Even wat info over het paard
Sinds een maand en een half ben ik in het bezit van een 4 jarige drachtige merrie. Zij heeft in een korte periode vrij veel stress opgelopen. Enkele weken geleden is zij van weide verandert. Nieuwe weide, nieuwe kudde. Door deze stress heeft zij (vermoedelijk) een maagzweer opgelopen. Dit zagen we doordat zij plots begon lucht te zuigen. DA gebeld, behandeling gestart. Ook hebben we haar stalbeleid aangepast. Deze zomer blijft ze de hele tijd lekker buiten en 's winters zien we nog wel. Ze staat nu op een volle weide met schuilstal. Nu luchtzuigt ze niet meer op de wei.
Een week geleden ging het fout. Het was bloedheet en ik kreeg een telefoontje van de staleigenaar dat hij haar uitgedroogd naar binnen had gehaald met extreem opgetrokken flanken. Waarschijnlijk had ze de drinkbak niet gevonden en een of andere zonneslag opgelopen. Die avond ben ik gaan kijken en ze zag er stukken beter uit. Toch voor de zekerheid de dierenarts laten komen voor een bloedonderzoek, maar gelukkig waren de bloedwaarden perfect.
Toch ben ik er nog niet volledig gerust op. Ik leg hier onder even uit waarom.
Dingen die ik heb opgemerkt de laatste weken/dagen:
- de opgetrokken flanken zijn niet 100% verdwenen. De ene dag zie ik nog een beetje opgetrokken flanken, al zijn ze miniem. Als ik haar hierna binnen zet, drinkt ze vaak een beetje en worden ze beter.
- rommelende geluiden in de darmen. Ik hoor ze niet de hele tijd door, maar toch wel regelmatig.
- sinds enkele dagen merk ik ook dat ze wat vaker gas laat ontsnappen. Ik weet niet of dit een serieus symptoom is, maar wil het toch wel eens vermelden.
- als ik haar van de wei haalde en haar vast zette om te poetsen, liet ze vandaag een groen plasje speeksel vallen, gewoon, opeens. Het leek groen gekleurd door het gras, dus ging er meteen slokdarmverstopping door mijn hoofd. Maar ze vertoonde verder geen andere symptomen - geen gehoest of gekokhals, at verder goed haar gras en hooi, dronk goed.
Verder eet ze goed, drinkt ze goed. Mag de buik aanraken en glanst mooier dan ooit tevoren. Sinds zij uitgedroogd werd aangetroffen op de wei, zet ik haar elke dag 1 uurtje in de stal, een halfuurtje in de ochtend en een halfuurtje in de ochtend. Hierdoor ben ik zeker dat ze voldoende vocht binnen heeft.
Welke oplossing heb ik al aan gedacht:
- darmbalans. Hoop dat het de gespannen flanken en rommelende geluiden wat vermindert. Is ook niet slecht voor haar maagzweer. Maar het feit dat mevrouw een moeilijke eter is houdt me wat tegen.
- olie geven, voor de darmen te stimuleren. Ze is ook niet extreem dik dus zou geen probleem vormen.
- ect?
Kan iemand hier een conclusie uit trekken? Hopelijk kunnen jullie mee helpen denken.

Groetjes