Bijwonde of toch iets anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s_v

Bijwonde of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:42

Ik stel even voorop dat ik morgen sowieso de veearts even bel voor de zekerheid. Maar bokt weet vaak ook een antwoord dus vraag ik het hier ook alvast, dat kan nooit kwaad :j

Toen ik vanavond hooi ging geven aan de paardjes ontdekte ik deze wond bij de lies van mijn merrie..

Afbeelding

In eerste instantie denk ik aan een hap van mijn jonge ruin (die tot maart hengst was), in een poging tot spelen of plagen... Maar door de zwelling errond twijfel ik een beetje. Wat denken jullie?

Vlekje is een dame op leeftijd, ondertussen zal ze zo'n 32 jaar oud zijn. Ze heeft PPID en RAO maar is verder wel gezond. Op haar hals was ook een klein plekje te zien en verder was er nog een bultje op haar buik (maar dit lijkt eerder een prik van een insect). Gisteren was er niets te zien, ook geen bult oid...

Alvast bedankt voor het meedenken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:45

kan ze nog makkelijk liggen en rollen en opstaan?
ik zou ook nog durven denken aan een verwonding door omvallen,in slaap vallen
heb je iets waar aan ze zich open gehaald zou kunnen hebben?
voerbakken,uitstekende stenen etc.

een bijtwond kan inderdaad ook, de zwelling zou daar best van kunnen komen :j

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:49

Liggen en opstaan gaat nog vlot, rollen gaat ook nog vlot gezien haar leeftijd (ze rolt wel kant voor kant en niet meer over maar goed, dat heeft er weinig mee te maken en moeten we haar vergeven gezien dr leeftijd :)) ). Omvallen/in slaap vallen heb ik nog nooit gezien bij haar, het kan natuurlijk zonder dat ik het zie, maar ze staat hier aan huis letterlijk in de achtertuin, dus ik denk wel dat zoiets me op zou zijn gevallen.

Ergens aan open gehaald lijkt me sterk, ik heb ze gisteren taken gegeven, dus dat zijn eventueel kunnen, maar daar was geen haar oid aan te zien. Ik zie de ruin soms wel happen naar dr lies (hij vind mijn dame op leeftijd nog bijzonder aantrekkelijk ;) ) maar heb hem nog nooit echt door zien bijten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:57

nee,maar ik kan me voorstellen dat als hij een velletje te pakken heeft en zij weg trekt..
ja dan zou je dit kunnen zien.
gok toch dan zoiets, even goed schoon en ontsmetten..komt vast in orde :)

s_v

Re: Bijwonde of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 11:17

Dit is de wonde vanochtend, zwelling is al voor een deel weggetrokken. Ik heb voor de zekerheid nog wel foto's naar de da geappt..
Afbeelding
Afbeelding

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 09:56

Gisteren is de veearts langs gekomen... Ze stond plots ook met een bijzonder dik boven been (wel aan de andere kant maar toch) :(:)
Afbeelding

Waarschijnlijk is het een bacteriële infectie door de wonde. Er zit vocht in haar cellen in dat been, hoewel de bijwonde aan de andere kant zit, verwacht de va wel dat ze ontsteking daarvan komt. Ze krijgt antibiotica nu, bovenop de ontstekingsremmers die ze al kreeg. Ze maakt gelukkig geen koorts en is nog in haar normale doen, hoewel ik wel merk dat ze last heeft van het dikke been, arm protje!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 10:39

Vanochtend zat de zwelling meer over haar hele been, een deel van de uier is nu ook mee opgezwollen, het bovenbeen lijkt iets minder dik dan gisteren. Het voelt wel warm aan (vooral rond haar koot, daar is ze ook gevoelig op)..
Afbeelding
Afbeelding

Zo zag de wonde eruit voor het smeren vanochtend, ik smeer nu zinkzalf van de va...
Afbeelding

Ze maakt verder geen koorts en is behalve het been nog wel in haar normale doen. Heb ook weer even foto's naar de va gestuurd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:47

jee,komt dus nog wel wat achter weg!

gelukkig geen koorts, met een wond infectie is dat nog gevaarlijk ook.
zinkzalf vind ik zelf heel goed werken.
wil ze goed lopen?
beweging is goed voor het dunner worden van het been.
kun je op het dikke been geen wondjes vinden?

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 16:55

Ze sjokt nog gewoon met de rest mee zoals anders ja. De dierenarts gaf indd ook aan dat bewegen belangrijk is, gelukkig staan ze hier 24/7 buiten en kan ze dus zo veel stappen als ze wil :j

Ik kijk straks nog eens goed na met het afspuiten op eventuele kleine wondjes..

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 21:21

De zwelling begint flink af te nemen!
Gisterenavond...
Afbeelding
Nu net (ze heeft dr benen wat gek staan op de foto, maar dat is toevallig ;) )...
Afbeelding

Ook de wonde ziet er rustiger uit dan vanochtend, dit was bij het afspoelen van de benen vanavond rond 18u (nog nat van het afspoelen):
Afbeelding
Dit was nu net:
Afbeelding

En ook bij dr uier begint de zwelling te minderen, het is daar ook minder warm :)
Afbeelding

Dit kleine plekje vond ik nog op haar been bij het afspoelen vanavond, het lijkt een korstje, maar zou een vastzittend vuiltje kunnen zijn, ik wilde het niet zomaar weghalen om nieuwe ingangen voor bacteriën te vermeiden :j
Afbeelding

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:00

Wat sneu voor dat arme oude meisje

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:04

Het ziet er niet lekker uit allemaal. Gelukkig krijgt ze nu antibiotica. Hou haar maar goed in de gaten, gelukkig wordt ze tot in de puntjes door jou verzorgd.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 22:30

't is inderdaad sneu dat ze dit nog moet doormaken op haar leeftijd :(:)

In de gaten houden doe ik zeker :) Ze staat aan huis dus ik ga minstens 10x per dag kijken ofzo nu, ik kan ook vanuit de huiskamer, badkamer en slaapkamer in het weiland kijken dus zie het gelijk als er iets mis zou zijn. Dat is wel een fijne geruststelling!

Voorlopig vind ik dat het herstel vrij vlot loopt (afkloppen!!). De wonde oogt rustiger dan in het begin, de zwelling rond haar been neemt goed af en ze maakt geen koorts (ik temp 3x per dag).

Wat ik nu doe: 2x per dag AB geven, 10 minuten koelen en de wonde schoonspoelen ('s ochtends en 's avonds) + nieuwe laag zalf erop, daarbij temp ik ook altijd even. 's avonds krijgt ze nog een ontstekingsremmer bij haar normale eten. En tussen de middag neem ik ook nog even haar koorts op.

Beweging krijgt ze voldoende, ze loopt nog even veel als anders ik heb ook niet de indruk dat het been haar heel veel last bezorgd. Ze draaft nog steeds spontaan het weitje op wanneer ik ze op het gras laat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:22

het klinkt goed zoals het gaat!
:j

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 07:44

Zo zag het er net uit, zwelling bij haar been is bijna volledig weg wetrokken :j Het voelt ook niet meer warm aan, alleen de zwelling bij haar uier zit er nog (wel al minder dan gisteren), die vind ze nog vervelend...
Ze heeft vannacht gelegen/gerold op de kant van het wondje dus daar kleeft een laagje zand op, zo even schoon spoelen en opnieuw zwalven...

Afbeelding

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 21:02

Na het koelen vanavond leek het gezwollen been zelfs dunner dan het andere, dat komt natuurlijk omdat het nat is, maar wel een goed teken! :) Ook rond haar uier is de zwelling goed aan het wegtrekken, er is nog wel een 'zakje' maar niet meer gespannen of warm +:)+
Afbeelding

Ik denk dat ik vanaf morgen minder met koelen, want ik denk niet dat het nu nog veel nut heeft. Temperatuur blijft normaal & de wonde ziet er mooi rustig uit, de zwelling die errond zat trekt ook weg :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 21:06

Fijn!
Gelukkig dat het zo mooi weg trekt.
:j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 23:19

Dat ziet er een stuk slanker uit! Fijn hoor :) nog even en ze is weer volledig genezen.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 13:37

De wonde ziet er ook best netjes uit vind ik. Alleen rondom is het een vettige boel door de zinkzalf, als alles beter is, was ik die plek maar best eens denk ik :=
Afbeelding