Paard gooit al kauwend hoofd in de lucht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Paard gooit al kauwend hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 11:44

Hey hey,

We hebben sinds kort een tinkertje staan, compleet onbeleerd, voorheen enkel op het land gestaan (Engeland) en is nu vijf jaar oud.
Is nog niet op gezeten, nooit bit in gehad.

Het is me nu tot 2x kort achter elkaar opgevallen dat ze tijdens het eten soms ineens haard hoofd de lucht in gooit en ongemakkelijk in de lucht gaat lopen kauwen en haar hoofd wat schudt. Dit houdt een paar seconden aan tot een halve minuut en daarna eet ze weer verder.

Ze doet dit met zowel hooi als gras.

Nu is het voor mij een no-brainer dat er waarschijnlijk voer vast zit tussen haar tanden oid, maar wil het graag even bevestigd hebben. Wellicht dat iemand mij kan vertellen waar het probleem precies kan zitten en tot hoeverre er nood is aan een tandarts op kort termijn. Bij ons is er geen tandarts bij geweest en ik vermoed in het verleden ook niet.

Er zijn geen zwellingen, ze vertoont verder geen pijn, ze eet na de incidenten (tot nu toe 2x gezien) gewoon door en ik zie geen proppen.
In de mond kan ik niet kijken helaas.

Bedankt!

Poekkie

Re: Paard gooit al kauwend hoofd in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:48

Op welke termijn zijn die incidenten?

Ik zou zeker een tandarts laten komen en niet proberen een bit in te doen voor die is geweest. Maar als de tijd tussen de kauwrariteiten een paar weken was, dan lijkt het mij niet zo heel dringend. Is er binnenkort geen algemeen jaarlijks nazicht op stal?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 11:56

Thanks! Was 2x in 1 week, de 1e keer zocht ik er ook niet zo veel achter. Ze staat hier nu 3 weken.

Het paard is niet van mij (ik train het paard en help op stal) geen flauw idee wanneer de tandarts ingepland staat maar zal wel een balletje opgooien. We beleren (ook) bitloos dus er gaat zeker geen bit in op kort termijn als ze dit gedrag blijft vertonen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 11:57

Toch zou ik een tandarts er even goed naar laten kijken. Er kunnen veel afwijkende dingen zijn in een paardengebit die niet altijd opvallen. Een ontstoken kies of een schuine/afwijkende stand kan pijn doen bij het eten maar een goede tandarts kan dat meestal wel zien. En probeer het te filmen dat kan erg hulpzaam zijn voor de tand of dierenarts!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 12:11

Bedankt! Ik ga het zeker proberen te filmen, tot op heden stond ik elke keer zo'n 100 meter verderop, pikt mijn telefoon helaas niet op. Maar ik houd het zeker in de smiezen!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:16

Xyris schreef:
Thanks! Was 2x in 1 week, de 1e keer zocht ik er ook niet zo veel achter. Ze staat hier nu 3 weken.

Het paard is niet van mij (ik train het paard en help op stal) geen flauw idee wanneer de tandarts ingepland staat maar zal wel een balletje opgooien. We beleren (ook) bitloos dus er gaat zeker geen bit in op kort termijn als ze dit gedrag blijft vertonen.

Hmm... 2 keer in 3 weken totaal lijkt mij geen pijnprobleem ivm ontsteking (het kan natuurlijk wel), eerder iets tussen de tanden ivm afwijkende stand van het gebit ofzo. Ik zie hier geen spoed in, maar zou wel zeker laten controleren binnen een termijn van enkele maanden.

Qua bitloos weet ik niet goed of een tandprobleem toch verkeerd druk op de kaken zou kunnen uitoefenen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar moest je op problemen/verzet stuiten zou ik eerst tandarts laten komen alvorens ze 'er door te rijden'

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 15:03

Bedankt, het was echter 2x in de afgelopen week. Ze is hier nu 3 weken, voor afgelopen week niks gemerkt maar dat kunnen we gemist hebben natuurlijk. Tandarts komt wel, was toch tijd, ook voor de andere paarden dus gaat goed komen!

Ze heeft vandaag voor het eerst een dekje met singel eraan om gehad (ligt meen ik nornaal onder een zadel vastgeritst) en voor het eerst een bitloos hoofdstel om. We zijn dus nog niet toe aan rijden. Maar voor zover je kan beoordelen met ernaast lopen lijkt ze er geen last van te hebben. Maar mochten er signalen zijn gaan we er zeker niet doorheen. Tis een heerlijk en goudeerlijk dier, als er iets is zal het gelijk duidelijk zijn.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 15:08

Onbeleerde tinker.. oh god
Nu is het grappige dat ik hetzelfde had met de mijne, ondertussen 8 jaar oud en kent nu alleen nog de basis. In mijn ervaring zijn tinkers erg moeilijk te beleren (ligt natuurlijk ook per dier).
De tandarts had bij mij iig scherpe stukken bij de tanden gevonden, heeft bijgeslepen, daarna werd het steeds minder.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 15:46

Ohja, haken, dat zou het inderdaad ook nog kunnen zijn. We gaan het afwachten.

Wij hebben nu meerdere tinkers beleerd, onze ervaring is eigenlijk dat 'makkelijk' relatief is. Ze komen heel makkelijk en suf over terwijl het eigenlijk best wel binnenvetters zijn. Het is dus makkelijk om ze te overvragen, alles is dan koek en ei tot de bom barst en dan is het einde zoek. Hier proberen we dan ook altijd voor te waken. 'nieuwe' spanning is oké, 'oude' niet. Maw: Het opleggen van een zadeltje voor de eerste keer mag spanning met zich meebrengen, maar als je op een gegeven moment al een tijdje bezig bent met bepaalde oefeningen en na een half uur begin je spanning te zien en die is niet af te vloeien: Stoppen, want dan ben je over de grens aan het gaan. (mentaal).

Geldt niet voor alle Tinkers natuurlijk maar dit is voor ons altijd een goede leidraad gebleken.

Weet jij toevallig wat de geschiedenis is van jouw paard? En waar hij/zij vandaan komt?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:21

Xyris schreef:
Ohja, haken, dat zou het inderdaad ook nog kunnen zijn. We gaan het afwachten.

Wij hebben nu meerdere tinkers beleerd, onze ervaring is eigenlijk dat 'makkelijk' relatief is. Ze komen heel makkelijk en suf over terwijl het eigenlijk best wel binnenvetters zijn. Het is dus makkelijk om ze te overvragen, alles is dan koek en ei tot de bom barst en dan is het einde zoek. Hier proberen we dan ook altijd voor te waken. 'nieuwe' spanning is oké, 'oude' niet. Maw: Het opleggen van een zadeltje voor de eerste keer mag spanning met zich meebrengen, maar als je op een gegeven moment al een tijdje bezig bent met bepaalde oefeningen en na een half uur begin je spanning te zien en die is niet af te vloeien: Stoppen, want dan ben je over de grens aan het gaan. (mentaal).

Geldt niet voor alle Tinkers natuurlijk maar dit is voor ons altijd een goede leidraad gebleken.

Weet jij toevallig wat de geschiedenis is van jouw paard? En waar hij/zij vandaan komt?

Ik heb hem van een bazin die er geen geld meer voor had, waarvan zei hem had gekocht van een handel uit Engeland voor zover ik weet.
Ondertussen gaat het stukken beter, maar alsnog, t had beter gekund met een goede start.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 17:09

Oh wat zonde. Is het toevallig een SD? Of weet je dat niet. Veel spul van handel/particulieren uit Engeland en Ierland hebben niet zo'n beste start gehad.

Ik hoop dat het goed komt met jouw tinker!

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:22

Xyris schreef:
Oh wat zonde. Is het toevallig een SD? Of weet je dat niet. Veel spul van handel/particulieren uit Engeland en Ierland hebben niet zo'n beste start gehad.

Ik hoop dat het goed komt met jouw tinker!

Thx!
Veel had ook voorkomen kunnen worden als de vorige eigenaresse, waarvan ik hem dus heb, gewoon meteen een goede start had gemaakt. Ze had niet echt een trainingsschema, deed eigenlijk maar wat.
Zonde, maar hij is nu inderdaad in betere staat :)