Ontwormen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukdhgt8

Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:45

Hoi! Ik was benieuwd naar hoe vaak jullie je paard ontwormen en met welk middel jullie dat doen. Sommige mensen zeggen dat als je paard 24 uur per dag buiten staat het vaker moet? Klopt dit en hoevaak zouden jullie dan aanraden?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:11

Ik doe het 2x per jaar, in de herfst met middel wat ook de larfjes van ( de daas?) weghaalt en 1x met gewoon middel.
Sommigen bij mij op stal doen regelmatig wormonderzoek, daar doe ik helemaal niet aan, behalve als we het allemaal moeten doen.

In mijn ogen, niet vaker dan nodig, uiteindelijk is het gewoon gif.

kinel

Re: Ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:15

Ik doe een keer per jaar zo’n onwormimgspasta in voorjaar en verder krijgen eens per zes- acht weken handje boerenwormkruid.

lisaguus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:17

Ik laat regelmatig (iedere 2 maanden) een mest onderzoek doen. Aan de hand daarvan ontworm ik. Eind oktober altijd een zwaardere kuur.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 14:23

Op gras heb je eerder een wormbesmetting, omdat ze de wormen uitpoepen en die komen dan weer in het gras wat ze weer opeten.
Jonge paarden tot ongeveer vijf jaar zijn meestal gevoeliger voor wormen.
Als je goed uitmest, dus ook de wei, heb je stukken minder kans op besmetting.
Zelf heb ik twee jonge paarden dus laat ik regelmatig wormonderzoek doen, zo voorkom je onnodig ontwormen omdat wormen ook steeds vaker resistent worden.
Wij mesten wei/paddock/stal elke dag en daardoor ontworm ik stukken minder, 2/3x per jaar.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 12:28

Anoukdhgt8 schreef:
Hoi! Ik was benieuwd naar hoe vaak jullie je paard ontwormen en met welk middel jullie dat doen. Sommige mensen zeggen dat als je paard 24 uur per dag buiten staat het vaker moet? Klopt dit en hoevaak zouden jullie dan aanraden?

Het hangt er van af in wat voor groep je paard staat en of er veel wisselingen zijn, hoe oud hij is?
Ook geven veel dierenartsen geen kuur meer mee zonder dat er mestonderzoek is gedaan. Als je paard in een groep staat is het natuurlijk wel aan te raden gelijktijdig te ontwormen met de rest.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:09

Ik doe 4 x per jaar mestonderzoek en een keer standaard ontwormen met equest pramox.

Everty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:00

Een keer in de 4 maanden ofz

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:26

Ik ontworm in het voorjaar als ze de wei opgaan en in het najaar als ze weer in de paddock gaan met Equimax of Equest (Pramox).
En tussendoor nog een keer meestal in juni met Eraquell.

Heb een 1 jarige mini daar werd niets gevonden met mestonderzoek. Toch een kuur gegeven en zat vol met rode bloedwormen. Dus ik ontworm 3x zonder mestonderzoek.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 11:57

Tierania_ schreef:
Ik ontworm in het voorjaar als ze de wei opgaan en in het najaar als ze weer in de paddock gaan met Equimax of Equest (Pramox).
En tussendoor nog een keer meestal in juni met Eraquell.

Heb een 1 jarige mini daar werd niets gevonden met mestonderzoek. Toch een kuur gegeven en zat vol met rode bloedwormen. Dus ik ontworm 3x zonder mestonderzoek.

Het risico op problemen ten gevolge van een wormbesmetting is bij jonge paarden aanzienlijk groter dan bij volwassen paarden. Zeker als jonge paarden in een grotere koppel gehouden worden, kan de infectiedruk hoog oplopen. Daarom wordt geadviseerd om jonge paarden sowieso te ontwormen.