Ineens onrustig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Ineens onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:29

Ik ben nu bijna 2 jaar in het bezit van een hele lieve fjord. Hij zet geen stap verkeerd. Hij heeft een super karakter en blijft door gaan. Afgelopen dinsdag heb ik een buitenrit gemaakt met hem. Dit was in een groep en normaal is hij dan wel wat sterker maar geen gekke dingen. Ook deze keer ging het goed tot na de galop. Ineens werd hij helemaal gek en begon hij te bokken en met zijn hoofd te schudden. Terug op stal direct gecontroleerd op beestjes maar niks te zien. In zijn stal werd hij echter steeds onrustiger, trappen naar zijn buik en hij is 5 keer gaan liggen. Na ongeveer een kwartier begon hij weer te eten en was de rust wedergekeerd. Omdat ik het niet helemaal vertrouwde heb ik de stalbaas er bij gehaald. Hij gaf aan dat hij nu rustig leek maar mocht hij bij de laatste controle weer onrustig zijn hij mij dan zou contacten in verband met een mogelijk bezoek van de dierenarts.

Uiteindelijk stond hij gewoon rustig op stal en leek er niets aan de hand. De daar op volgende dagen heb ik rustig aan gedaan met hem. Beetje gelongeerd en wat buitenritjes. Vanmorgen reed ik dressuur in de binnenbak en uit het niets werd hij weer helemaal panisch. Bit vastpakken, bokken en vooral rennen. Ik vertrouw het nu helemaal niet meer.

Bokkers die dit herkennen? Ik dacht nog dat het misschien de processierups kon zijn maar die is er niet in de binnenbak.

Zadel is een jaar geleden aangeschaft en helemaal op maat gemaakt. Ondertussen 2 x gecontroleerd en het zadel is in orde. Bit en hoofdstel zijn ook niet veranderd. Vorig jaar Oktober is hij voor het laatst na de tandarts gegaan. Hij eet verder goed en heeft geen koorts.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:37

Hij zal wel buikpijn (koliek) hebben gehad, gezien de snelle gedragsverandering en het liggen en schoppen naar de buik.

Was zijn reactie met rijden later die week wel hetzelfde? Want dan is het wel vreemd en moet je misschien toch verder zoeken.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 03-08-19 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Shalimar

Re: Ineens onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:41

Zit er bij jullie soms de hertenluisvlieg? Zoek daar maar eens op bokt, misschien herken je het.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:42

Shalimar schreef:
Zit er bij jullie soms de hertenluisvlieg? Zoek daar maar eens op bokt, misschien herken je het.

Nog nooit van gehoord. Ik ga meteen zoeken!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:43

Was het in de binnenbak weer na de galop dat hij zo deed? Aangezien je aangaf dat hij op buitenrit na de galop was en je het daarna paar dagen rustig aan hebt gedaan.

Het gedrag in de stal na de buitenrit lijkt inderdaad dat het koliek was maar dat verklaart natuurlijk niet waarom hij na een paar dagen in de binnenbak zo in paniek raakt.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:44

Evelijn schreef:
Was het in de binnenbak weer na de galop dat hij zo deed? Aangezien je aangaf dat hij op buitenrit na de galop was en je het daarna paar dagen rustig aan hebt gedaan.

Het gedrag in de stal na de buitenrit lijkt inderdaad dat het koliek was maar dat verklaart natuurlijk niet waarom hij na een paar dagen in de binnenbak zo in paniek raakt.

Nee hoor, na het instappen pakte ik hem op en toen begon het. Heb de hertenluisvlieg opgezocht. Dat gedrag wat daar beschreven wordt had hij echt precies.

Na het rijden was hij nog onrustig. Na het afzadelen heb ik hem in de wei gezet en daar was hij ook gewoon weer rustig.
Laatst bijgewerkt door L_iek op 03-08-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:45

Vreemd inderdaad, bij je buitenrit zou je nog kunnen denken aan insecten waar hij panisch van word inderdaad, maar dan lijkt me niet dat hij een soort koliek verschijnselen krijgt op stal. Maar in de binnenbak zitten meestal geen gekke beesten lijkt me, dus dan is het wel vreemd dat hij dan ook weer gaat bokken en dergelijke.

Ik zou toch even de dierenarts laten kijken denk ik in dit geval,omdat het gedrag ineens om is geslagen. Geen ander voer opeens of andere hoeveelheid waar hij heftig op kan reageren?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:46

Blackberry28 schreef:
Vreemd inderdaad, bij je buitenrit zou je nog kunnen denken aan insecten waar hij panisch van word inderdaad, maar dan lijkt me niet dat hij een soort koliek verschijnselen krijgt op stal. Maar in de binnenbak zitten meestal geen gekke beesten lijkt me, dus dan is het wel vreemd dat hij dan ook weer gaat bokken en dergelijke.

Ik zou toch even de dierenarts laten kijken denk ik in dit geval,omdat het gedrag ineens om is geslagen. Geen ander voer opeens of andere hoeveelheid waar hij heftig op kan reageren?

Nee, zijn voer is hetzelfde gebleven. Ook gaat hij gewoon netjes op dezelfde tijd de wei in en voor het eten s’avonds komt hij weer naar binnen. Dus ook geen veranderingen in zijn dagelijkse schema.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:47

Hertenluisvlieg?

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:27

quintusgl schreef:
Hertenluisvlieg?

Hij had wel precies deze ‘symptomen’ maar heb zo’n beestje niet gezien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:50

quintusgl schreef:
Hertenluisvlieg?

Ja daar lijkt het toch echt op. Bij koliek zie je eerder dat ze willen gaan liggen.Niet dat ze gaan bokken of zo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:54

Last van zijn rug aangezien hijg er bij rijden doet en daarna weer rustig is

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:57

belle_boef schreef:
Last van zijn rug aangezien hijg er bij rijden doet en daarna weer rustig is

In de stal was hij ook heel onrustig dus het is niet alleen bij het rijden. Uiteraard hou ik dit goed in de gaten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:59

Denk dat je het echt bij die hertenluisvlieg moet zoeken. Krengen die hard bijten en vaak richting de geslachtsdelen gaan. Vandaar het schoppen naar de buik, moeilijk te vangen, ik gebruik een luizenkam en gooi ze op de grond om te pletten want je krijgt ze bijna niet dood.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 16:29

bigone schreef:
Denk dat je het echt bij die hertenluisvlieg moet zoeken. Krengen die hard bijten en vaak richting de geslachtsdelen gaan. Vandaar het schoppen naar de buik, moeilijk te vangen, ik gebruik een luizenkam en gooi ze op de grond om te pletten want je krijgt ze bijna niet dood.

Ik denk ook dat dit het geweest moet zijn. Dit klopt echt precies met wat hij deed. Hou hem de komende dagen in ieder geval goed in de gaten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:37

Klinkt inderdaad als een hertenluisvlieg. Als ze in de omgeving voorkomen zou ik daar bijna vanuit gaan.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:19

Hertenluisvlieg... schiet gelijk bij mij tebinnen