Wat scheelt er met mijn paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fienfin

Wat scheelt er met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 22:39

Hallo beste Bokkers. Omdat ik de laatste weken/dagen veranderingen opmerkte aan mijn paard, zou ik graag Bokt raadplegen voor wat advies. :)

Even wat info over het paard
Sinds een maand en een half ben ik in het bezit van een 4 jarige drachtige merrie. Zij heeft in een korte periode vrij veel stress opgelopen. Enkele weken geleden is zij van weide verandert. Nieuwe weide, nieuwe kudde. Door deze stress heeft zij (vermoedelijk) een maagzweer opgelopen. Dit zagen we doordat zij plots begon lucht te zuigen. DA gebeld, behandeling gestart. Ook hebben we haar stalbeleid aangepast. Deze zomer blijft ze de hele tijd lekker buiten en 's winters zien we nog wel. Ze staat nu op een volle weide met schuilstal. Nu luchtzuigt ze niet meer op de wei.
Een week geleden ging het fout. Het was bloedheet en ik kreeg een telefoontje van de staleigenaar dat hij haar uitgedroogd naar binnen had gehaald met extreem opgetrokken flanken. Waarschijnlijk had ze de drinkbak niet gevonden en een of andere zonneslag opgelopen. Die avond ben ik gaan kijken en ze zag er stukken beter uit. Toch voor de zekerheid de dierenarts laten komen voor een bloedonderzoek, maar gelukkig waren de bloedwaarden perfect.
Toch ben ik er nog niet volledig gerust op. Ik leg hier onder even uit waarom.

Dingen die ik heb opgemerkt de laatste weken/dagen:
- de opgetrokken flanken zijn niet 100% verdwenen. De ene dag zie ik nog een beetje opgetrokken flanken, al zijn ze miniem. Als ik haar hierna binnen zet, drinkt ze vaak een beetje en worden ze beter.
- rommelende geluiden in de darmen. Ik hoor ze niet de hele tijd door, maar toch wel regelmatig.
- sinds enkele dagen merk ik ook dat ze wat vaker gas laat ontsnappen. Ik weet niet of dit een serieus symptoom is, maar wil het toch wel eens vermelden.
- als ik haar van de wei haalde en haar vast zette om te poetsen, liet ze vandaag een groen plasje speeksel vallen, gewoon, opeens. Het leek groen gekleurd door het gras, dus ging er meteen slokdarmverstopping door mijn hoofd. Maar ze vertoonde verder geen andere symptomen - geen gehoest of gekokhals, at verder goed haar gras en hooi, dronk goed.
Verder eet ze goed, drinkt ze goed. Mag de buik aanraken en glanst mooier dan ooit tevoren. Sinds zij uitgedroogd werd aangetroffen op de wei, zet ik haar elke dag 1 uurtje in de stal, een halfuurtje in de ochtend en een halfuurtje in de ochtend. Hierdoor ben ik zeker dat ze voldoende vocht binnen heeft.

Welke oplossing heb ik al aan gedacht:
- darmbalans. Hoop dat het de gespannen flanken en rommelende geluiden wat vermindert. Is ook niet slecht voor haar maagzweer. Maar het feit dat mevrouw een moeilijke eter is houdt me wat tegen.
- olie geven, voor de darmen te stimuleren. Ze is ook niet extreem dik dus zou geen probleem vormen.
- ect?

Kan iemand hier een conclusie uit trekken? Hopelijk kunnen jullie mee helpen denken. :)
Groetjes

Xyris

Re: Wat scheelt er met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 23:14

Mbt de dingen die je hebt opgemerkt:
- De opgetrokken flanken, weet je wel zeker dat dit het geval is? En niet het gevolg van de dracht? Of juist andersom, was ze voorheen niet wat slapjes door de verhuizing/maagzweer?
- Rommelende geluiden in de darmen zijn juist goed: Dit betekend dat de darmen werken. Ze moeten juist niet stil liggen, zeker bij paarden is dit een probleem.
- Gas laten ontsnappen lijkt mij ook goed, dat betekend dat er van binnen wat gebeurd. Hoe is de mest?
- Dat plasje, was ze niet gewoon aan het kwijlen?

Ik denk dat je op de goede weg bent en dat je je geen zorgen hoeft te maken. Maar jij kent je paard het beste, als je het niet vertrouwd kan je altijd aan je dierenarts vragen of die voor de zekerheid nog even langs wilt komen.

Hoe ligt ze in de groep? Drinkt ze inmiddels wel buiten? En heeft ze vroeger altijd op stal gestaan of is ze ook gewoon bekend met de weide? En zijn er meerdere plekken om te drinken?

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 21:33

Bedankt voor de uitgebreide reactie. :)
Hoe precies kan je het onderscheid maken tussen aangespannen flanken door dracht of door uitdroging? Tijdens het maagzweer (zonder behandeling) had ze het niet. Of het is me toch niet opgevallen.
Ze staat onderaan in de rangorde voor zover ik weet, maar de eerste dagen heeft ze er wel flink van langs gekregen. Dit is nu beter en ze heeft al enkele vriendjes gemaakt, maar ze staat toch nog redelijk onderaan.
Ze drinkt voor zover ik weet nog niet buiten. Daarom haal ik haar 2x binnen, zodat ze zeker voldoende vocht binnen krijgt. Ik zit er over na te denken om misschien een emmer op de wei te zetten, daar drinkt ze wel uit. Er is maar 1 plaats, een automatische drinkbak. Al snap ik niet waarom ze er niet wilt uit drinken - uit de automatische drinkbak van haar andere wei dronk ze wel.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:14

Wat doet ze als je haar voordat je haar naar binnenhaalt naar de drinkbak in de weide brengt? Kan je navragen of er voor die drinkbak een bron geslagen is, dan smaakt/ruikt het water misschien anders waardoor ze het niet drinkt.

Overigens kan ze met echt warme dagen niet bijdrinken in 2 x een half uur per dag, dus dan zal ze vast toch wel wat drinken buiten denk ik.

Op wat voor gras staat ze? Is het groen, is het dor, is het kort, is het lang?

Hoe is haar mest?

Hoe veert de huid terug als je nu een neep vel in haar hals neemt? Hoe lang duurt het voordat het weer normaal is? Daaraan zie je of ze nog licht uitgedroogd is of dat ze weer voldoende vocht binnenkrijgt zie je.

Hoe lang is ze drachtig? Komt het veulen nog dit jaar of komt het volgend jaar?

Rijd je met haar?

Weet je of er ooit een tandarts ( een goede) bij haar is geweest? Als er iets mis is met haar gebit kan dat dat kwijlen ook veroorzaken.

Heel wat vragen, maar zo krijgen we misschien nog een beter beeld van hoe en wat met je merrie of misschien bedenk je zelf nog iets.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:28

Voer je nog iets aan zout/mineralen bij? Zodat ze iig wel voldoende dorst heeft.

Zijn haar tanden gecontroleerd? Als er iets van doppen zitten, kan er wel gras onder komen... en dat kan het groene speeksel verklaren. Met wat last van gebit kan ze ook iets minder makkelijk voldoende ruwvoer eten en zal ze ook sneller opgetrokken flanken hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:32

Ik lees veel dingen maar zoals de maagzweer, door da bevestigd? En luchtzuigen, je hebt haar zes weken, is ze gekeurd??

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 22:34

Jet, bedankt voor de reactie. :)
Ik zal het navragen!
Ze staat op een wei met groen, vet gras. Echt het vetste wat je nu kan krijgen met de afgelopen hitte. Het is niet extreem lang maar zeker niet kort.
Haar mest toen ik haar net had was niet goed, maar na de medicatie voor het maagzweer en ontworming is deze weer ok.
Doe deze test zeker met het warme weer en de huid blijft niet staan.
Het veulen komt volgend jaar, ze is nu 2 maand ver in de dracht.
Ik rijd inderdaad nog met haar maar zeker niet intensief: 2 tot 3 keer per week, 30 minuten tot 45 minuten.
De tandarts heb ik meteen laten komen toen ik haar net had. Ze had inderdaad een slecht gebit, veel haken, maar deze zijn weg gewerkt en zijn normaal gezien weggeveild. Dit is ongeveer 2 maand geleden gebeurd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:39

Gebit is dus gedaan , medicatie voor maagzweer geef je nog steeds? Want dat is niet met een week opgelost. Dus de tandarts heeft niets aan de voortanden gezien, dan is het luchtzuigen misschien idd van de pijn geweest.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 10:34

Evelijn, bedankt voor de reactie.
Ik voer geen zout of mineralen bij maar ze heeft wel de beschikbaarheid tot een liksteen. Dacht er misschien ook over na om iets van mineralenbrok te voeren, al is de toegang daarvan hier redelijk beperkt.
Bigone, ook bedankt. Ik geef de medicatie inderdaad nog steeds. Eerst 1 week een volle spuit medicatie en nu zijn we bijna klaar met de behandeling, elke dag 1/3de spuit nu.