Kreupel aan beide voorbenen, buut helpt niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Kreupel aan beide voorbenen, buut helpt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 18:43

Ik probeer het zo kort mogelijk te houden, als er onduidelijkheden zijn, vraag gerust.

Sinds half juni was mijn paard ineens stokkreupel op het linkervoorbeen.
Paardenarts laten komen, kreeg metacam voorgeschreven. Paard reageerde niet op visiteertang, bij DA en ook niet bij de smid.

Paar dagen later bleek het een hoefzweer te zijn die er bij de kroonrand uitkwam. Eind goed, al goed zou je denken.

Echter in de dagen daarna begon het paard steeds stijver/gevoeliger te lopen met beide voorbenen. Gedachte was lichte bevangenheid.

Advies dierenarts: verder met metacam en smid nog even laten komen, want vanwege afwijkende beenstand en toch wel lange tonen, kon dat ongemak veroorzaken. De smid komt normaal om de 8 weken. Paard staat blootsvoets, in een kudde met grote inloopstal, stukje verhard voor de stal en verder een grote uitloop van zand en weides. Onbeperkt hooi.

Verbetering bleef te weinig uit, daarom röntgenfoto's gemaakt en op buut gezet.
Op de foto's van de linkerhoef was een donker plekje te zien, wellicht nog een restant van de hoefzweer. Smid laten komen, van onderen en van boven uit laten snijden, maar er leek niets meer te zitten.
Verklaarde overigens ook niet waarom hij rechts ook zo gevoelig liep. Verder met de buut, geen gras en geen brok. Volgens de DA waren de zolen ook vrij dun, volgend de smid niet.

Nu, ruim 2 weken verder, zonder het gras, de brok en op buut, nog steeds geen verbetering.

Loopt op de harde ondergrond erg gevoelig en zelfs op het aangelopen zand van de uitloop.

Paard maar eens in de bak gezet en eens kijken wat daar gebeurd. Daar was er niets aan de hand en stapte, draafde en galoppeerde hij er lustig op los, zonder onzuiverheden.

Aangezien ik me ernstig zorgen maak en vooral omdat ik niet wil dat mijn paard pijn lijdt, komt er morgen een andere arts van een andere kliniek kijken.

Is er nog iets wat ik over het hoofd zie? Wat ik nog kan vragen morgen?

Suzanne F.

Re: Kreupel aan beide voorbenen, buut helpt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:55

En op de röntgenfoto is niks anders te zien? Geen straalbeenproblemen of artrose etc?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 18:58

Is niets over gezegd. De DA en de smid hebben beiden de foto's gezien.
Hoefbeen was ook niet gekanteld.

Heb de foto's overigens ook doorgestuurd naar de DA die morgen komt kijken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:03

Als ik dit zo lees is dit voor mij een sluimerende bevangenheid.
Dunne zolen, hoefzweer, gevoelig op het harde, kreupel aan beide voorbenen... allemaal symptomen hiervan.
Op RX zie je dit niet. Tenzij het hoefbeen al gekanteld is, maar dan ben je een paar stadia verder.

Buut heeft hier ook nooit afdoende geholpen bij bevangenheid. Ik heb 10 dagen Equioxx gegeven en frogpads onder de hoeven getaped. Maakte al een wereld van verschil.
En een strikt dieet. Niks onbeperkt en het eerste jaar geen gras meer.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:07

Pandora2 schreef:
Als ik dit zo lees is dit voor mij een sluimerende bevangenheid.
Dunne zolen, hoefzweer, gevoelig op het harde, kreupel aan beide voorbenen... allemaal symptomen hiervan.
Op RX zie je dit niet. Tenzij het hoefbeen al gekanteld is, maar dan ben je een paar stadia verder.

Buut heeft hier ook nooit afdoende geholpen bij bevangenheid. Ik heb 10 dagen Equioxx gegeven en frogpads onder de hoeven getaped. Maakte al een wereld van verschil.
En een strikt dieet. Niks onbeperkt en het eerste jaar geen gras meer.

Dachten wij dus ook.
Echter het is niet typisch een paard voor hoefbevangenheid wbt het voer.
Hij is erg groot en niet dik te krijgen. Staat al járen op gras en krijgt maar een beetje brok.
Heel veel bewegingsvrijheid.

Dat de metacam, later buut en het onthouden van gras en brok niet aansloegen, verbaasde ook de arts.

Ik ga in ieder geval even googlen naar wat jij noemt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:10

Vreemd. Voor een smalle spriet is bevangenheid een uitzondering inderdaad.

Die Equioxx hebben ze ook in hondenversie die je aan paarden kan geven en schijnt stukken goedkoper te zijn, maar de naam ontsnapt mij even :o

Hoe oud is je paard ? Cushing zou eventueel ook bevangenheid kunnen uitlokken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:15

Ik heb ook een dunne spriet, maar ook die is al meerdere malen bevangen geweest. Inmiddels heeft ze een PPID diagnose, maar de eerste jaren dat ik haar had, had ze dat niet.

Bij haar is buut met voerverandering (terugschroeven dus) wel afdoende. Inmiddels krijgt ze medicatie voor de PPID.
Staat wel onbeperkt op gras (lang uitgebloeid, onbemest), en krijgt bijgevoerd.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:17

Pandora2 schreef:
Vreemd. Voor een smalle spriet is bevangenheid een uitzondering inderdaad.

Die Equioxx hebben ze ook in hondenversie die je aan paarden kan geven en schijnt stukken goedkoper te zijn, maar de naam ontsnapt mij even :o

Hoe oud is je paard ? Cushing zou eventueel ook bevangenheid kunnen uitlokken

Hij is ruim 1.80m en er blijft geen gram vet aan zitten. Hij wordt niet gereden of anders mee gewerkt. Hij staat al jaren dag en nacht in dezelfde kudde, op dezelfde plaats ook. Letterlijk onbeperkt hooi en weilanden staan hele jaar open.

Hij is 12 jaar. Verder merk ik helemaal niets aan hem. Qua gedrag, eten, etc. Alleen het gevoelige lopen. Verhaard super, zit ook goed kort in het haar, glanst goed.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:18

Hilary schreef:
Ik heb ook een dunne spriet, maar ook die is al meerdere malen bevangen geweest. Inmiddels heeft ze een PPID diagnose, maar de eerste jaren dat ik haar had, had ze dat niet.

Bij haar is buut met voerverandering (terugschroeven dus) wel afdoende. Inmiddels krijgt ze medicatie voor de PPID.
Staat wel onbeperkt op gras (lang uitgebloeid, onbemest), en krijgt bijgevoerd.

Ik ben blij dat het bij jouw paard wel aansloeg.
Hier niet, ook niet i.c.m. absoluut geen gras/brok/andere suikers of voeding. Alleen hooi.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:22

Misschien toch laten testen op cushing ? Kan je dat alvast uitsluiten of bevestigd krijgen.
Het hele cushing-gebeuren is eigenlijk nog steeds een groot grijs gebied waar vrij weinig over geweten is.

Ze hoeven ook niet meteen vachtproblemen te hebben. Dit komt vaak een aantal jaar later pas boven water.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:25

Pandora2 schreef:
Misschien toch laten testen op cushing ? Kan je dat alvast uitsluiten of bevestigd krijgen.
Het hele cushing-gebeuren is eigenlijk nog steeds een groot grijs gebied waar vrij weinig over geweten is.

Ze hoeven ook niet meteen vachtproblemen te hebben. Dit komt vaak een aantal jaar later pas boven water.

Ik zal zeker om bloedonderzoek vragen! :j

Mijn partner en ik dachten dat het met zijn zolen te maken heeft en wellicht het bekappen, ook vanwege zijn afwijkende stand.
Maar dan zou het na een week of 2 - 3 toch beter moeten gaan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:29

In principe zou je dan verbetering verwachten, tenzij het net zo hard slijt als aangroeit.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:45

Hilary schreef:
In principe zou je dan verbetering verwachten, tenzij het net zo hard slijt als aangroeit.

Als het goed is niet.
Maar hij staat nu wel volledig op de uitloop en stal.
We willen morgen ook eventueel een ijzertje met zooltje bespreken.

Ik neem alle reacties overigens mee!
Zit al een hele tijd zo in de zenuwen over hem, vandaar dat ik misschien ook wel wat kortaf over kan komen. Is absoluut niet de bedoeling.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 20:52

Mss es kijken hoe ie loopt met hoefschoenen? Kan je hem niet bijv. 's nachts in de bak zetten met hooi, zodat ie dan tenminste niet pijnlijk loopt?

Voor dunne zolen bestaat een product dat blijkbaar heel goed werkt, legt een soort beschermlaag, mijn bekapper en n pensionklante van mij zijn hier heel tevreden over. Mocht dunne zool de reden zijn, wil ik gerust de naam eens navragen hoor.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:04

hwn schreef:
Mss es kijken hoe ie loopt met hoefschoenen? Kan je hem niet bijv. 's nachts in de bak zetten met hooi, zodat ie dan tenminste niet pijnlijk loopt?

Voor dunne zolen bestaat een product dat blijkbaar heel goed werkt, legt een soort beschermlaag, mijn bekapper en n pensionklante van mij zijn hier heel tevreden over. Mocht dunne zool de reden zijn, wil ik gerust de naam eens navragen hoor.

We horen even aan wat er morgen gezegd gaat worden en andere zal hij zijn eten en drinken inderdaad in de uitloop krijgen.
Alleen, omdat hij in de kudde staat, zullen de anderen daar ook volop van mee profiteren. ;)

Als je de naam na zou willen vragen, heel erg graag! We willen er alles aan doen om hem maar te helpen. :j

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 07:31

Ik zou hem laten beslaan, dat zou direct verbetering moeten geven bij dunne zolen. Wellicht de eerste dagen een beetje onwennig door de ijzers, maar daarna moet het goed zijn. Is dat het niet, dan kun je altijd nog verder zoeken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 08:03

We gaan dat zeker bespreken met de arts. :j
Als dat inderdaad niets uithaalt, gaan we sowieso verder kijken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:49

Klopt idd. Een ijzer eronder geeft vaak meteen veel minder pijn. Eventueel met een zooltje in 't begin.
Hij moet dan wel een tijdje op zijn steunbeen kunnen staan natuurlijk.
Een rubber mat of een dikke deken onder zijn voet leggen wil nog wel eens helpen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 09:06

We gaan het zeker bespreken. Heb alles voor het paard over. Alleen we willen graag de oorzaak weten, zodat we zo goed mogelijk kunnen behandelen. Geeft een ijzer met zooltjes hem verlichting, dan doen we dat zeker. Maar ik ben bang dat we misschien wat anders over het hoofd zien.
Maar ik neem het zeker mee en overwegen het ook absoluut!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:13

Paard zou prima artrose hebben kunnen ontwikkelen aan beide voorberen. Zeker gezien het feit dat ie al een afwijkende beenstand heeft. Niet rad op het harde en rad op zachte ondergrond, zijn vaak wel aanwijzingen voor artrose.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 09:51

hoogendroog schreef:
Paard zou prima artrose hebben kunnen ontwikkelen aan beide voorberen. Zeker gezien het feit dat ie al een afwijkende beenstand heeft. Niet rad op het harde en rad op zachte ondergrond, zijn vaak wel aanwijzingen voor artrose.

Maar kan hij dan acuut aan beide benen zo gevoelig zijn? En lijkt het dan ook zo onderin te zitten? Want in de bak, waar we hem even los lieten was hij super en was er niets te zien.
Ik zal dit ook noemen vanmiddag.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:52

Kneuzingen op de zolen? Mijn paard heeft dat eens aan beide achterhoeven gehad. Gaf een heel vaag beeld van onzuiver lopen, maar oorzaak niet gevonden. Smid heeft haar achter dan op ijzers gezet en ze liep weer goed. Pas bij de volgende keer bekappen heeft hij gezien dat er oude kneuzingen in de zolen zaten.
Het zou kunnen dat je paard dat heeft door een combinatie van lopen op de verharding en omdat door de droogte waarschijnlijk de weides ook een hele poos harder gelegen hebben dan normaal.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:00

Bij jouw paard gaven ijzers dus ook verlichting.

Zal het bespreken met de arts, maar wat ons betreft sowieso het overwegen waard!

Al geeft het hem maar verlichting. Ik heb alles voor het paard over, wil natuurlijk het liefst zsm verlichting en resultaat voor hem. Maar ik wil ook graag weten wat er precies speelt, wat we er aan kunnen doen en eventuele nieuwe problemen en pijn voorkomen (voor zover dat lukt natuurlijk).

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:03

Ik heb het de eerste paardenarts nog even gevraagd; maar zij dacht dat er geen afwijkingen te zien waren op zijn straalbeentjes. Even ter aanvulling op de vraag van Suzanne F.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:18

hoogendroog schreef:

Ik was kennelijk nog niet helemaal wakker: lees nu pas dat paard op de x-rays goed was. Dan zit er in dat gebied wss geen artrose. Feit blijft wel, dat het klinische beeld er wel bij past.
Hoop dat je snel weet wat je paard mankeert en dat ie weer rad wordt!