Bloedworm: hoe kom je er vanaf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynke

Bloedworm: hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 13:22

Goedemiddag Bokkers!

Ik heb gisteren het derde mestonderzoek van dit jaar alweer opgestuurd en helaas weer een positieve uitslag op bloedworm (en enkel bloedworm) :=

De feiten op een rijtje:

- Vanaf mei 2015 tot aan december 2017 op een stal gestaan waar helaas 2x per jaar "blind" ontwormd werd zonder onderzoek. Ook werden de weilanden niet uitgemest.

- December 2017 verhuisd naar een PP zonder weidegang waar elke dag de mest uit de paddock werd gehaald.

- 14 juni 2018 alleen bloedworm (onderzoek bij VPL Het Woud), EPG van 1700. Eenmalig ontwormd met moxidectine, Equest.

- Helaas op 16 augustus 2018 weer met spoed moeten verhuizen naar een andere stal. Hier werd ook meerdere malen per week de mest uit de paddocks en weide gehaald.

- In oktober is hier mestonderzoek uitgevoerd door de vaste DA van de stal, hieruit bleek weer een bloedwormbesmetting. De EPG weet ik helaas niet. Ontwormd met Equest (niet de Pramox).

- 21 November 2018 zelf mestonderzoek laten uitvoeren bij Worm & Co, uitslag negatief (misschien ook logisch).

- Niet preventief ontwormd in het najaar in overleg met Worm & Co omdat ze in oktober ook ontwormd was met Equest vonden we de belasting op de darmen te groot bij nog een keer ontwormen. Achteraf was het misschien beter geweest om wel te doen. Wel besloten om in februari weer onderzoek te doen.

- Helaas bleek ook deze stal wegens gezondheidskwesties niet geschikt voor paard in kwestie en dus op 24 december 2018 weer verhuisd naar de huidige stal. Ook hier wordt dagelijks mest uit de weide en paddocks verwijderd.

- Op 2 februari 2019 mestonderzoek laten doen bij Worm & Co, uitslag negatief.

- In april mestonderzoek door vaste DA van de stal, bloedwormbesmetting van EPG 600. Behandeld met ivermectine (Equimectin 800) en enkele weken later weer op advies van de DA.

- Op 1 juni 2019 weer mestonderzoek laten doen door Worm & Co, uitslag positief maar geen behandeling nodig (EPG 50, verder alles <50).

- En nu dus 1 augustus is de uitslag weer positief maar geen behandeling nodig (EPG 100).

Er lijkt dus geen einde aan te komen := Doe ik iets fout? De mest wordt echt elke dag uit de weides gehaald, de weide wordt hier in de winter door schapen begraasd en gemaaid voor de paarden erop gaan. Ook wordt de stal elke dag uitgemest. Ook voer ik esparcette om het darmklimaat onaangenamer te maken, maar het lijkt niet echt te werken.

Ik weet dat het echt maar minimaal is, maar ik zou het toch fijn vinden om die EPG van de bloedworm ook <50 te krijgen, net als de rest.

Iemand enig idee wat ik anders moet doen? Mijn paard heeft verder helemaal geen wormen, alleen die bloedworm _-:(

fleurtjeuh

Re: Bloedworm: hoe kom je er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:30

Tja, ik vind dat het reuze meevalt.
Ik heb zelf veel mestonderzoeken uitgevoerd in de tijd dat ik stage liep bij een paardendierenarts.
Sommige paarden hadden jaren lang een stabiele EPG van rond de 100 en soms 50.
Een paar wormen is mijns inziens niet heel erg. En ook moeilijk te voorkomen. Zelfs als dagelijks wordt uitgemest kunnen ze een nieuwe besmetting binnenkrijgen.
Goed in de gaten houden dat het niet verder stijgt, en minimaal 1x per jaar goed ontwormen in het najaar

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:33

Een epg van 50 of 100 is niks mis mee hoor. Dat is helemaal geen probleem voor je paard.

Dat er geen eitjes gevonden worden in wintertijd is ook normaal. Er is dan geen/minder ei-uitscheiding door bloedwormen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:56

Sommige paarden zijn nu eenmaal gevoeliger voor besmetting. Als voorbeeld. Mijn paard staat in dezelfde kudde van 9 als ander paard. De mijne heeft altijd 0 . Het andere paard zit altijd tussen de 500 en 750 . Zelfde wei , zelfde omstandigheden. Het mest onderzoek wordt bij dezelfde dierenarts gedaan.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:59

Fleurtjeuh, bij mijn dierenarts (en omliggenden) krijgen we geen ontworming mee als de eitelling onder een x aantal zit.
Al zou ik dat preventief willen, ik krijg er geen.
Afgelopen voorjaar voor het eerst weer 1 gekregen na 2,5 jaar. Eerder was de eitelling onder de 100

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:59

Mijn paard heeft al haar hele leven (16) last van bloedworm en de pony die er 10 jaar bij loopt niets... vele kuren heeft mijn paard gehad maar we kunnen het maar niet uit haar systeem krijgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:33

Met deze uitslagen zou ik gewoon weer met ivermectine ontwormen. Juist bij zo'n wormgevoelig paard is een besmetting van 100epg de reden dat ze steeds terug blijven komen. En dan iedere 6 weken maximaal testen.

Eventueel zelf leren onderzoeken, dan zou ik het zelfs iedere 2 weken even doen. Dan zie je ook het verloop bij je paard.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 15:09

Bedankt voor de reacties!
Mijn paard heeft nogal een gevoelige darmflora en heeft snel last van slappe mest, vandaar dat ik het liefst <50 zie.

Hier krijg je idd ook geen ontworming mee zonder positief onderzoek.

@Mizora: bedankt voor je reactie! Dat denk ik ook idd :)
Zelf leren onderzoeken heb ik idd ook over na zitten denken. Misschien toch maar een cursus doen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 16:59

Maar serieus, een epg van 50 is één wormeitje in het mestmonster! Wil je lager dan dat, dan wil je altijd schone mest? Dan moet je je paard niet op gras zetten, niet in een kudde en 3x per dag de mest opruimen - bij wijze van spreken.

www.paardenarts.nl schreef:
Bij een EPG lager dan 200 is ontwormen meestal niet nodig. Er bevinden zich dan weinig ei uitscheidende wormen in de darmen. Bij een EPG tussen de 200 en 500 zal afhankelijk van de situatie wel of niet een behandeling worden geadviseerd en bij een EPG groter dan 500 is er sprake van een wormbesmetting die behandeld moet worden.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:18

Ik denk dat je eerder aan de weerstand van je paard moet werken, dan nu weer ontwormen. Heb je al iets van probiotica geprobeerd voor de darmflora?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 18:16

Tessebes schreef:
Ik denk dat je eerder aan de weerstand van je paard moet werken, dan nu weer ontwormen. Heb je al iets van probiotica geprobeerd voor de darmflora?

Ja, in juni heb ik bloed af laten nemen (standaard eens per jaar) en toen bleken de witte bloedcellen te laag. Ze heeft daar een supplement voor gehad, dat was Bonpard Resistance. Ze heeft daarna ook nog een kuur Optima Forma gehad van de Paardendrogist, en daarvoor ook regelmatig Moorbalans van de Paardendrogist gehad en meerdere keren een kuur Darmbalans van Ecostyle.
Haar mest valt ook eigenlijk altijd uit elkaar, daarom kreeg ze die probiotica steeds maar het werkt steeds niet afdoende of maar kort. Er zitten stevige ballen tussen de mest maar het meeste valt uit elkaar zodra het de grond raakt. Sinds een jaar ongeveer krijgt ze nu hooi in plaats van voordroog als ruwvoer, en het is daar wel enorm van opgeknapt maar nog niet zoals het zou moeten zijn.

Ik ben continu op zoek naar goede probiotica om te proberen om te kijken of dat wel werkt, dus tips zijn welkom :)

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:57

Verkijk je niet op de mestonderzoeken. Ingekapselde bloedwormen zien ze hier niet in en die komen later pas in de mest. Mijn paard testte negatief terwijl ze vol met bloedworm zat en ik haar voor de dood heb weggehaald.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 19:26

Ik zie echt niets raars eerlijk gezegd. Zo vaak wordt hij niet ontwormt.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:37

Een epg van 50 of 100 is niks, dus ou vooral nu niet ontwormen als het niet nodig is, misschien nog een keer mestonderzoek doen over een paar weken en dan einde van het jaar ontwormen met de Equest Pramox.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 22:46

Ik ben ooit eens 3 jaar zoet geweest na aankoop van een nieuwe hengst. Deze bracht bloedworm mee! Had idd ook en verminderde weerstand. 3 jaar lang strak op schema met moxidectine ontwormt. Na jaar 2 alle weilanden omgehaald en nieuw ingezaaid. Na jaar 3 alles schoon.

Overleg met je DA ipv bedrijven die wormtellingen doen. Stel samen een schema op wwar je je accuraat aan houdt. Nadeel is natuurlijk als je op een pension stalling staat. Maar overleg ook met hun. Het is ook in het belang van andere paarden daar.