PRE hengst van 7 castreren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

PRE hengst van 7 castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 11:46

Hoi allemaal,
Ik wil mijn nieuwe PRE-hengst laten castreren.
Hij kan niet met andere paarden op de weide staan wegens vechten.
Ik wil hem een sociaal leven kunnen geven, ook al is hij flink als hengst.
Ik wou hem in eerste instantie niet castreren omdat het toch wel een vrij grote ingreep is, maar het “op de weide lopen” heeft al voor meer problemen gezorgd dan wat anders.

Nu vraag ik me af, wat voor gedragsveranderingen brengt dat met zich mee?
Ik hoor de ene zeggen, ze worden loom, en de ander zegt, ze worden kijkerig in de piste...
Ik hoor graag jullie ervaringen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:50

In mijn ervaring veranderen ze niet zo extreem als altijd beweerd wordt. Eentje die vrij gek is wordt over het algemeen gemoedelijker. Ze krijgen wat meer rust in het hoofd.
Bovendien vind ik hengsten vaak "luier" in het werk dan wanneer ze geruind zijn. Zelfs een brave hengst zit met een deel van zijn toch al beperkte brein bij de merrie's en zijn hormonen.
Ik heb nog geen enkele hengst gekend die niet fijner werd als ruin. Minder innerlijk gevecht geeft een fijner paard. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 11:56

Simpelweg hangt het er van af hoe sterk het hengstengedrag al ingesleten gewoonte is en hoe sterk de factor testosteron het karakter van dit specifieke dier nu versterkt/compenseerd. Komen nog eens de factoren voer, manier van houden, omgang en training bovenop. Er is daarmee zeker een flink stuk op te vangen qua veranderingen. Voor het welzijn van dit paard zo te lezen zou het een vooruitgang zijn (mits samen met vriendje dan wel kan). En vergis je niet, "heet" en dus expressief kan ook komen uit frustratie door als hengst alleen op stal staan, dat je een minder imponerend paard hebt met rijden betekent niet dat je ex-hengst qua welzijn ingeleverd heeft.

Granoek

Re: PRE hengst van 7 castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:02

Ik heb enkel gemerkt dat Duke een beetje een mietje is geworden naar Dexter toe. Maar ik vond dat eerder positief, jonge paarden mogen best respect hebben voor de oudere in de kudde en Duke vergat dat nog wel eens.

Verder is hij nog steeds ijverig, werkwillig, voorwaarts (voor zover ik dat kan testen, hij is pas 3 en wordt nog niet gereden) en EXTREEM aanhankelijk. Hij is zelfstandig, slim (te slim) en alles behalve kijkerig.

Ik denk dat dat vooroordelen zijn die eigenlijk niet echt te onderzoeken vallen omdat het zo verschilt per paard. Wilde hem ook hengst houden, hij was niet gemeen tegen Dexter (die ruin is) op wat opdringen na, en ook super braaf in de hand, maar het had geen meerwaarde dus ik vond het niet nodig.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:03

Hier een oudere hengst (hij was toen 10 denk ik) laten ruinen. Ook omwille van vervelend gedrag in de omgang en niet met andere paarden kunnen staan.
Hij was echt heel fel, maar puur frustratie denken we nu. Nu is hij namelijk echt een prima paard. Hij heeft veel meer rust in zijn hoofd, kan zich beter concentreren met werken en staat lekker in de wei in een gemengde groep, waar hij vroeger paarden aanviel. Afgelopen zomer bij een vreemd paard in de wei gestaan en zelfs dat was geen probleem.

Dus: qua gedragsveranderingen: hij is niet slomer, hij is niet dik, hij is niet lui, hij is juist fijner in omgang, valt geen paarden meer aan en is al met al veel gelukkiger!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:17

Mijn lieve luie hengst (liep beginnerslesjes tussen zijn eigen merries) is als 13 jarige gecastreerd, nu 9 jaar geleden.
Hij heeft meer rust in zijn kont gekregen op het land (was wel prima te houden, maar altijd alert omdat hij zijn kudde in de gaten moest houden) en is voorwaartser geworden. En net zo lief en makkelijk gebleven als hij altijd al was.

Maar hij wil nog steeds geen andere mannen bij zijn meisjes ;) .

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:54

Ik heb mijn PRE als 5 jarige gecastreerd. Als hengst zijnde was hij vrij gemoedelijk in omgang ( wel echt hengst maar Top braaf met werken). Inmiddels is hij 12 en vertoont aan de hand nog steeds hengsten gedrag en kan onmogelijk met andere paarden los. En daarbij is hij mega ril in het werk. Het is dat ik met een hengst nergens terecht kan maar als het beestje er verder geen last van heeft zal ik niet zo snel meer castreren.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:29

Ik heb het meegemaakt met een bijrijd Lusitano. Hij was erg hengst, op zich wel te behappen met oplettendheid. Na de castratie werd het wel een beetje een sulletje, maar aan de andere kant kreeg hij wel veel meer rust en dat was fijn om te zien.