Mijn paard heeft een peesblessure wie kan mijn helpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

waletbianca

Mijn paard heeft een peesblessure wie kan mijn helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 02:13

Mijn paard heeft een fizuur in zijn schouder gehad en we hebben een jaar stil gestaan nu door overbelasting is het terug bij af en is hij weer kreupel en kreeg ik te horen zijn pezen zijn overbelast we zijn nu 3 weken verder en hij heeft volledig box rust .ik krijg van mijn DA niet echt een duidelijk op bouw schema wie kan mijn een goed opbouw schema geven van een paard wat al een jaar in de revalidatie staat en hoe nu verder hoelang adviseren jullie nog stal etc.. Mijn dierenarts is een schat maar ik kom er niet uit

Isabelle_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 05:38

Als er door de dierenarts boxrust is gezegd dan mag je dus nog niet beginnen met een opbouwschema.

Ga in gesprek met je dierenarts. Die heeft de schade aan de pees gezien en beoordeeld. Ben je het niet eens met je dierenarts ga dan naar een andere dierenarts en vraag een second opinion.

Wij kunnen vanaf een beeldscherm nooit zien/weten wat de specifieke schade is en aan welke pees, dus kunnen ook nooit een opbouwschema geven wat voor jou paard geschikt is.

Succes ermee. Peesblessure betekend vaak een langdurig herstel.

Cheminee

Re: Mijn paard heeft een peesblessure wie kan mijn helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:02

Liever te rustig dan te snel! De dierenarts wilt je vast eerst terug hebben op controle voordat hij meer advies geeft

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 07:04

Als je drie weken boxrust moet geven, heb je drie weken de tijd om je DA te bellen.
Die kan je adviseren.
En alles vetgedrukt typen maakt niet date ik sneller of betere antwoorden gaan geven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 08:01

Ik ben fel tegen boxrust. Een paard is niet gemaakt om stil te staan. Door stil te staan kunnen afvalstoffen het lijf niet verlaten en doorbloeding gaat te langzaam. Door het stil staan nemen spieren af, waardoor pezen vaak nog grotere klappen krijgen als het paard dan weer naar buiten mag. Pezen hebben vaak een half jaar nodig om te herstellen. Dag en nacht buiten in een rustig groepje voor een paar maanden en lekker laten lopen. Ook al lijkt het beter te gaan kwa lopen, als je een scan gaat maken is vaak goed te zien dat de pees nog niet helemaal klaar is met herstellen. Zolang dat niet het geval is kan er niet gereden worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:17

ik snap die boxrust adviezen nooit.
als we als mens iets met pezen hebben word altijd advies rustig door bewegen gegeven en paarden moeten ineens in een stal van 3x3 :+

pezen duren erg lang om te herstellen, zeker half tot heel jaar wel.

wat is een fizuur?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 09:34

Gooi het paard een jaar op de weide en kijk dan nog eens weer, of de blessure moet zo ernstig zijn dat er gevaar is op accuut afscheuren maar anders is een lange periode rust en kleine beweging op de weide een goed alternatief.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 10:21

Mijn pony heeft in 1997 aan twee voorbenen peesblessures gehad, waarschijnlijk van zware rijbak.
Advies was minimaal 4 maanden boxrust. Maar vond dit geen doen met een pony die gewend was om buiten staan en ergens zei me iets dat het toch niet normaal is, rust roest.
Ik kon haar in een groep ponys zetten in een natuurgebied. Dierenarts was fel tegen en opperde dat ik m dan meteen beter een spuit kon laten geven.
Ik heb t toch gedaan, de eerste dag was spannend omdat ze die groep niet kende.
Maar daarna was ik vooral blij met mijn keuze. 2x per week ging ik haar bezoeken, ze werd alleen opgehaald a,s de smid kwam ofzo.
Na 2 maanden waren de pezen weer bijna normaal en liep ze normaal.
Na 3 maanden ben ik opgestapt en kort stapritje gemaakt en dit opgebouwt.
En alles op gevoel en boerenverstand.
Nooit nergens meer last van gehad.

waletbianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 13:56

ellepel schreef:
ik snap die boxrust adviezen nooit.
als we als mens iets met pezen hebben word altijd advies rustig door bewegen gegeven en paarden moeten ineens in een stal van 3x3 :+

pezen duren erg lang om te herstellen, zeker half tot heel jaar wel.

wat is een fizuur?
een scheurtje / breukje in het borstbeen

waletbianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 13:58

rien10 schreef:
Als je drie weken boxrust moet geven, heb je drie weken de tijd om je DA te bellen.
Die kan je adviseren.
En alles vetgedrukt typen maakt niet date ik sneller of betere antwoorden gaan geven.
Sorry dit ging vanzelf heb ik niet gekozen die dikke letters mijn excuses

waletbianca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 14:06

Afbeelding

Afbeelding

HIj staat nu een maand geheel op box als ik er ben op een stukje afgezet weiland , hij staat met zijn vriendje maar wel ieder een eigen weiland daar ze nogal erg spelen .. ik mag vanaf woensdag gaan opbouwen en indd rust rust rust .. we hebben te maken met overbelasting en het is balen maar hij moet nu echt revalideren en ik moet mijn kakken op houden en we gaan lekker tutten .. gelukkig is hij rustig op stal en vind alles goed.. Het is eigenlijk de perfecte patient .. fijn om zo te lezen wat jullie antwoorden zijn .. gebruikte jullie ook ondersteunende kruiden/medicijnen

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:12

Wij hebben goede ervaringen met elke dag Ice-vibes en dan 10 min stappen aan de hand (avond) in combinatie met elke dag 10 min stapmolen (ochtend).
Ook nog een week Compagel gesmeerd