Ringworm/schimmelinfectie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Ringworm/schimmelinfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 12:08

Hi!

Mijn paard staat momenteel weer met een schimmelinfectie. Iets dat jaarlijks terug lijkt te keren wanneer na een droge periode er een klein buitje valt. Natuurlijk is zweten onder dek niet echt bevorderlijk... :+ Maar zonder dek zie ik niet bepaald zitten door ervaringen uit het verleden :Y)

Nu is hij in het verleden al regelmatig behandeld met Imaverol of vervangers. Waar ik eigenlijk een beetje klaar mee ben. Ik weet niet of schimmels ook immuun kunnen worden voor die werkzame stoffen. Maar aangezien het relatief onschuldig is, wil ik me richten op een ander behandeling en de Imaverol alleen gebruiken voor de borstels en dekens.

Dus ik ben nu behoorlijk zoekende. Wat ga ik gebruiken om de huid van binnen én buiten te herstellen?
Ik ben dus op zoek naar iets voor de huid én een supplement voor de weerstand (door andere zaken vermoed ik dat hij met warm weer flink te lijden heeft qua weerstand) cq huid.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat raden jullie aan?

Lindsey_99

Re: Ringworm/schimmelinfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:17

Zwarte kummelolie? Kan uitwendig en inwendig. Turbohoofsolutions heeft het in literformaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 12:20

Lindsey_99 schreef:
Zwarte kummelolie? Kan uitwendig en inwendig. Turbohoofsolutions heeft het in literformaat.

Goh, daar heb ik nu nog nooit van gehoord! Ik heb het even opgezocht en dat klinkt echt veel belovend!
Wat zijn jouw ervaringen?

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:08

Ik ben sinds vorig jaar begonnen met de deken af te laten in de zomer. Ik spuit hem in met vliegenspray. In de winter scheer ik hem, zodat hij kort in z’n vacht zit. Dan wel een deken op.
Het gaat heel goed nu. Begin juli een paar kleine plekjes gehad. Die plekje wel even behandeld met Imaverol. Het was echt minimaal vergeleken met wat hij in het verleden heeft gehad.
In het verleden ook wel eens geënt voor schimmel. Maar daar had hij geen baat bij.
De zon helpt ook de schimmel te verdwijnen.
Hij is de enige op stal die gevoelig is voor schimmel. Mijn andere 3 paarden/ pony hebben het nog nooit gehad.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:22

Ik heb een ruin staan die allergisch is voor schimmel. Explodeert dan echt qua plekken. Die laat ik nu eens per jaar enten met insol, dat is een vaccinatie tegen schimmel. Werkt super

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:33

SuperZodiaX schreef:
Ik heb een ruin staan die allergisch is voor schimmel. Explodeert dan echt qua plekken. Die laat ik nu eens per jaar enten met insol, dat is een vaccinatie tegen schimmel. Werkt super

Fijn dat die vaccinatie werkt. Bij ons jammer genoeg niet. Een aantal jaren geprobeerd.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:42

Je kunt er ook voor enten geloof ik. ( bij rundvee iig) Geeft geen 100% garantie dat het dan altijd wegblijft maar je zou het kunnen proberen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 13:45

SafierZ schreef:
SuperZodiaX schreef:

Fijn dat die vaccinatie werkt. Bij ons jammer genoeg niet. Een aantal jaren geprobeerd.

Ik zie dat die vaccinatie niet voor alle soorten gist en schimmel is... Misschien is het een andere vorm geweest?

Zie zelf een vaccinatie nog niet zitten. Mede omdat het ook toch weer een stukje symptoombestrijding is, waar ik na een paar infecties gewoon niet meer op zit te wachten.

Deken af kan ik met koel weer een paar dagen proberen, alleen zou hij dan sowieso alleen moeten staan die dagen. Hij is zelf nog redelijk gevoelig voor vliegjes en in combinatie met een kennelijk al verlaagde weerstand kan lijkt het me niet goed om het lot te tarten. %) (hij is twee keer erg ziek geweest zonder duidelijke aanleiding, hoewel de eerste keer door een steekmug lijkt te zijn gekomen)
Verder staan er een aantal paarden die wel degelijk flink last lijken te hebben van jeuk (zonder enorme plekken) en gaan zijn manen er zonder deken echt finaal aan, op zich nog niet de grootste ramp... Maar kale plekken en bacteriën vind ik ook geen prettig idee. Rommel op kale plekken betekent nog meer schuren. Werkt averechts naar mijn idee...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:24

Janine1990 schreef:
Lindsey_99 schreef:

Goh, daar heb ik nu nog nooit van gehoord! Ik heb het even opgezocht en dat klinkt echt veel belovend!
Wat zijn jouw ervaringen?

Dat mijn paarden het niet willen (ze hebben het ook niet nodig) Er zijn paarden die o.a. van schimmel op de bibs zijn verlost hiermee. Beetje bij beetje over het voer (het heeft een bijsmaakje waar ze aan moeten wennen)
Vraag anders Mijnheer Haesakkers ;) even (van Turbo), die heeft meer info en ervaring. Het kan ook uitwendig. Het werkt niet instantly, je moet het wel langere tijd smeren/gebruiken. Zowel door het voer als smeren kan ook.
Ik neem het zelf wel :D (in capsules gefrot) voor algehele weerstand, en dat werkt heel goed.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 07:45

NAF pink powder voor de weerstand. Ik heb ook goede ervaringen met enten, ook dat ze hierna eigenlijk niet meer vatbaar zijn voor schimmel.Meestal icm NAF. Een paard waarbij dit niet werkte, ben ik equiprotecta algea vitals voor haar stofwisseling gaan geven en de plekjes met teatree olie van de kruidvat behandeld. Immaverol werkt hier echt niet.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:14

Schimmels en gisten kunnen wel degelijk resistent zijn tegen bepaalde antimycotica, mocht je er echt niet vanaf komen zou je kunnen informeren om het te laten kweken zodat er een gevoeligheidsbepaling gedaan kan worden. Vervelend probleem! Ik hoop dat je snel een andere oplossing vind :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 08:57

De plekjes deppen met zuiver citroensap. Huidschimmels kunnen daar niet tegen. Je houdt wel wat lichtere plekjes over, maar die gaan gewoon weer weg na het verharen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:11

Er was ooit een meneer in Ruinerwold, Schriel heette die man. Was homeopaat, en het hele noorden kwam zo ongeveer bij hem met hun paarden als ze problemen hadden. Die heeft lang lang geleden een boek geschreven. Geen idee of dat nog te krijgen is ergens. Maar daarin stond zijn middel voor ringworm/schimmelinfectie. Wassen met eucalyptus olie in water (2 a 3 eetlepels op een halve emmer) en daarna met een halve citroen over de plekken gaan.

Ik heb dat geprobeerd toen mijn paard een schimmelinfectie had opgelopen. En het werkte :j

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:22

Niet alleen het Noorden ging naar Schriel, het midden ook. Heeft mijn paard destijds weer goed gekregen. Als eucalyptus helpt, is teatree natuurlijk ook een goede remedie tegen schimmel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-19 10:45

Dat boek lijkt me wel heel interessant! Sowieso om te hebben natuurlijk. Heb al ff snel gegoogled maar nog geen succes.

Voor nu heb ik die komijnolie besteld, hoop dat het er snel is :D
En misschien ook wel wat voor mezelf kan ik weer wat opruimen aan wat ik zelf gebruik sinds ik ziek ben geweest.

NAF ga ik nog ff bekijken! Ook wel goede ervaringen mee qua merk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:49

Koop dan gelijk ff wat losse capsules en een injectiespuitje om ze te vullen... :Y) ik vind het spul niet te nassen, en proefde het de eerste 4 dagen met capsule nog, maar daarna is dat over. Er zijn mensen die het door de yoghurt doen, maar dat vind ik lekkere yoghurt verpesten. :D

Naf deed voor mijn paard niets. Ik merkte nul verschil.
Eucalyptus en teatree werken idd ook schimmelwerend, wel verdunnen, want onverdund is het te heftig.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:55

Ik ben voor heel veel dingen fan van pure tea tree olie. :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:42

Tuurlijk kan dat. Maar om je paard nou met onverdunde TT in te smeren gaat wat ver...

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:24

Lindsey_99 schreef:
Tuurlijk kan dat. Maar om je paard nou met onverdunde TT in te smeren gaat wat ver...

Zeg ik ergens dan dat je je hele paard in moet smeren met onverdunde tea tree??
Bestaat ook zoiets als pure tea tree verdunnen met water. Met pure doelde ik op niet een shampoo daar het in zit.....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:33

Weet niet of de humane antischimmelmiddelen zoals Daktarin werken? Hoor ik wel eens voorbijkomen voor schimmel in de hoeven.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:03

bamsy schreef:
Lindsey_99 schreef:

Zeg ik ergens dan dat je je hele paard in moet smeren met onverdunde tea tree??
Bestaat ook zoiets als pure tea tree verdunnen met water. Met pure doelde ik op niet een shampoo daar het in zit.....

Gezien de context was je eerdere tekst niet helemaal helder...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 19:16

Kleine zucht...

Maandag kreeg ik bericht dat betreffende webshop waar ik die komijnolie kocht, vakantie had en dat pakketten daarom weinig tot niet verstuurd werden... tot 12 augustus...
Dus ik hoopte op weinig... Krijg ik vandaag een mailtje dat de olie niet voorradig is, nieuwe voorraad is onderweg...

Belt de eigenaar van mijn paard net, of ik al wat binnen had gekregen. Helaas :( Nu staan er twee paarden met schimmelplekken ook nog eens waaaanzinnig te schuren ;(

Dus ik zoek met spoed iets om de jeuk te verlichten... Krijg ik een mailtje dat mijn pakket onderweg is...
Ja, wat is het nu dan? -O- Pakket word ook bezorgd op mijn adres in plaats van aangegeven ophaalpunt. |o
Ik hoooooop echt dat het gaat om de olie....

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:15

Evt. heb ik nog wel wat voor je. zie pb.