik was zijn manen ongeveer om de week met teer shampoo.
- ik gebruik derven lotion op zijn manen ongeveer om de dag.
- als dadelijk de temperaturen weer meer af gaan, gaan ze 's nachts op stal. Dat is voor hem wel makkelijker ook omdat hij toch iets wat teveel hooi mee eet met mijn kwpn'er gedurende de nacht.
ik zal vast nog wel wat vergeten zijn wat van belang is

Kunnen jullie mij veerder helpen? Is dit exceem?
Of kan/moet ik andere dingen verder nog gaan uitsluiten?